jans

Direktlänk till inlägg 6 juni 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 6 juni 2016 08:43

Måndag den 6/6 och således


Sveriges nationaldag  


så flaggorna i topp på alla stänger.

 

En gammal bild på vår flagga här hos oss då vi hade vår bröllopsdag.


Igår vaknade jag i stugan, sedan blev det nästan en vanlig dag förutom att det blev inget bad och så fick vi besök av fikagäster.

Det var Erik som hade med sig Maria upp till oss.


Jag halvlåg en hel del ute på altanen men hjälpte även Inger att lägga på väven över det hon sått.

Och vi gick runt en del på tomten för att titta och planera.

Jag tror att jag hittat e lämplig väg att dra fibern till stugan, det blev inte som jag först trott men den slutliga vägen bestämmer vi när det börjar bli dags.

Jag funderar på om det ska gå att samlägga med annat i fåran som en vattenledning till nya gäststugan, som vi nu lagt på is till nästa sommar. Men vi ska fortsätta med grundläggning och markisolering.

Mitt diskbråck ställde till det så jag kan inte göra allt för mycket i sommar. Det räcker med den höga uteplatsen och annat som ska färdigställas. Gunnar var mysig och följde med oss är vi gick runt.


Före middan åkte vi hem hit igen och Gunnar var som vanligt igen, ut och ränn och kolla sitt område.


Senare såg jag den där filmen som gick på tv, jag hade spelat in den.

Nån halvflummig film med svarta utomjordingar med lysande tänder som åt upp folk, knarkare och langare i södra London.

The block eller vad den hette.

Jag vet inte om den ska klassas som skräck, SF eller komedi, jag tror mest på det sista.


Fick ont i ryggen av att sitta på en köksstol så jag gick ut.


Sedan blev det sängen med ljudboken en stund men jag var trött och tror jag somnade ifrån den.

Sov eljest skapligt bra, Gunnar kom in och låg hos Inger efter att ha varit förbi mig och fått kela lite.


Inger steg upp och jag tog min medicin m.m

Blodsockret låg på 6,1 mmol och vikten på 84,4 kg, kissade en gång till senare och då vägde jag 84,2 kg. men det räknar jag inte.

Låg kvar i sängen och uppdaterade vår webbsida med nya diagram och andra justeringar, kollade av sidor på nätet innan jag steg upp.

     

Jag låg hög ett tag med sockret men nu har det varit bra två mornar i rad.


Sveriges nationaldag idag så jag hissade flaggan på stången.

Fasadflaggorna lånade Inger till jobbet (Umeå Kommun har inte råd att köpa in sådana) så då satte jag up vår egen Norrlandsflagga på altanstolpen.

 


Barnen sover men katterna är vakna, fast då ljuger jag ju för de två där inne lade sog på vår säng när jag gick ut och Gunnar ligger här utmed och sover tungt.

Jag lyckades inte ens få upp Maria med att Coop säljer glasspaket för 1:-/st idag, tror att de var på 0,9L.


Senare ska jag upp till Biltema och se ifall jag får tag på grejor till badtunnan, de där ventilerna som gått sönder eller rörhylsor som får ersätta dem.

Men dessa verkar knivigare att få tag på då storleken är R32. Men på en riktig rörfirma finns det säkert fast de kostar nog mer.


Eljest tror jag det blir en lugn skön dag här hemma och ute på altanen.

Kanske film i eftermiddag fast jg hae förberett och satt på för inspelning. Det är svårt med gamla Svenska filmer som jag vill ha textade då ljudet inte alltid är det bästa.


Det är skapligt väder just nu, solen skiner, svag vind och det doftar så härligt, fåglaena kvittrar och jag vill ha mer kaffe.

 

Så här ser det ut ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-06-06 09:15:11

Temperatur: 13,6 °C
Lufttryck: 1034,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 66 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från ESE,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 12,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 40 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 135,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,0 °C
Klockan:
08:24
Temp - Max:
15,9 °C
Klockan:
14:54
Temp - Min:
0,2 °C
Klockan:
03:15
Temp - Min:
5,9 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1036,3 hPa
Klockan:
01:28
Lufttryck - Max:
1035,9 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
1034,2 hPa
Klockan:
09:11
Lufttryck - Min:
1027,9 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:28
Sol ned: 22:49
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:21 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 18s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:59
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 22:53

och jag avlutar med Godmorgon på Sveriges nationaldag.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards