jans

Direktlänk till inlägg 7 juni 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 7 juni 2016 11:00

Tisdag den 7/6


Igår var det Sveriges nationaldag med allt vad den innebär.

För många en stor dag, för några en vanlig dag och för några få en... alltid finns det några som inte gillar den, tyvärr.


Jag åkte efter att hela förmiddan surfat runt och letat saker på nätet och hittade till slut lite behövligt.

Vattenkranarna (ventiler heter de) till badtunan fanns på Biltema, tror det var de sista och efter att ha sorterat hyllan fann jag två av rätt storlek.

Att inte folk kan lägga tillbaks saker där de tar dem, nej det slängs bara in på närmaste plats.

Slangkoppling i metall, den i plast höll inte.


Sedan över till IKEA-området och Kjelle.

Där köpte jag en termometer till badtunnan och en regnmätare samt lite krympslang, det går alltid åt hr hemma.


Hem igen efter att ha gått en liten bit, har för vana att då jag inte behöver bära så parkerar jag långt ifrån entrén. 360 meter blev det.

Här kom Emil med föräldrar på besök och även Erik kom så stora delar av familjen var samlad och barnen hade fixat fika.

Mazariner men bara 4 st. så far blev utan  men kladdkaketårtan fick jag en bit av 

Tidigare fixade Erik så att jg nu kan komma åt mina datorer här hemma var jag än befinner mig. Så nu kan jag sitta här ute på altan och köra igång en inspelning på min dator vid TVn.

Slipper alltså stiga upp och gå in

Jag skulle bara ha fixat en kaffekokare här ute på altan.

Det blev inte mycket sett av matinéfilmen då Erik höll på och jag fick besök, men det finns fler filmer att se.

Jag och Maria testde för ro skull blodsockret, jag fick sticka Maria i fingret   och hon hade hela 4,4 mmol och jag 8,0. Inte allt för mycket men det var före kladdtårtan.


Anders kom jektad hem efter att ha varit och hjälpt en kompis och lånat ut min släpvagn. Jag undrar var den nu är ute i landet men den komme hem igen.

Jag gick ut en promenade runt Västerslätt och hade kameran med mig denna snöna kväll men har inte valt ut de bästa bilderna att spara så här är några slumpvis valda bilder.

         

Jag stannade till och tog en hel del foton på vårt hus i kvällssol med flaggan i topp.

 

och den fina lönnen.

  .

Det blev 1130 meter på en halvtimme men så gick jag sakta och försiktigt.


Jag kom hem samtidigt som Anders kom och han skulle packa och åka norrut tillsammans med kompisar som flyttar.

Samtidigt är en annan Anders på väg ned hit för att hyra Anders lägenhet så vi tog fram ett hyreskontrakt på nätet.


Inger och Maria kom hem från ICA så de hann träffa Anders innan han gav sig iväg. Han ringde nyss och berättase att det var 15 mil kvar till Kiruna, nä han övernattade på vägen upp så det har inte tagit så lång tid att köra.


Jag såg en inspelad film senare på kvällen som heter Hallå Hallå, nästan som Masjävlar men inte mer än att jag kunde ligga och sortera filer på den här datorn.

Jag vet inte vad det är med Win 10 men det blir kataloger överallt i datorn och dubletter här och där samt på nått Cloud.

Försöker hålla allt så rent som möjligt men det är svårt ibland att jobba emot tekniken.


Gick sent omsider isäng med ljudboken en stund medan jag sprattlade med benen och stretchade.

Det har gett resultat för nu är jag mer rörlig och musklerna har blivit kraftigare. Nästan en månad i sängen har märkts.

Diskbråcket tror jag har gett med sig men jag tar det ändå lungt, kanske försiktig i överkant men bättre det än att ramla dit igen.

Men nu är jag då uppe hela dagarna, nästan i alla fall.


Sov ganska gott även om jag hade ledvärk igår med men nu har jag återgått till den lägre medicineringen igen.

Väcktes som vanligt klockan 6.

Hittade inte min sockermätare så jag gick upp och tog den gamla som visade 6,8 mmol och vägde mig på 84,5 kg.

När jag kröp isäng hittade jag min mätare och klämde ut mer blod ur fingret, då fick jag 8,1 mmol.

Men som Anders sa så är det upp till 10% felvisning på mätarna så det kan nog stämma.

Man ska inte tro allt för väl på dessa mätare utan bara ta det som en fingervisning.

Gunnar kom in och vi somnade om båda två

 

och vaknade lpngt senare men jag låg kvar och kollade nätet på mobilen innan jag steg upp närmare ½10

Kissade igen och vägde mig för ro skull igen med 84,2 kg.


Gjorde frukost ch det var så tyst i huset. Maria, Tristan och Misabell sov tydligen.

Smög ut och kikade av en händelse i sovrumsfönstret och där sarr Gunnar så in och bädda sängen och Gunnar fick komma ut till mig här.

Nu har han gått iväg någonstans, vet inte vart.


Idag sk jag och Maria ta en gemensam promenad til ICA på Ängesvägen, hon ska bjuda mig på glass men jag vet vem som får betala. Det blir allt Inger det.

Men om det blir före eler efter att den där Anders kommer hit för att skriva på hyreskontraktet vet jag inte.

Det blir nog senare i eftermiddag.

Eljest inga planer för dagen mer än promenaden.


Solen skiner och det är tunna molnslöjor på himlen men det blåser lite, det var kallt men nu har solen kommit hit till mig och det är nästan för varmt.

   

Det syns att det blåser högt där uppe och ibland kommer lite mer moln ivägen

 


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-06-07 12:00:09

Temperatur: 21,5 °C
Lufttryck: 1025,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 45 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från WNW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 21,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 135,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,7 °C
Klockan:
11:18
Temp - Max:
17,6 °C
Klockan:
15:41
Temp - Min:
4,2 °C
Klockan:
03:22
Temp - Min:
0,2 °C
Klockan:
03:15
Lufttryck - Max:
1029,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1036,3 hPa
Klockan:
01:28
Lufttryck - Min:
1025,0 hPa
Klockan:
11:46
Lufttryck - Min:
1028,9 hPa
Klockan:
23:41


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:26
Sol ned: 22:51
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:25 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 4s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:00
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 23:38

Kaffe har jag druckit och snart är det dags för lunch.


Godmorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 12:40

...i Tavelsjö på Wärdshuset. Och passande kom solen fram och värmer i kylan. ...

Av Jan Sandström - Lördag 20 april 07:07

Lördag den 20/4 och en dag kvar   Igår skrev jag ut några sidor med QR-kod så att folk får lättare att betala när de besöker Överrädå Byaförenings aktiviteter. Ute flyttade jag alla 13 däck jag förvarar, funderar på nån ställning bakom förråd...

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards