jans

Direktlänk till inlägg 12 juni 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 12 juni 2016 09:06

Söndag den 12/6


Snart får barnen sommarlov och det är något alla, eller de flesta skolelever sett fram emot.

Att få vara ledig med sol, värme och bad. Tyvärr får inte alla det så idylliskt då det förekommed både det ena och andra av elände ute i världen.

Då jag jobbade som skolvaktmästare var jag nära eleverna och trivdes bra med det, det var ett jobb jag trivdes med på Hedlundaskolan här i Umeå med klasser 1 till 6. Nu jobbar väninnan Maria J. där sedan många år tillbaks och hon är väl den enda jag skulle känna på skolan idag. Det är ny personal överallt.

Men det jag tänkte säga är att dagen efter skolavslutningen var årets tråkigaste dag för mig.

Skolan var DÖD, även om andra fanns på plats var eleverna utflugna, klassrummen urstädade, inga teckningar på väggarna och det var dött.

En skola måste ha elever för att leva och jag hoppas politikerna förstår det nu när det ska sparas på byskolorna fast det inte blir någon ekonomisk besparing.

Det måste bli ett slut på denna nedläggning av alla byaskolor överallt för de är så viktiga för byarna och hela samhället.

Det finns ingen anledning mer än i politikernas huvuden att förstöra så och inte mår barnen bättre av att åka buss flera mil varje dag.

Barn på 6-7-8-9 år mår bäst av att få gå i en indre skola nära där de bor.


Men åter till jag. igår mådde jag inte bra, hade ont i mitt bråck och ända ut i foten gjorde det ont så det blev en hel del timmar i ryggläge på sängen men jag kunde även sitta/ligga i solstolen ute på altanen men det var inte den skönaste värmen mer än från baksidan där värmedynan låg.

Jag fick även lite tid att ligga inne på soffan där jag såg en film från Netflix.

Sedan blev det två promenader på drygt en km. vardera innan jag gick isäng. Men jag låg ju inte helt still då jag låg utan det blev stretching och andra rörelser, mest med benen.


Jag sitter ute sedan i orse och nu började det plötsligt komma kalla vindar, det som ar så skönt tidigare.


Jag gick isäng med ljudboken och testade blodsockret som låg på 7,5 fast jag drack en stor hjortronlikör tidigare.

ont hade jag men somnade ändå och sov gott med knasiga drömmar om bad och en stor husvagn, som man även kunde fylla med vatten och bada .


Steg upp 6 och gjorde det jag skulle men hade ont och inte blev jag på bättre humör av det.

Men siffrorna bättrade på humöret med sina 6,2 mmol och vikten 83,3 kg.

Veckans diagram ser ut så här och först blodsockret

   

och viktkurvan i stapel och linjediagram.

   


Det blev frukost ute men stående utmed Ingers frukostplats innan jag gick hit fram mot vägen där jag nu sitter/ligger med värmedynan bakom ryggen, fast det känns bättre nu även om det drar lite kallt, men bara solen kommer fram blir det nog varmare.


Inga direkta planer för idag och Inger får nog åka ensam till stugan för jag vill inte riskera något genom att sitta i bilen.

Det jag ska göra är att ta det lignt men ta några promenader.

Kanske får jag ork ocjh kan snickra ihop ett lock till vattentunnan av sådana där ribbor jag byggde lådor av.

Det blir kanske ett lätt arbete i solvärmen på bilplatsen.


Det är soligt med blå himmel fast ingen direkt värme i skuggan, en sval sommarmorgon med lite kalla vindar från norr.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-06-12 09:45:11

Temperatur: 16,5 °C
Lufttryck: 1024,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från S,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 16,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 42 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 6,6 mm
Året: 141,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,6 °C
Klockan:
09:20
Temp - Max:
17,0 °C
Klockan:
20:33
Temp - Min:
2,9 °C
Klockan:
02:10
Temp - Min:
5,5 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1026,3 hPa
Klockan:
00:08
Lufttryck - Max:
1026,8 hPa
Klockan:
13:21
Lufttryck - Min:
1023,8 hPa
Klockan:
09:15
Lufttryck - Min:
1024,3 hPa
Klockan:
00:17


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:19
Sol ned: 23:01
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:42 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 54s more daylight tomorrow
Måne upp: 12:27
Månfas:
First Quarter
Moon
Måne ned: 01:01

och så här såg det ut tidigare i stugan.

 


Grannbarnen har vaknat och hoppar på studsmattan med sina glada skratt, mysigt tycker jag.


Nu ska jag gå in, ta på mig lite mer kläder och göra mig en mugg kaffe och ta ut lite mat o vatten till Gunnar.


Godmorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards