jans

Direktlänk till inlägg 30 juni 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 30 juni 2016 07:53

Torsdag den 30/6


Ja nu har juni gått och mindre än...

Men det ska jag inte tänka på nu.


Igår var en skön varm dag, sommardag faktiskt och jag var ute hela dagen nästan, dick inte som Inger men hon är ju inte riktigt normal den här årstiden.

Hon och Maria kämpade med att måla huset och det som först bara skulle bli bättringar och ett par sidor blir nu hela huset.

För när en sida är klar så ser ju nästa hemsk ut fast enligt jag, målarson och allt behövs den inte målas om för färgen är inte dålig.

Den har bara blivit lite blekt men bara solen skiner får den nog färg som Inger får på sig och då menar jag inte läppstift.

Hon är nästan som farfar och min bror Jerry som blir som pepparkakor bakade på lakrits.

Jag och barnen är som om inget biter på oss.

När jag varit 2 veckor i Italien som barn var jag solblekt på huden, vitare än när jag åkte ned. Där blev jag bara röd.

 

Min far och jag på La Serra 1972 ungefär 7 mil norr om Neapel.


Nu har jag vett att ha kläder på mig eller sitta i skuggan där det är skönare och slit kaffe har jag också.


Igår gav jag mig iväg på en promenad och utan att ha lanerat någon väg, i en korsning väljer jag den väg som verkar intressant.

Så jag hamnade nästan nere vid älven på Grisbacka men älvvägen, den gamla leden som gick inåt landet körde just en astbil in på och spred ut ett tjockt lager sand/grus/sten eller vad det nu heter. Inte ätt att ha en geolog till dotter i huset men jag vet att det inte var block han spret ut, det var nog en blandning av det första.


Det blev en ång promenad, nästan en halvmil eller 4,9 km gick jag fast hemma kändes det som 4,9 mil.

        

Det blev några bilder då jag gick och ett par blogginlägg. 

 

Jag tittar på balkongräcken när jag är ute för att se om det finns något som passar nya platsen i stugan men även om glas är fint tror jag inte det passar oss.

Då tror jag mer på ett sådant här eller det nu så vanliga krysset, ett X mellan stolparna.

Men ett sånt där är ju ganska klättervänligt för små barn så det har jag tänkt lösa med några dm. plexiglas längst ned på insidan så att Emil inte får fotfäste.


Här hemma igen blev det kaffe och smörgås.

Maria stoltserade med att hon lyckades springa en hel mil utan att gå någonting och hon gjorde milen på under timmen.   


Senare på kvällen gick jag in och satte på en film, ölfesten eller något sådant och gick ut på att dricka öl. Inte speciellt bra men det var många bara bröst så producenten var nog fixerad vid bröst och öl. under filmen passade jag på att leta efter en ny MP3-spelare åt Inger samt ett par stövlar, hon måste köpa nya sådana också, de där låga som ser ut som botiner.

Farfar hade sådana när han skulle på fest i finskorna.


Det blev kväll och sängen.


På natten kröp Inger över till mig då en viss Katt bredde ut sig på halva sängen, han gick senare ut så då bytte jag sänghalva men då kom Gunnar in igen och såg förvånad ut att jag nu låg där.

Till slut hade vi bytt tillbaks till det vanliga, nu ligger Gunnar här ute och drar timmerstockar.

 

Jag somnade om klockan 6 och 1½ timme senare testade jag mig. Hade då 6,7 mmol och vägde 83,4 kg.

Plockade ihop grejor och gjorde frukost och gick ut med allt och här sitter jag nu.


Senare idag ska vi åka och köpa MP3 och stövlar, eller heter de boots då de saknar skaft de där trädgårdsskorna.

Sedan ska vi på fest och vi skaa även hinna med Skeppsvik.

Maria får hålla sig hemma och sköta om Gunnar, även den där Tristan och Mirabell blir nog ompysslade gissar jag.


Det har varit varmt, eller det är varmt med runt 20 grader ute och solen har lyst men nu har det mulnat på och det känns som regn i luften.

i stugan blåser det betydligt mer såg jag på björken.

 

men det ser ut att vara grått där också.


Väderstationen visar här hemma Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-06-30 08:45:09

Temperatur: 20,4 °C
Lufttryck: 1022,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 61 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från SE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 20,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,8 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 75,3 mm
Året: 210,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,3 °C
Klockan:
07:34
Temp - Max:
22,8 °C
Klockan:
10:58
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
02:46
Temp - Min:
9,9 °C
Klockan:
02:57
Lufttryck - Max:
1023,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1023,7 hPa
Klockan:
22:54
Lufttryck - Min:
1022,5 hPa
Klockan:
07:44
Lufttryck - Min:
1021,6 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:23
Sol ned: 23:02
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:39 tim:min
Morgondagen: There will be 2min 45s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:17
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 16:43


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och nu ska jag gå in och göra mer kaffe så kan jag sitta en stund till med tidningen som nu letat sig hit.

Inger satt inne på tomten tidigare men har nu börjat måla igen.


Godmorgon.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards