jans

Alla inlägg den 1 juli 2016

Av Jan Sandström - 1 juli 2016 19:57

Jag och Inger sitter här ute på framsidan när en hackspett kom och satte sig på jordnötsautomaten 5-6 meter bort.

   

Av Jan Sandström - 1 juli 2016 14:18

Vi är hos glassonden i Spöland.
Men det blåser lite för mycket för att vara skönt.

Kossera trivs nog när flugorna blåser bort.

Av Jan Sandström - 1 juli 2016 09:25

Fredag den 1/7


Ny månad och nu är vi inne på andra halvan av året.


Igår åkte vi först och köpte en ny MP3-spelare till Inger, sedan norra länken till Ersmark på 75-årskalas med en massa fika och kaffe.

Det var Ingers kusin som blev äldre.

 

Sedan köpte Inger två par gummistövlar men när jag tyckte att hon skulle köpa båda MP3-spelarna MediaMarkt hade gick det inte.


Hem en stund och byta om till skönare kläder och mer kaffe innan vi åkte ut till Maria i Skeppsvik med mer fika och kaffe.

 

Naturligtvis hade hon problem som jag måste tillbaks och åtgärda, om jag nu kan laga varmvattenberedaren jag satte in i fjol.


Det blev lite sent hem och jag testade mitt blodsocker, sa till mig sjäv att över 8 skulle jag ut och gå en sväng.

Jag hade 10,4 mmol så jag ville nog innerst inne gå en nattsväng för att jag skulle ligga under 8 var otänkbart med allt jag fikat.


Jkädde på mig, tog ljudboken och gick ut 23:33 och det var så skönt ute, gick runt Västerslätts villaområde och träffade flickor som var ute med sina hundar. Men nog är det fel i smhället då jag nästan känner skam eller skuld när jag möter unga ensamma flickor och jag som ensam gubbe kommer gåendes mitt i natten.

Men med ett leende hälsade vi på varandra och voffsarna fick nosa på mina kattluktande händer.


Kom hem vid midnatt efter 27 minuter och 1790 meter, kände mig lite stel och jag kände av mitt diskbråck så det blev lite försiktig stretching senare i sängen och ljudboken en stund till innan jag släcte.


Sov gott inatt, medicin och kissa klockan 6 men gick isäng igen.

Blundade några sekunder och Inger väckte mig för att stiga upp, då var klockan ½8, den 1½ timmen försvann liksom bara.


Kollade sockret som låg på 6,2 mmol och jag vägde 83,5 kg. Riktigt bra efter gårdagens festande.


Upp och frukost när jag tittade ut genom ytterdörrn för att se var vi skulle sitta, då kikade en kissekatt på mig ute å altan.

Det var inte Gunnar men den var inte heller rädd då jag insåg att det ju var Tristan som satt där ute på altantrappen.

Han fick under min vakt äta ett grässtrå innan jag bar in han och Inger kom ich insåg att hon inte stängt sovrumsfönstret innan hon släppte upp katterna.

Men Mirabell då, jag httade inte henne inne så jag satte mig och fikade klart innan jag gick runt lite hos oss ovh grannen.

Inger hade gått längre bort och sökt men då jag var på väg hem kom hon gårnde på trottoaren från motsatt håll och hon verkade nöjd och glad när hon gick mot dörren för att få gå in.

Jag var inte orolig för hon springer inte bort härifrån nu när hon hittar såvida hon inte blir skrämd eller jagad av några andra katter i omgivningen.


En tidigare Granne, Martin kom förbi och stannade för att prata en stund, det bllev en lång stund då Inger var här ute.

Han var kattvakt så det var därför vi sett han cykla förbi här flera mornar.



Idag ska vi senare till Glassbonden i Spöland med Peter med familj och Annas föräldrar som kommit upp för att få träffa Emil.

Sedan blir det mat och annat, full rulle idag och vi ska passa på att köra upp släpen med grejor till stugan när vi ändå ska åt det hållet.

Jag tar väl en promenad som vanligt men får se var jag tar den. Det kanske blir borta i Spöland.

Kanske går över hängbron som nu är en gångbro men då jag jobbade i Vännäs körde jag bil över den bron.


Det prasslar för fullt under altanen här utmed mig och det är en igelkott som drar ihop löv till ett hörn.

Trevligt och kul att vi fått en sådan hyresgäst och han/hon ska vi vara rädd om. Kotte ska få lite kattmat som uppskattning för det jobbas hårt här under.

Tänk om vi kan få småkottar eller vi kanske redan gar sådana.

Hoppas att Gunnar är snäll med dem.


Det har varit lite mulet och blåser en aning men skapligt väder ändå även om det kommit några regnstänk me inte så att vägen ens blev blöt.

Maria har sprungit en runda så hon har motionerat för dagen och kan ligga här som kattvakt i eftermiddag.


Men nu håller det på att klarna upp

 

och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-07-01 10:15:09

Temperatur: 18,4 °C
Lufttryck: 1021,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 86 %
Vindstyrka: 3,0 m/s från ESE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 18,4 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 57 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 210,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,5 °C
Klockan:
07:44
Temp - Max:
22,5 °C
Klockan:
14:38
Temp - Min:
14,0 °C
Klockan:
02:07
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
02:46
Lufttryck - Max:
1021,2 hPa
Klockan:
10:13
Lufttryck - Max:
1023,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1020,0 hPa
Klockan:
03:10
Lufttryck - Min:
1019,5 hPa
Klockan:
20:06


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:24
Sol ned: 23:00
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:36 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 3s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:39
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 18:11


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Hag ska röra på sittfläskt och hämta mer kaffe och lite kattmat till kotte.


Godmorgon.




Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards