jans

Alla inlägg den 2 juli 2016

Av Jan Sandström - 2 juli 2016 17:05

Synd att inte jag blev filmad för det måste ha sett för dumt ut när jag stod ich tittade ut genom ett fönstr på en mulen himmel och andra figurer inne i rummet eller om det var en stuga. Fjärilar som flög runt en lampa och annat.


Inger var uppe på ett berg där hon kastade pinnar till en enögd "hund" eller vad det var.

Jag trodde hon skullr ramla utför stupet men hunden sprang visst över kanten i jakt på en kastad pinne.

     


Men så fick hon prova på att besöka Venedig där vi var 1979, fast inte på samma plats som då.

Jag kunde ju se på datorn detsamma som Inger hade i sitt ögonsett.


Men vad man blev yr efteråt och då fick vi testa på beskedliga spel.

Av Jan Sandström - 2 juli 2016 13:43

Vi har spelat spel.
Inger klappar "hund" eller vad det var, det hämtade då "pinnar" hon plockade upp.

Jag filmade lite så hon får se hur det såg ut för andra.
Fast hon såg ju hur löjlig jag var

Av Jan Sandström - 2 juli 2016 09:02

Lördag den 2/7


Idag blir lilltrollet 9 månader, tiden går så fort och Emil blir bara mysigare och mysigare men snart börjar han gå och prata.

 

Farfar, vad gör du? Varför gör du så? Varför hit och varför dit så det gäller att läsa på Wikipwdia i förväg.


Igår åkte vi till Glassbonden i Västra Selet och åt glass, naturligtvis, jag tog en med tre kulor i en rånbägare.

Vanilj, Hasselnöt och Hjotronsmak.

Alla som köpte glass fick den i pappbägare men på disken satt både strutar och bägare i rån så jag frågade vad en sådan kostade extra?

Ingenting sa tjejen så det var inget att fundera på. Kaffe men i oläcklig små koppar.

Naturligtvis kom jag inte ihåg att fota min glassbytta men tog utsikten och hängbron (son jag faktiskt kört bil över).

 

Efter detta kidnappade vi morfar Juha och åkte till stugan med släpvagnen och grejorna.

Hem skulle vi ta stegar, plankor och ställningsgrejorna till stegarna.

Men plankorna låg underst i brädgögen så jag beslutade att vi ska ändå handla mer virke så jag köper 4 nya plankor.

Att vi tog med Juha var att Inger begövde lyfthjälp men jag hade nog klarat av det också, särskillt som vi fick höra att han också har problem med ischias och fått artros i sina knän.

Det är bara skit med mor/farfäderna.


Hem till stan där det grillades och jag stretchade en stund på sängen,

kollade blodsckret efter glassen men det låg bara på 7,8 mmol.


Vi åt gott ute på atan men efterrätten åts inne, vi måste tänka på sörlänningarna från Stockholm.

Sedan åkte de andra hem och vi blev ensamma då Maria var borta med Mona.


Det blev film på kvällen för mig, en SF på SVT2 som jag inte såg klart, en film om nedfryst jordklot och ett evighetståg som bara körde runt runt.

Blod, mord och en massa splach och vidrigheter. Spelade in den så jag får se klart någon annan gång. Kanske.


Gick isäng med ljudboken och det blev ingen promenad igår, tyckte jag ränt runt nog mycket ändå men jag hade tänkt gå vid Glassboden men det blev tidsbrist och så blåste det lite kallt.


Somnade ifrån boken och sov gott med ett par avbrott för att kissa.

Väcktes tidigt av ett livligt tjatter utanför fönstret vid 5-tiden.

Det var en hackspettshna som matae sin unge.

     

Se stora bilder och vodeo i förra blogginlägget.


Lade  mig och sov till 6 då jag gjorde det vanliga.

Blodsockret låg på 6,0 och vikten 83,6 kg


Det började blåsa så kallt att även jag fick gå in.


Det är ju wheels i stan och nu har de börjat brumma på lite här och där runt omkring oss.

Vädret är väl både bra och dåligt, bra för gammla täckta bilar utan AC men de som åker i öppna blir det nog kallt och det ska regna senare idag.


Vi ska åka och köpa de där plankorna om det nu inte börjar ösregna.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-07-02 09:45:08

Temperatur: 16,0 °C
Lufttryck: 1020,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 4,3 m/s från SSE,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 15,3 °C
Inne hos oss. Temp: 22,0 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,9 mm
Månaden: 1,5 mm
Året: 212,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,0 °C
Klockan:
05:43
Temp - Max:
20,7 °C
Klockan:
14:28
Temp - Min:
15,0 °C
Klockan:
03:17
Temp - Min:
14,0 °C
Klockan:
02:07
Lufttryck - Max:
1020,3 hPa
Klockan:
07:32
Lufttryck - Max:
1021,5 hPa
Klockan:
13:50
Lufttryck - Min:
1018,3 hPa
Klockan:
02:23
Lufttryck - Min:
1018,7 hPa
Klockan:
23:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:26
Sol ned: 22:59
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 20:33 tim:min
Morgondagen: There will be 3min 17s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:08
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 19:31


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Det är helmulet och blåser kallt så jag har gjort mer kaffe här inne.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 2 juli 2016 06:46

Jag vaknade av ett väldigt tjattrande utanför sovrumsfönstret och kände ett behov av att se vad det var.

Det var det här. (En videusnutt sist i inlägget).

                 

Igår kväll såg vi en här, förmodligen mamman och sedan hördes två hacke prata med vatandra på ett avstånd av 100-200 meter mellan sig och oss, som en triangel och nu var de här.


 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards