jans

Alla inlägg den 9 juli 2016

Av Jan Sandström - 9 juli 2016 16:13

Jag började rensa på förrådsväggen till trappen upp till café toppen eller utkiken. Vi har inte bestämt än men det lutar åt toppen.

 

De utstickande takläkterna ska kapas och det blev gjort, enda besväret var trädamm i näsan fast jag hade skydd för öron, näsa, öga.

 

Så jag åkte på en allergisk reaktion med snorig näsa och nysningar.

Då blev det gott med kaffe uppe på altanen medan vi diskuterade utformningen av räcke.

 

På förslag har vi stående ribbor eller kryss med plexiglas på insidan, antingen full höjd eller halvvägs.

Men ribborna har som ramlat bort då det stör den utsikt vi vill ha så jag kom med förslaget ribbor halva nederdelen och ett smidigt kryss på den övre halvan.

 

Vi får se vad det blir men vi kanske slopar räcket helt, Emil behöver inte gå dit upp.


Det drog ihop och blev regn med åska och den mullrar ännu runt omkring lite smått och nu återkom regnet men inte det kraftiga som kom tidigare utan ett lätt som nu ökar i intentsitet.

 

Men visst var granarna vackr med sina kottar.

Av Jan Sandström - 9 juli 2016 15:42

Vi hann ta kaffe på café toppen innan regnet ramlade ner.

Så vi "blev tvungna" att ta rast.

Av Jan Sandström - 9 juli 2016 12:00

Det sköna med att ha stugan just här är det levande jordbruket.

Jag har tagit rast och en promenad runt byn..

Folk i alla stugor och även nere vid sjön.

Men vädret kan förändras.

Av Jan Sandström - 9 juli 2016 08:48

Lördag den 9/7


Idag stämmer rubriken, en riktigt skön morgon förutom att jag velat ligga kvar och sova en stund till då jag och Gunnar låg så skönt i sängen.


Men igår sågde vi och klöv lite ved, inte alls några mängder utan lagom mycket som motion och träning för min rygg.

    

Sedan satt vi på altanen med te och kaffe och en kelsjuk Gunnar.

Jag tog ett bad i tunnan och körde någon form av träning i vattnet, Stretching och simmade bröstsim med benen fast på rygg.

Inger målade väggen under carporten.


En sen middag med vita bönor och en grillkorv samt massor av grönsallad.


På kvällen såg vi en film från Netflix om två cancerpatienter som härjade runt, Det var Morgan Freeman och Jack Nickolsson som heter "Nu eller aldrig". En skaplig film som egentligen inte var något speciell.

Efter den slog vi om till TV och Chaplins "Diktatorn" som är en mycket bättre film men vi missade första timmen och vi såg den inte klart, jag har filmen på DVD hemma. Jag vet inte hur många gånger jag sett den och lika bra varje gång.

Speciellt i början när han avfyrar den stora kanonen och talet diktatorn håller är sevärt. Det finns säkert på Utube.


Gick isäng och sov gott utan värk. Konstigt.

Gunnar kom in kvart i ett efter sin nattrunda.


Medicin klockan sex och somnade om till ½8 då jag måsste stiga upp enligt Inger för det var fint väder.

Kollade mina värden och blodsocker på 6,4 är bra men vikten på 83,6 kg är mindre bra, vill bli av med fler kilon och nu har jag legat still på 83 i en månad. Men jag går å andra sidan inte upp.


Frukost ute på frukosstplatsen och det har varit så skönt, runt 15grader och vindstilla då vi gick ut vid åtta och solen sken tidvis mellan träden.

 

Nu skiner solen och det är 15,9 i skuggan men det har börjat blåsa lite. Egentligen bara sköna fläktar runt benen men det finns lite för mörka moln på himlen.

 

Men det blir så varmt när solen kikar fram och nu sitter vi och väntar ut varandra om vem som ska hämta påtår.


Det går mycket lättare att skriva idag sedan jag klippte mig.

 

Hade jag inte klippt av den skulle jag brytit av den och nageln var egentligen bara ivägen.


Idag ska jag försöka börja lite smått på en trappa upp till förrådsaltanen men jag vet inte hur den ska byggas.

I tanken har jag en bild men det blir lite problem med konstruktonen jag har i huvudet.

Jag har egentligen på tok för mycket i huvudet för att vara hälsosamt, ibland blir det bara rörigt tycker jag och ingenting blir gjort.


Inger gav upp och gick in efter mer te och kaffe.

Jag ska ta och slå ihjäl en geting som håller på att äta upp vindskyddet.

 

Sådär, nu ligger den under trallgolvet.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards