jans

Alla inlägg den 10 juli 2016

Av Jan Sandström - 10 juli 2016 14:01

Jag glömde skriva i inlägger att vi har +30 grader här i stugan.


Förutom att nu har jag fått upp vindskivorna, kapat takplåten lagvidrigt med vinkelslip och fått dit vattbrädan.

Vattbräda är det som ligger ovanpå som skydd.

Nu fattas bara att jag ska kapa längst ned så att det blir snyggt.

 

De här lustiga knutarna ska jag också kapa bort.

 


Inger har målat lite på vindskydden och nu ska hon få upp och grundmåla när vädret tillåter.


För det drar ihop runt omkring och i öster närmar sig åskan, mobilen larmar i ett för varje blixt.

         

Av Jan Sandström - 10 juli 2016 09:31

Söndag den 10/7


Igår hade vi en ganska skön dag med varierande väder.

Allt från solsken till regn och åska.


Det kom många bilar på vägen, säkert 4 st, så jag tog min promenad bortåt byn och kollade nyfiken som man är här ute.

690 meter blev det i alla fall till min statistik och redan då var det mörka tjocka moln på himlen.


Jag hann såga av läkterna på förrådstaket för att sätta dit en vindskiva direkt mot väggen då trappan ska gå där och man vill ju inte slå skallen på ett utskjutande tak.

   

Och då stegen stod där lyfte jag upp två stolar och det blev kaffe med bulle där uppe medan vi diskuterade vad vi ska göra för staket.

 

Det måste bli något som inte helt stör utsikten då man sitter ned men samtidigt måste jag tänka på lilltrollet Emil.

 

Så mitt förslg är en kombination av stående ribbor och kryss eller kryss med plexiglas på halva nederdelen eller ett nät med fyrkantöppningar som man gör burar av.

Det blir den enklaste och faktisskt säkraste lösningen MEN inte den snyggaste fast nätet kommer knappt att synas.


Hur som helst blev vi störda av ankommande mörka moln.

 

Vi hann bara ned och plocka ihop så började det regna, och det regnade tidvis ordentligt så när vi suttit på altanen beslutade vi oss för att åka in till Vindeln för att äta middag.

Inger åt röding med kokt potatis och jag tog fläskstek med ost på och en potatisgratäng med mer ost på, smarrigt fett och gott.

Före maten åt jag två tallrikar av riktigt god pizzasallad med en god dressing. Vågen och blodsockret hade jag glömt i stugan   


väldigt mätt och belåten åkte vi tillbaks till Gunnar som fortsatt sova ute på altan, han märkte nog inte att vi var borta ett par timmar.

Det regnade så jag tog ingen promenad, inte heller orkade vi bada så det blev en film på TV.

HAJEN från 1975. Skulle den filmen blivit lika bra idag med datoranimeringar istället för robothajen.

Jag tror inte det men som med många filmer har den blivit mer av komedi än skräck idag.


Efter hajen började en svensk film men den orkade vi inte se så det blev sängen och Inger somnade direkt.

Gunnar var ute och rännde någonstans i skogen men kom hem efter ett par tre timmar ute.


Tur att han låg inne då jag vaknade av att det än en gång började regna vid 5-tiden. Igår kom det regn men inget mot vad som kom nu.

Gunnar satt vid det öppna fönstret och tittade ut på det blöta.

Jag var tvungen att gå upp och titta på regnmätaren och lite drygt 9 mm kom den senaste timmen men jag tror det kom på 10-15 minuter. Jag tror faktiskt inte regnmätaren hängde med att mäta så häftigt regn. Den mätar ju genom att vattnet rinner ned på en vippbrygga som växlar när skålarna blivit fulla och hålet är inte så stort så då har nog skålen ovanpå svämmat över.

Det är liknande den i stan och jag har faktiskt funderat på att bygga en förhöjning så att det blir ett större magasin som skål.

Måste mäta och se om det finns något passande fyrkantrör att limma på, skulle samtidigt sätta in värmeelement så kan man mäta snö.


Nåja regnet drog bort och det blev ingen åska och klockan sex tog jag min medicin

Sedan sov vi vidare till åtta någon gång då vi segade oss upp på ren tjurighet.

Kollade blodsocker och vikten, blev faktiskt överraskad av båda resultaten, 6,3 mmol och 83,6 kg fast jag vräkte i mig så mycket god mat igår och inte gick någon längre promenad.


Idag måste jag få upp vindskovor och vattbrädan på förrådet och mäta på trappens placering och utformning.

Vi vill ju ha någon form av avsats mitt på eller där det fungerar men problemet är att den får inte vara för högt upp för då kan man klättra upp på taket.

Det ska ju bli lite sämre väder i eftermiddag, sämre om man inte gillar åska vill säga.

Men vad vi får här får vi se, det lär då bli kallare både i Umeå och i Vindeln, däremot är det bara åskvarning inne i stan.

Vi är ju någonstans mellan de orterna.

Men de kan ju ha fel igen de där datorerna på YR.NO


Frukost har vi intagit här ute och en utslagen nattsuddare ligger och sover efter att ha blivit ompysslad och kliad till belåtenhet.

 

Varmt och skönt i solen antar jag.


Påtår har jag fått och veckans diagram ser ut så här.

 

Fortsätter jag hålla sådan här nivå så är det inga problem.

   

Däremot har viktnedgången helt stannat av, varför vet jag inte för jag äter normalt så lite men jag äter väl efter den här vikten 83-84 kilo men jag kan ju inte äta mindre tycker jag.

 

Däremot kanske jag kan motionera mer än vad jag gör men då tar väl min artros stryk så jag åker på ett bakslag där med ännu mer knävärk och höfter som går sönder.

Jag har då i alla fall inte börjat gå upp i vikt och det är ju bra.


Nu blir det jobba, på med overallen jag inte kunnat ha på 30 år och börja skruva.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards