jans

Alla inlägg den 11 juli 2016

Av Jan Sandström - 11 juli 2016 21:31

Det blev en småhektisk och stressande dag för mig.

Efter en lugn skön morgon plockade vi ihop det som skulle med till stan, Gunnar fick ligga och sova här i lugn och ro.


Hemma åkte jag och Maria till IKEA där hon tittade på en soffa och sedan till Kjell o co där jag bytte badtermometern (den nya fungerar för övrigt fint direkt från starten) och det var inga problem.

Däremot hade jag problem att få tag på plattor till myggjagaren som man sätter i vägguttaget.


Hem igen och tömma min bärbara från det jag gjort här i stugan och ladda ned nytt som inspelade filmer och program.


Allihopa åkte vi till Peter där vi åt kladdkaka och något annat gott med choklad.

På väg hem hämtde vi upp Mona som nu ska bo hemma i huset och Inger tog Eriks bil till ICA och sedan stugan.


Jag skulle köra MC, MEN tomt batteri så jag satte in laddaren fast det fungerade inte, inte heller fick jag igång den med hjälpstarten.

Så jag ringde till Erik som kom til min hjälp, han hade min bil och efter ett snabbt besök på Biltema där jag köpte ett nytt batteri så startade den villigt.


Erik och Maria ska ju på semester och får låna våran bil som drar mycket mindre bränsle.


När jag kom hit hade Inger mat til mig uppe på utkiken eller toppen och det var skönt och gott.

Nu sitter vi ute men Gunnar övergav oss och gick in, det ska jag också göra då det är myggigt i kväll.

Det är varmt med nästan 20 grader, en riktigt skön sommarkväll förutom mygg ich andra flygfän.


Men jag har motmedel då jag fick tag på 5 kartonger á 30 plattor på OKQ8 där jag tankade innan Erik tog över bilen.

Fast jag funderar på att gå isäng med ljudboken då jag är ganska trött. Blodsockret ids jag inte testa i kväll.

Av Jan Sandström - 11 juli 2016 09:10

SVT 1, 12:20--13:45 Sjöcharmörer (1939)

 

Handling:
På passbåten Herkules finns välsjungande kapten Harald Bergman och hans besättning bestående av Nisse, imitatören, och den väldige sjöbussen Johan. Ett bussbolag, representerat av direktör Blomqvist, försöker köpa upp båten och dess trafikrättigheter, för att sedan låta all trafik ske per buss på den ö där ägarinnan, pensionatsvärdinnan, änkefru Ebba Österman, som äger trafikrätten, bor. Hennes dotter slår för kapten Bergman, vars intresse svalnat på sistone. Mera bestämt inriktad är besättnings...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas


 

Av Jan Sandström - 11 juli 2016 08:19

Måndag den 11/7


Idag fyller lillpojken Peter år.

 

28 år har han hunnit bli så GRATTIS från far och mor.


Vi kommer och fikar senare idag när vi ändå ska in och byta bil.

Vi har blivit less på den vi har och den behöver tankas.


Men igår, jo då snickrade jag i sommarvärmen.

Fick dit vindskivor och vattbräda efter att ha kapat takplåten.

Sedan tänkte jag göra kväll men efter att ha suttit en stund på altanen gick jag dit och började mäta.

Det slutade med att jag gick tillbaks in och bytte om till arbetskläder.

Sedan såga av utstickande reglar och anpassade för att sätta upp trappen. Mätade även ut var det ska gå att göra en plattform på trappen med en utstickande del där det blir en liten bänk.

Måste ju tänka på min ålderdom när jag ska vila halvvägs upp.


Åskan gick lite runt omkring men vi fick inget här och inte något regn, bara några enstaka droppar.


Värmde upp badtunnan till lagom temperatur så jag låg väl i någon timme eller kanske lite mer.

Då hann jag med någon form av vattengympa innan Inger gjorde mig sällskap.


Vi hade tänkt se film på kvällen men det blev inte av och till slut gick vi isäng.

Jag var trött och somnade ganska fort.

Gunnar var ute men kom in senare (blöt) och ville ha min uppmärksamhet och när inte Inger vaknade satte han snällt tassen på hennes mun. Hon klappade han och då var han nöjd och lade sig vid fötterna.


Där sov vi gott till klockan sex då jag tog mina piller.

Gick isäng men kände mig ganska utsövd så jag tog mobilen och antecknade saker jag behöver ha upp hit.

Senare steg vi upp och det är fint väder ute.

Kolla mina värden, blodsocker som låg på 6,6 och jag vägde 83,8 kg.


Inger hade gjort i ordning frukost som vi tog ut till frukostplatsen.

nu är tempen 16,2 grader i skuggan men vi har även skugga här av skogen.

Jag måste nog klättra upp och toppklippa några träd.

 

Gunnar har vaknat och kom skuttande hit genom det blöta gräser för att säga godmorgon då vi lämnat han på sängen.

Inger hittade ett grässtrå han lekte med men nu vet jag inte vart han gått iväg, ser inte till han.

Jagar väl möss i skogen eller så ligger han på altanstolen och sover igen.


 

Men det är skönt ute, en sådan där skön sommarmorgon där det är lite friskt i luften av daggen i gräset och det doftar gott.

 


Doftar och doftar, nu kommer bonden med sin stora dyngspridare.

Dålig zoom på mobilen men han backade och vände av någon anledning och körde tillbaks.


Men han är på gång så då passar det fint att vi ska in till stan idag och fira Peter som fyller år.

Vi ska även byta bil men inte på det vanliga sätter utan vi ska ta Eriks bil då Erik och Maria tar våran bil och åker norrut.

De ska fjällvandra vid Abisko och sedan åka Norge söderut och ev. åker de ut till Lofoten en sväng.


Den drar ju mindra bränsle våran bil men är också säkrare så den passar bättre till deras resa.

Vi får ha Eriks gamla VW Polo men har ju också vår MC som jag kör upp till stugan med senare idag då jag lastat det jag behöver ha hit.

Synd bara att inte Eriks bil har kula så vi får inte upp släpvagnen om vi behöver virke men i så fall får väl Peter rycka in.

Under tiden Maria är borta ska Mona bo hos i huset och sköta om tre katter, Mirabell, Tristan och sin egen Trassel.


Kaffet är slut och så även snart det här inlägget nu när solen letat sig upp över trädtopparna.

Inger föreslog att vi skulle sätta den här platsen på 10 meter häga pålar.

Det påminner mig om mina planer på ett lusthus där uppe på taket som ett torn.

 

Längst bort kapar man taket och bygger in lusthuset. Man kommer dit genom en vindstrappa inifrån sovrummet men det blir nog inte mer än planer i mitt huvud av detta.


Nä nu ska jag gå och plocka ihop grejor som ska till stan men synd att behöva åka iväg nu när vädret är så fint fast det blir bra med en MC-tur hit senare.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards