jans

Alla inlägg den 12 juli 2016

Av Jan Sandström - 12 juli 2016 18:56

Ingers syster med man = Vigrens i Vännäsby kom förbi med husbilen och efter lite fika ska det bli grilla i kväll.

Men även bad, åtminstone för mig.

 

Men  vilken skön kväll det blev, över 20 grader och vindstilla där vi är men asparna prasslar sådär mysigt.

 

Uppe på "Toppen" (eller vad vi ska kalla stället) blev det för varmt då jag och Harry klättrat upp dit.

Nej det blev ingen trappa idag men jag har sågat ämnen till några trappsteg så tids nog blir det en trappa upp.

Kanske i tid för att skotta snön där uppe.


Erik och Maria borde vara framme i fjällvärden nu för det är precis 12 timmar sedan de åkte hemifrån.

Men de ska veta att jag skvallrar vem som kört bilen när jag får kamerabilderna  

Fast de är duktiga i trafiken mina barn, de har lärt sig vad man säger och inte vad jag gör.


Nu ska jag titta till elden i tunnans kamin.

Av Jan Sandström - 12 juli 2016 12:12

Än har jag inte kommit fram till någon sågning.
Det blev altanstäd och tvätt.

Gunnar gömde sig bland spireor och lupiner.

Jag blev lite orolig för att det skulle komma regn men det här drev bort igen.

Inger tar hand om en bänk och det är skönt med ett tak.

Det här det är sommar det, solvarma direkt från landet.

Av Jan Sandström - 12 juli 2016 08:47

Tisdag den 12/7 och dagen efter Peters födelsedag.


Igår åkte vi in till stan för att fira Peter, lämna och hämta grejer till och från stugan och byta bil med Erik och jag hämta motorcykeln hit så vi kan göra utflykter.


Jag och Maria åkte direkt till IKEA där jag bytte min badtermometer på Kjell o Co, det gick fint utan problem och det blev samtidigt en promenad på >690 meter uppmätt, men då registrerade den inte det vi gick inomhus.


Vi alla åkte till Peter och åt kladdkaka med grädde och var det panacotta eller vad det hette. Gott var det och chokladstarkt.

Kaffe fick jag också och leka lite med Emil som sattes i mitt knä när jag halvlåg i soffan. Han är riktigt mysig lillgrabben.

Men faster är inte snäll, hon ropar kiss kiss och när han då tittar på henne säger hon "duktig kisse".

Roligaste kommentaren senare var att "Han lystrar när man kissar på han"   Då sa jag att "luktar han inte dåligt då".


På väg hem tankade jag och fick tag på briketterna till myggjagaren, de där små blå plattorna som sätts i apparaten som säts i vägguttaget.

Det finns även en protabel som drivs med gas men de plattorna är större.

Fungerar fint för vi startar den när vi går isäng och har myggfritt hela natten då vi har fönstret öppet för Gunnar och att det är så skönt med friskluften.

Kanske därför vi är så trötta här.


Men när jag skulle starta hojen var batteriet dött igen, den har fått stå på tok för länge mellan starterna och tidigare har jag satti laddaren långt innan jag skulle iväg.

Igår gjorde jag även det men den satt i för kort tid.

Efter några försök ringde jag Erik som kom hem med min bil, Inger hade åkt och handlat och var på väg till stugan igen.

En snabb resa till Biltema där jag köpte ett nytt batteri, ett likadant som jag köpte 2012 vilket jag kollat på kvittot från förr.


Med det nya batteriet statrtade den direkt och det var skönt att köra till stugan.

Här hade Inger mat färdig uppe på altanen och mitt adrenalin rann av mig.


Lite tidningsläsning, dator och sedan isäng med ljudboken.


Vaknade efter någon timme av värk i händer och knän och efter några promenader  inne i stugan så somnade jag nog, tror jag.

Gunnar kom ochväckte mig när han kom in och efter någon minuts kelande lade han sig vid fötterna.


Inger väckte mig ½7 då jag antingen stängt klockradion eller glömt starta larmet. Sedan låg vi en timme till.


En fin skön sommarmorgon med frukost ute vid en temperatur på runt 20 grader som det var då.

 

 

 

Det är ett fint ställe vi har, tycker vi men nu håller det på att bli för varmt då solen letat sig över trädtopparna.

Så jag tar och byter sittplats, ser för övrigt inte heller något på skrmen så fan ta dig som uppfann spegelblanka bildskärmar.


Såja, här var det sknare. Jag hade glömt kepsen och mitt huvud höll på att börja koka.

 

Innan frukost kollade jag mina värden som hanmnade på 6,5 mmol och 83,5 kg.

Roligt att igår på "kalaset" kommenterade barnen att jag såg smalare ut och det känns bra att känna sig smalare.

Men även om jag är nöjd med den här vikten skulle det vara skönt att få bort lite mer på magen och få någon form av midja.

Det finns ju så mycket fint att ta på sig då   

Nu kom ävn Inger hit fram, kanske för att ordna påtår och jo hon frågade om jag ville ha mer kaffe.

Hon har blivit väluppfostrad efter 41 års sällskapande. Vi träffades ju den 5/7 1975 på logdansen i Åkerbäck.


Efter att denna sköna sommarmorgon snart är slut väntar jobb, jag ska så smått börja med en trappa upp till övre altanen men gruvar lite för jobbet.

Dels för att jag kommer att göra något stort mätfel och så blir det småtunga lyft men där kommer jag att använda teknik och montera upp ett spel att lyfta upp grejor med.

Nu ska jag börja med att såga trekanter till vangstyckena och Inger får hjälpa till med att lyfta plankorna som ska sågas.

Jag å andra sidan ska hjälpa henne med stegen då hon tänkt skrapa vindskivorna på stugan så att hon kan måla dem..


Som jag nämnt är det varmt och skönt, +20,6 i skuggan och nu kom kaffet och jordgubbar, Gunnar kom ut och ligger i skuggan under bordet.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards