jans

Alla inlägg den 17 juli 2016

Av Jan Sandström - 17 juli 2016 09:17

Söndag den 17/7


Igår fick jag en riktigt bra dag då jag kunde snickra på trappan.

 

Nu ska golvet och trappstegen på och den nedre delen mot gräsmattan, men där behöver jag anlita folk.

Inger ska få gräva två gropar som hon fyller med grus och så två trädgårdsplattor på som jag kan lägga vangstyckena på.

Men det ser ut att bli regn och oväder.


Jag började även skisssa och kapade och slipade på några träbitar som ska bli ett bord på dubbelsoffan.

 

Sedan blev det inte gjort så mycket mer än mat, kaffe och bad i tunnan som var på tok för varm igen, men jag gjorde ett gympass så jag blev helt slut.

Det sköna är att man inte fryser då man går in igen, sedan kunde jag gå naken här ute utan att frysa fast det var ju ganska varmt med 13 grader.


Vi skulle se det inspelade Morden i Midsomer men jag fick aldrig igång det, inte förrän vi skulle lägga oss och Waterworld på SVT 1 slutade behagade morden börja. Då var det dags.

Det blåste när vi åt middag före badet men lugnade sedan så det blev kav lugnt.


Gunnar var ute någonstans (han som bara legat och sovit hela dagen) då vi gick isäng kring midnatt.

Jag låg en stund med ljudboken och somnade sedan, märkte inte när Gunnar kom in men klockan 4 låg han hos Inger och sov.


Klockan 6, medicin och kissa, inga vilda djur ute på ängarna, något jag har som vana att kolla efter om jag är upp på natten.


Åtta steg vi upp, blodsockret låg på 6,5 och jag vägde 83,4 kg.


Vi sitter här ute med frukosten och mjölken håller på att surna. Inte konstigt så mycket åska det varit och är.

Ingen åska här men vi tycker att vi hör ett mullrande men det kan väl inte vara det här som är på väg upp mot Umeå.

 

När jag började kolla för ett tag sedan var åskan vid Sundsvall och nu är den norr om Holmsund utanför Umeå.

Men det mesta är ute till havs. Kollade och det är inte mer än 5 mil fågelvägen så omöjligt är det inte att vi hör det för vi har ju knäpp tyst här hos oss.

Men Maria i Skeppsvik bör höra den   


Gunnar var en solkatt tidigare.

 

Men nu ligger han på sin stol och sover igen.


Så här såg himlen ut tidigare när vi gick ut och jag tyckte att det var något på gång

 

längst borta vid skogen över Varmvattnet, det kunde ha varit något men det drog upp mot öster bakom Orrberget.

   
Det ligger fortfarande kvar där och kan dra ihop till åska, eller lösas upp till ingenting.


Jag ska försöka snickra lite men först måste vi gräva groparna, måste utnyttja arbetskraften så länge jag har henne kvar för Inger åker in till stan i kväll då hon börjar jobba i morgon.

Jag och Gunnar stannar hela veckan och Inger åker mellan men sover över i stan mellan arbetspassen.


Åskan går verkligen hårt och över Holmön just nu.och man ser det här http://sv.blitzortung.org/live_dynamic_maps.php?map=11

Påtåren är uppdrucken så antingen gör jag som Inger och tar fram boken jag börjat på eller byter om till arbetskläderna.

Boken lät bra, det r Paasilinnas "De oanständiga profeterna i Tibet" och jag måste läsa själv den här gången.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards