jans

Alla inlägg den 19 juli 2016

Av Jan Sandström - 19 juli 2016 20:30

Det blev en eftermiddagspromenad upp till frysnäskorsningen då jag väntade på att Inger skulle komma.

Ser du björnen på hygget?

 

Det är ganska lång väg att gå och småbesvärligt då de har ovanan att sprida ut grova vassa stenar på vissa ställen.

     

Men jag hann gå ända hem igen och duschade ute då jag värmt upp tunnan och jag såg inte heller någon björn där ute.

Det blev 2,24 km i solvärmen så det var skönt med en dusch och bad i tunnan med ordentlig bengympa, simtag och andra rörelser för att stretcha men nu anser jag mig frisk från diskbråcket fast jag måste ändå ta det lugnt med lyft och påfrestningar som samlag.


Efter badet fick jag gå in efter rakhyveln och då kom Inger med bilen.

Rakade armar och ben och sedan gjorde vi i ordning middan som vi åt uppe på terassen.


Jag gick ned och stoppade i några pinnar till badtunnan så att attnet blir ett ar grader varmare, Inger sitter fortfarande kvar där uppe och läser, här väntade hon på sitt te jag var ned och hämtade när hon prtade med Tomas i Jönköping.

 


Efter kaffet övergav jag henne men hon hämtade en pläd för att sitta kvar och läsa i kulan.

 

Jag får väl gå upp med en läslampa till henne och en kudde så hon kan sova där.


Jag tänker bada och sedan kanske det blir film om jag orkar, Inger hoppas jag tog med en disk med inspelade TV-program och filmer.


Åter här i morgon bitti.


Av Jan Sandström - 19 juli 2016 15:32

Synd bara att vi bor på marknivå och Gunnar kan gå ut och in genom fönstret via en bräda.

Av Jan Sandström - 19 juli 2016 14:16

Då satt brädorna fast och tänk, jag ramlade bara ned en gång   

 

Det var svårt att se på bilden men jag har ju en sedan tidigare där jag inte skruvat fast brädorna.


Nej jag slog mig inte så mycket, bara vänster knä och underben och så vänster hand som jag tog emot mig med.

Och jag ramlade inte från högsta höjden utan långt ned då jag missbedömde något.


Så jag har ätit lunch här uppe och nu sitter jag med datorn, kaffe och boken men det blåser egentligen lite för mycket för att vara riktigt varmt och skönt.

Så det blir träningsjacka på axlarna men jag kanske går upp på altanen för en katt kan väl inte ha fel.


Uppdaterat: Det blåste för mycket fr att vara skönt så jag gick till Gunnar på altanen.

Av Jan Sandström - 19 juli 2016 10:05

SVT 1, 14:40--16:15 Kvinnor i fångenskap (1943)

Handling:
En kvinna skriker. Några ungdomar rusar från platsen med hennes handväska och passerar förbi pastor Staffan Brobäck. På ett kafé samtalar Roland, en av rånarna, med flickorna Mary och Viola. Mary ber honom sluta upp med rånen medan Viola spotskt uppmanar honom att fortsätta. Mary och Viola befinner sig bland en grupp vitklädda konfirmander. De konfirmeras av pastor Brobäck. Utanför kyrkan känner pastorn igen Roland tillsammans med Mary. Pastorn beklagar sig för sin mamma över att han inte får ...Mer

 

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Av Jan Sandström - 19 juli 2016 09:25

Tisdag den 19/7


Igår snickrade jag på trappan, riktade in vangstyckena och sågade brädor till trappen, gjorde färdigt på golvet högst upp.

Men jag är velig när det gäller utformningen hur trappstegen ska se ut. Ska jag täcka framsidan på stegen eller inte.

 

Men nu lutar det åt att jag låter dem vara öppna och så placerar jag någon form av belysning under som lyser upp trappstegen, det tror jag kan bli fint.

Jag tjärade in nederdelen ordentligt innan jag täckte med grus.

Om tjärhinken har jag skrivit tidigare i ett inlägg men jag har tjära så det räcker livet ut för mig.

Det är ingen tjära man stryker på en brygga eller eka för det tar 10 år innan den torkar. Däremot borde jag tagit hårtorken och värmt ordentligt så att den sög in men jag tror det håller så länge jag lever.


Sedan tog jag en skön stund med läsning i kvällssolen, bada orkade jag inte göra och klockan var mycket.

 

Så när solen började gömma sig bakom grantopparna gick jag in och satte på en film från Netflix innan jag kröp isäng.

Gunnar kom in och sa att han skulle ut och kolla så att inga möss komit in på ägorna och det fick han göra bara han inte gick för långt bort.


Men tidigare på eftermiddan gjorde jag en promenad runt byn och tittade på när de slåttrade, det går fort med moderna maskiner.

       

Men det är mysigt med hässjorna, vi som är gammla nog att minnas hur man lekt kurragömma bland dem.


Jag var trött och somnade fort, Gunnar måste ha kommit in på småtimmarna som vanligt för han låg och sov tungt  hos mig klockan sex i morse, utan mus i sängen.

Somnade om och sov länge, ½9 steg jag upp.

Kollade blodsockret som låg på 6,2 och vikten detsamma som igår 82,6 kg. Ska jag äntligen ha kommit under det magiska 83 kg jag stått still på så länge.


Och nu skiner solen så jag inte ser vad jag skriver så jag flyttar på mig.

Gunnar brukar vara med oss när vi intar vår frukost och det var han även idag fast Inger är inne i stan.

 

Det är mycket att nosa på och undersöka.

 

Det kanske bara var en skalbagge eller så har en hare hoppat förbi här ute.

Var han gått nu vet jag inte, jag trodde han gått och lagt sig men han kommer väl snart för att sova.

Normalt hör han ju var vi är då det pratas för jämnan men nu är det bara knappandet på datorn som hörs.

Men han är sig själv och gör som han vill.


Idag har jag åtminstone tänkt skruva fast brädorna på trappstegen "dit upp" men även hinna med ett bad och en promenad för just nu är det inget fel på vädret.

 

Fast nu ser jag att det håller på att mulna på och dra ihop till oväder.

 

Det är bråda tider för bönderna och jag trodde att det var en traktor som kom men det var en leksak på 4 hjul.

Lilla bonden är redan här och jobbar med höet till hästarna, tror han kör hövändaren eller stränglägger men det är tidig för det.

Jag trovs här i jordbruksbygden och skulle inte vilja ha stugan vid något stort ställe vid havet.

Möjligen skulle jag ha velat ha en sjö lite närmare så att det gick att ta morgonkaffet på bryggan men en liten sjö då utan en massa vattenskotrar som lever om hela dagrna.


Jag kanske skulle ta den där promenaden redan nu innan det blir allt för varmt fast då ska jag ligga och snickra i värmen.

Ett svårt beslut, tror jag måste fundera vidare över en kopp kaffe.


Godmorgon

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards