jans

Alla inlägg den 22 juli 2016

Av Jan Sandström - 22 juli 2016 20:57

Inger har kommit och vi åt sill coch potatis uppe på utsikten.

 

Men det börjar bli kallt efter en sådan varm skön dag.

Gunnar som legat på en stol eller under bordet på altanen har då vaknat till liv igen och jagade flugor eller vad det var på gräsmattan, nu har han gått iväg bakom stugan.


Jag fick klart det viktigaste på räcket och nu saknas "bara" någon form av utfyllnad under.

     

Jag är riktigt nöjd förutom några smådetaljer som jag ska försöka fixa till.


Men nu blir det kallare för var minut som går nu när solen försvunnit bakom granskogen så då tar jag kaffekoppen och går in i stugvärmen, den som kändes så sval och skön tidigare idag.

Av Jan Sandström - 22 juli 2016 17:05

Jag började ju längst ner och jobbar mig uppåt.
Men det blir bara jobbigare och jobbigare då jag får springa upp och ner för trappan eller stegen.

Inte underlättar det att jag har 25 grader i skuggan och nu får jag jobba i sol.

Alla grannar tror jag åkt till Hundsjön för att bada, jag har inte sett till någon sedan i morse förutom hästägarna som bärgar in höet på gammalt vis löst i höskrinda.
   

Det var länge sedan man åkte en sådan.

Av Jan Sandström - 22 juli 2016 08:53

Fredag den 22/7


Det har gått fem år sedan terrorattentatetUtøya i Norge

Något jag aldrig kommer att glömma då vi åkte på semesterresa till Lofoten straxt efteråt och alla flaggor i Norge hängde på halv stång.

Egentligen blev det en inte allt för rolig resa även om den var trevlig för man blev hela tiden påmind om vad som hänt även om allt rullade på som vanligt.

I större samhällen och byar fanns blommor i högar och andra påminnelser för det var ju ungdomar från hela landet som dödades och alltid fanns det någon anhärig som drabbats.


Bilder och info från min webbsidaa.

 

Blommor till minne av dådet på Utöya
Ligger på ett konstverk framför Narviks Energi AS.
(GPS: 68.438729,17.427599)

 

Sorgeblommor och ljus i Mo i Rana efter dådet på Utöya.
(GPS: 66.310733,14.136482)

 

Ungefär som när vi drabbades av Estonias olycka fast värre ändå när det var ett så meningslöst dåd på ungdomar som Breivik utförde.

Så det kan vara svårt att glädjas åt denna sköna sommarmorgon jag har här i stugan.


Igår, jag jobbade här med trappen och vid 2-tiden åkte Inger till stan för att jobba två pass. I samma veva körde Erik och Maria upp på gården då de ville hälsa på Gunnar.

Men han var nästan rädd för dem, trodde väl att de skulle ta med han hem till stan.

Vi satt ovh pratade hela eftermiddan i den sköna värme som var, om deras resa till Norge och Lofoten.

Jag tror de kom mest för att göra mig avundsjuk och det lyckades de verkligen med att göra.

Först ½6 någonting åkte de hem igen och jag kunde återgå till min trapp och jag fick upp ett par stolpar till.

 

Men som vanligt gjorde jag rätt fast det blev fel, jag hade kapat 4 stolpar lite för korta. Det skulle nog fungera med dem ändå men jag började göra nya med rätt längd fast jag hade bara virke till tre st.

Mer virke finns där

 

Nästan längst ned har jag några 2"4 eller 45x95 som de heter nu för tiden, vilket påhitt att använda milimetermått på virke   

Jag orkade dock inte dra ut någon regel men nu har jag funderat och tror jag har en lösning.

Fast nu har jag har omedvetet halkat in på dagens händelser, aja baja mig själv.


Efter att ha satt dit två var jag slut efter dagen så jag gav upp och gick in för att laga middag. Den åt jag på altanen där Gunnar låg och sov.

Jag gjorde några ärenden på nätet innan det började bli för kallt, temperaturen sjönk fort och på en gång.

Så jag gick in och slog på TV:n, senare började en film, SV eller komedi om utomjordingar som tagit över människor i en by och "hjältarna" skulle göra en pubrunda på 10 pubar, något de missluckades under skoltiden.

Det blev i alla fall så att jag såg den färdig till straxt efter 11.

Gick isäng med ljudboken och Gunnar var ute och jagade eller vad han nu sysslar med på natten.

Trött och släckte men vaknade av värk efter en halvtimme, up och gå, ongen katt syntes men smorde med Voltaren och kissade.

Det upprepades ett par gånger till innan jag somnade och då hade Gunnar kommit in och låg vid mina ben och snarkade högt.


Medicin 6 och somnade om till ½8. Vi låg kvar och myste till åtta.

Upp och testade mig och värdena var bra, 5,4 mmol och vikten 82,6 kg.


Gunnar gick ut som jag brukar göra på morgonen, som man sovit, ibland naken, ibland i nattlinne för att känna på luften och vädret.

     

jag gjorde frukost och tog med det jag behöver och upp på utsikten som vi nu kallar den här platsen.


Utsikten mot väster visar moln och den här bilden tog jag tidigt 08:42 när jag gick ut.

 

Så här ser det ut nu, ha en timme exakt nästan, 09:41

 

Inte så stor skillnad, jag var orolig då att det skulle komma hitåt men det är i väster och söder det är sådär.

I övrigt ser himlen ut såhär och det är nog många som har det så.

 

Det kan finnas tunna tunna vita slöjor i det blå.


Temperaturen är på 21 grader i skuggan men det har börjat blåsa igen, en svag bris.

Men inatt hade vi bar +6,7 grader men skönt att sova med öppet fönster.


Inger är i stan och jobbar så jag får vackert gå utför min fina trappa och hämta mer kaffe.

Det dricker jag nog på den gamla altanen som jag byggde 1981 och där Gunnar nu ligger och sover.

Där kan jag ladda datorn och sedan kolla facebook och andra sidor.

Kanske Google Maps och de norska vägarna på Lofoten

Jo vi, altså Jag och Inger hade ju tänkt åka en resa nästa år för pengar inger får som 25-årspresent inom kommunen och då resa sydnorge.
För det första får vi nog skjuta på resan ett år till då vi sätter upp stugan nästa år iställer för i år då jag blev dålig och sedan kanske vi tar nordnorge med Lofoten igen, det var ju en hel del vi missade på förra resan.


Godmorgon

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards