jans

Alla inlägg den 23 juli 2016

Av Jan Sandström - 23 juli 2016 22:17

Vi har badat i tunnan och det är 20 grader ute.


Men tidigare gick vi en promenad och det var fina moln på himlen.

Jag har snickrat och blev helt slutkörd idag, även solbränd på axlarna så det småsved i badtunnan.

Men vid fikastund så såg vi två små kryp, en skalbagge jag inte kommer ihåg vad den hette, vi slog upp den i en insektsbok

 

likaså fjärilen jag nästan ställde ned kaffekoppen på.


 


Det blev en hel del klättrande på stegen när jag gjorde snedstagen och hur många gånger jag fått springa upp och ned för trappan jag byggt.
Men nu kan jag släppa upp Tomas och Sara när de ska bo här i augusti.

   



Men man blir lite fundersam när det kommer ett sådan här fordon hit, speciellt när det inte har avverkats något åt det håll han är på väg.

 

 

 

Det är en markberedningsmaskin som de kör på kalhyggen.


Den körde vidare hördes det som för det finns en smal väg man inte vill köra bil på direkt.

Vi gick uppför den tidigare i morse och den har djupa spår efter rinnande vatten och stenar som sticker upp.

Men tidigare år körde vi ofta den vägen när vi skulle till T-sjö eller åt det hållet.

Men jag förstår Nslunds att de inte vill ha en massa biltrafik tvärs över gårdsplanen.


Jag sitter ute ännu men det börjar bli myggigt så nu drar jag mig in igen och gör kväll.



Godnatt
  

Av Jan Sandström - 23 juli 2016 17:15

Jag orkar snart inte gå ett steg till.

Men jag fick upp 2 snedstag på carporten.

Och så överliggare på 2 sidor där uppe.

Jag skruvade även fast en undre bräda som säkerhet för nu dröjer det ett tag till fortsättningen.

Jag har även brännt mig på axlarna i solen, det kändes då jag duschade ute för vi ska ha grannarna på middag nu.

Men helst skulle jag vilja lägga mig och sova i skuggan.

Av Jan Sandström - 23 juli 2016 08:30

Lördag den 23/7


Igår var jag ensam här med Gunnar och vi jobbade på lite olika sätt.

Jag slet med trappen och räcket medan Gunnar mest låg och flämtade i värmen på altan mot söder.

Men han kanske gillar att ha det så varmt efter att ha varit ute och ränt nattetid i kylan för vi har haft småkallt nattetid och inatt var det 8,4 grader men minimum under juli är 3,1 grader. Just nu är det 18,7 i skuggan utanför fönstret.


Jag fick nästan klart stommen till trappräcket, bara småjusteringar och finlit´r kvar som att runda av något hörn på en bräda.

     


Det var en varm solig svettig dag så det var skönt att få duscha av sig utomhus och det är sommar när man får göra det.

Inger kom sent hit från jobbet med sillen och då hade jag kokat potatis och ägg som vi åt uppe på utkiken.

 

Men så fort solen går ned bakom granskogen sjunkeer temperaturen så jag gick in men Inger härdade ut med en yllefilt om sig.


Det började en film klockan 21 och jag började se den men gav upp och satt med räkningar och sådant roligt istället.

Jag har ju laddat ned en massa fakturor som bara fått ett nummer och nu satt jag och döpte om filerna efter mitt eget system för att snart föra över dem till datorn där hemma.

Sent omsider runt midnatt gick vi isäng och då hade även Inger gett upp där ute, Bara Gunnar som var ute och rännde.

Jag gjorde stretchingövningar och var tvungen att smöja med Voltaren då händer, knän och stortår värkte.

Jag hade även ont i ryggen men inte bråcket utan uppe mellan skulderbladen, så som man får om man jobbat med något ovant i en ovan ställning.


Kvart i tre kom Gunnar in och gjorde natt men tidigare hade han varit in och tankat men nu lade han sig vid mina ben efter att ha fått bli ompysslad en stund uppe på bröstet.

Jag har sovit gott även om jag vaknade just som jag skulle drunkna av en tsunami på 100 meters höjd på en sandstrand med ett par och deras tax, någonstans. Men jag hade en sån där växtspruta på ryggen som var tom och kanske skulle den ge flytkraft åt mig.

Men det vet jag inte då vi vaknade och skulle stiga upp mitt i natten ½8 var klockan då.


Kollade mina värden som blev godkända, blodsocker på 5,9 mmol och vikten 82,8 kg, nu ska jag bara under 82 kilo.


Nu fick jag mess från Anna, Emils mamma om att Emil har gett de båda föräldrarna ischias.

Sådant är småbarnslivet men jag har skickat länkar där de kan hitta lämpliga övningar att göra antingen det är ischias eller inte.

Jag vet inte när jag kände symptom på ischias första gången men jag var nog inte så gammal, kanske i deras ålder men det hänger ju inte samman med åldern.


Det blev frukost ute på frukostplatsen idag och Gunnar kom med oss.

   

Han vill kela men på sina vilkor, gärna mitt i natten när vi andra vill sova och hållas i knät är inget han vill så ofta.

 

Han hade gått iväg men nu när Inger hämtade påtår så kom han släntrande hit igen.


Solen stod lågt då vi gick ut men himlen var blå.


Nu håller den på att komma över trädtopparna och den värmer skönt. Vi ska snart gå en promenad genom byn och bjuda hit grannar på mat senare idag. Ingers påhitt men trevligt.


Nu är det tunna lätta fjädermoln (tror de heter så) på himlen, riktig vackra.

Och mitt kaffe kanske har kallnat så pass att det går att dricka, slutade ju med mjölk i det tidigare i veckan.


Tempen har stigit till 19,9 grader och det är så skönt med värmen och fågelkvitter från skogen.

kav lugnt är det också, nästan för det rör sig aningen i aspens löv. En ljuvlig sommarmorgon och jag ska fortsätta med snickerier på carport och altan.

Idag blir det tillfälliga förstärkningar på ett övre räcke, hinner inte göra ett permanent och så lite annat småpyssel.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards