jans

Direktlänk till inlägg 24 juli 2016

Godmorgon från paradiset och utsikten.

Av Jan Sandström - 24 juli 2016 08:38

Söndag den 24/7


Tänk, bara 5 månader kvar till jul, bäst att börja bli snäll nu.   


Igår gick vi en liten promenad genom byn, bjöd grannarna på middag och så gick vi för att kolla vägen upp till Orrberget, den är dålig om inte urusel och ofarbar med en normal perssonbil.


Sedan jobbade och slet jag så att jag blev överhettad. Jag brände mig aningen i solen.

   

Konstigt men det syns inte så farligt på bilderna, det kändes och syntes mycket mer IRL.


Det blev inte så mycket gjort men två snedstag fick jag dit och så överliggare på två sidor och tillfälliga brädor nedtill runt om.

   

Fasst ett tag kändes det som att jag fått värmeslag i den solvärme det var.

Orken gick ur mig totalt innan vi fick middagsgäster och jag lade mig i solstolen med en bok efter att ha duschat av mig.

Var bara tvungen att snabbladda batteriena en aning. Gästerna kom och kul med små barn runt sig.

Jag håller väl på att bli gammal.


När grannarna gått hem eldade jag igång badtunnan och det var skönt att sedan bara sitta i vattnet fast man haft så varmt under dagen.

En stor lastbil kom efter vägen och först trodde jag det var brandkåren, men det var en bil med en markberedare lastad.

     

Men axlarna eller höger axel fick jag ha ovanför det 38-39 gradiga vattnet, eljest brände det men jag hade ändå inte bränt mig så mycket, bara lite ljusröd.

Det är som att jag tål solen bättre nu än när jag var yngre, då räckte det med 5 minuter så var jag färdigkokt kräfta..


Inger satt kvar ute med lampa och boken,

 

Gunnar sov på sin stol.

 

Det var en varm kväll och inte som tidigare att tempen sjunkit direkt solen gått ned utan tet var länge runt 20 grader men till slut blev det kallare och en rådimma började breda ut sig över ängarna.

 

Det är då man hoppas på att få se gamle en ståtlig älgtjur.


Jag testade mig för ro skull då jag ätit gott och mycket samt druckit en öl till maten.

Blodsockret låg på 6,7 mmol och vikten 83,6 kg, straxt före midnatt, inte så farligt för ibland vill man ju "festa loss".


Som vanligt hade jag värk i händer, knän och tår så jag hade lite svårt att somna och jag fick gå upp och röra mig ett par gånger, Gunnar var ute någonstans. Jag kunde inte ligga på höger sida p.g.a solsvedan men till slut så sov jag tungt.


Medicin 6 och ingen Gunnar, han låg på sin stol där ute och sov men kom lite senare in till mig.


Upp vid halv åtta. Kollade blodsocker och vikten som visade 5,8 mmol och vikten 82,6 kg.


Gunnar som kommit in följde med oss ut och lade sig på sin stol men nu får han överge den då vi senare idag ska åka hem till stan igen. Jag undrar hur han ska ta det efter tre veckor här ute.


Frukost intog vi här på Utsikten

 

Solen skiner även om det inte är helklart utan lite soldis.

Men skapligt varmt ändå fast man vill ha något på axlarna.

 


Som sagt, idag blir det till att packa ihop och städa undan innan det bär av till stan igen. Eller jag behöver ju inte åka in egentligen och  det har varnats för regn och ev åska idag, skurar så jag får avvakta och se då jag kör MC.


Nu är det slut på frukoststunden och påtåren får bli senare.


Godmorgon. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards