jans

Alla inlägg den 26 juli 2016

Av Jan Sandström - 26 juli 2016 09:22

SVT 1, 14:55--16:20 Fröken Kyrkråtta (1941)

 

Handling:
Bankdirektör Anders Berg i Göteborg har funnit anledning att säga upp sin dittillsvarande sekreretare Vivi Lundgren, som uppenbart gjorde allt för att vampa honom. Eva Holm är en liten obetydlig sekreterare i den stora banken, hemligt förälskad i den ståtlige, ogifte bankdirektören med de grå tinningarnas charm. Genom små energiska knep får hon platsen som hans nya privatsekreterare. Där visar hon en sådan energi, duglighet och framåtanda att hon snart blir oumbärlig för honom. Bankdirektöre...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

 

Av Jan Sandström - 26 juli 2016 07:59

Tisdag den 26/7


Dags för räkningarna att betalas, igen   


Igår vaknade jag tidigt här hemma i stan av fågelliv utanför det öppna fönstret.

Det var småfåglarna som kivades om jordnötterna i automaten fast det finns så det räcker åt alla, men även skator som bråkade om Gunnars kattmat som stod ute.

Inger cyklade till jobbet och jag gjorde frukost som jag åt ute på altanen där jag skrev dagens inlägg, som jag gör nu också idag.

Efter att ha plockat med ditt och datt här hemma klädde jag på mig och körde MC till Maria i Skeppsvik.

Hon satt och matade sina barnbarn när jag kom smygande och överraskade dem.

Efter att de små lagts isäng hoppade Maria i sjön eller havet är det för ett dopp i det 24 gradiga vattnet innan det blev kaffe och tårta.

 

Där är hon   

 

Man får passa sig så att det inte blir mos av bären som växer mellan stenarna på våg ut till bryggan.

 


Hon hade inte fått hjälp med varmvattenberedaren så jag gick för att se om det var något enkelt problem.

Det var det inte, specialskruvar för att lossa på kåpan så jag fick inte ens upp den. Men det åtgärdar jag senare idag.


Tårta och snack i solen som var lite för varm för min smak men det blåste och fläktade skönt.

Tog min 14-medicin och åkte hem igen. Upptäckte att bilen var borta, jag som tänkte åka och handla grejor men nu fick det vara. Orkade inte gå och handla på Biltema med MC-kläder i värmen.

Hemma hängde en tvätt jag startade innan jag åkte iväg och upptäckte då att jag tappat mitt aktivitetsarmband.

Efter ett samtal till Maria kom jag på att det inte var där, kollade mobilen och det hade registrerat hemresan och en promenad här hemma men från 14:55 var det dött.

Hur jag än letade hittade jag det inte så det fick vara. Inger hittade senare det bland några skor på andra sidan hallen.


Satte mig ute på altanen och läste boken jag börjat med tidigare i stugan och som jag sällan tar mig tid att läsaa.

Inger kom hem, Maria och Mona kom hem tidigare med bilen och nu grillade de mat som jag snyltade lite av.


Gick senare en promenad på 1,8 km i rask takt (rask för mig) runt Västerslätt innan Inger gjort en omelett.

Satt senare och slötittade på en film under tiden jag kollade i datorn.


Jo när jag åkte hem från Skeppsvik trodde jag att jag skulle hamna i oväder, det var så mörkt in mot Sävar och ned mot Umeå men tursamt nog låg molnen lite längre innåt landet så jag klarade mig men hängde tvätten på ställningen på altanen så att den skulle gå att flytta in under tak då det skulle börja regna och åska.

För åskan gick överallt tror jag men inte över Umeå, och det blev inte heller någotdera igår.


Jag bokade tid för besiktning av min MC och fick tid nästa fredag 5/8 så nu är den betalad och bara att åka in.

Men jag undrar om de kommer att säga något om mitt framdäck han tckte jag skulle byta för två år sedan, men jag har ju liksom inte kört något och det var ju bara en rekommendation.

Jag har bara inte kommit mig för att göra det då jag inte kört något senaste två åren.


Gick isäng med ljudboken efter att ha öppnat korsdrag genom huset, det var en varm kväll och Inger sov ute på altanen igen.

Jag lade mig i min egen säng för första gången sedan i början av maj då jag fick diskbråcket.

Hade lite värk men lite stretching, gympa och Voltaren lindrade så jag har sovit gott inatt.


Vaknade tidigt även i morse, tog medicinen 6 men somnade inte om så halv sju steg jag upp.

Ingen tidning så jag felanmälde det, fick senare höra av budet att det var personalproblem och ingen här hade fått någon tidning.

Gjorde min morgontest och jag hade 5,7 mmol och vikten 82,7 kg.


Frukost som jag nyss intagit här ute i sommarvärmen, skönt med en varm tidig morgon då det är runt 20 grader.

Det var oroväckande mulet och disigt ute men nu har det lättat.


 

Småfåglarna har det varit liv på och tidvis satt det 7-8 st. samtidigt på jordnötsautomaten.

 

Gråsparv, blåmes och talgoxe har det varit här och gråsparven har ungar som matades på staketet.

De har bo undet takpannorna hos grannen tvärs över gatan.

Det syns var för där är färgen på takfotsplåten nött.

De föredrar ju enkupigt taktegel som är högre, jag har och många andra tvåkupigt

 

och då blir det nog för litet utrymme för bo under.

Trevligt men det är inte bra för byggnaden att ha fågelbon under takpannorna fast lite får man ju offra för trevnaden och nyttan de små gör.


Jag ska straxt byta om och åka iväg till Skeppsvik igen men nu har jag med verkgyg och skruvbits av alla olika format och jag misstänker starkt strömbrytaren på Marias varmvattenberedare. Det låter inte som att den slår till, inget riktigt klick.

Så då får jag se om det räcker med lite olja och justering för även om havet inte är så salt så finns det och det sliter på all metall där ute.


Men först tror jag det blir lite mer kaffe och så ska jag ladda min och Ingers MP3-spelare med nya böcker.

Sedan blir det nog dags för ett besök på biblioteket och lån av nya alster.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards