jans

Alla inlägg den 29 juli 2016

Av Jan Sandström - 29 juli 2016 14:38

Det där ser spännande ut.

Bom och dunder kanske för åskan går norrut.

Av Jan Sandström - 29 juli 2016 09:37

Fredag den förskräcklige, fast det var ju Ivan han hette. Fredag var ju kompisen på ön.


Fredag den 29/7


Igår, Erik kom förbi och vi åkte till Ikea på söderslätt där han köpte nån adapter eller vad det nu var till sitt nya spel.

Det vi testade och Inger tyckte var så kul.

Jag köpte två vågar och batterier i storpack. Det behövs alltid 03 och 06 någonstans och bra att ha hemma.


Körde förbi hem så Erik kunde hämta grejor och så skjutsade jag hem han, då ringer Maria och säger att jag måste ut och handla.

Var ju nästan hemma då så det blev hem och ser att Emil med föräldrar är hos oss.

Inger cyklade till jobbet och jag fick senare skjuts med Peter ned på stan, hade på mig vandrarskorna och min MP3.

Fick tag på det jag skulle ha inne på Utopia, Andra besöket där så nu får det räcka med det några år till.


Gick genom centrum och såg en hel del knäppskallar irra omkring med näsan i mobilen helt omedvetna om omvärlden.


Nu kom posten och tack för vykortet Linnea och Lennart, har inte det där tornet ramlat snart.

Vi var ju upp i det 1979 men sedan stängdes det under många år p.g.av rasrisken.

 


Det måste vara en guldgruva för mobiltjuvar, bara att gå fram och norpa åt sig mobilerna som hålls upp, ungefär som den okände mannen till höger på vykortet., det är Lennars men ser med kepan, Linnea tog jag inte med men man ser hårkalufsen på henne..


Jag fick en skön men VARM promenad hem på drygt 3 km totalt och jag gick inte fort, njöt av ljudboken och småfåglar i omgivningen.

Småfåglar har jag gott om här hemma och nyss fyllde jag på jordnötter i automaten.

Har inte så mycket kvar nu så de blir utan någon månad innan jag köper mer.

 

De sitter ibland som druvor på en klase ivrigt tjattrande mot den som kommer för nära.


Väl hemma blev det en sval skön dusch och jag jämförde vågarna, min gamla och Marias har visat samma vikt men nu skilde det en hel del och min nya (likadan som Marias) visade något mittemellan de andra. Det skiljer något hektå åt från den gamla och mindre.

Så jag gick ned ett eller ett par hekto bara genom att byta våg   


När jag åt frukt i köket tittade jag ut genom fönstret och fick se något mysgt, grannens lilla räv i hängrännan på huset ivrigt jagande en skata som bara retades. Se gårdagens inlägg med två videosnuttar.

       

Skatan och katten klarade sig, tror jag, det sista jag såg var när katten gick över på andra sidan av taket.


Jag kollade bilen och extraljusrampen jag köpte, den passar inte alls på bilen OM jag inte tar fram sågen och sågar upp grillen.

Jag trodde först att den skulle gå att få fast under nupperskylten men börjningen är helt olika så det ser tokigt ut.

Så det får bli ett återbesö på Biltema och lämna igen den.


Satt ute och det var skönt tills det började "blåsa regn" och det blev kallt fast temperaturen låg på över 20 grader, nästan isande vindar drog in så jag gick in och såg film på TV, en SF på kanal 6.


Sedan blev det sängen och med ljudboken, Inger tog täcket och gick ut på altanen.

Sov gott när jag somnade då jag hade värk igår kväll och det blev lite kvällsgympa för mig.


Piller klockan sex och kunde somna om, men det kom en ordentlig regnskur fast kort, kanske en halv minut bara.

Såg att åskan gick norr om stan halvvägs mot Skellefteå i morse.


Vaknade åtta men låg kvar och myste lite.

½9 fick det vara nog så upp och kolla mina värden som var toppen.

 
5,8 mmol och vikten 82,0 kg är jag nöjd med, idag. Och det var min gamla våg jag vägde det på.

Frukost ute med tre mackor idag, Inger bakade så små att man tar en halv bulle i en tugga och så kaffe utan mjölk.

Gunnar fick mat liksom småfåglarna.

Så nu sitter jag här ute, katterna och Maria har vaknat där inne, Anders ringde och undrade om en kvarglömd laddare men jag hittade inte någon sådan fast Inger kan ha lagt undan den någonstans, får söka mer senare eller fråga henne om jag inte hittar den.

Vi har en likadan apparat så jag kanske kan bygga en som passar till Anders.


Åka till Biltema står på dagordningen men det dyker säkert upp något mer under dagen, eljest har jag tänkt en promenad om jag inte tar och börjar cykla, men det är skönare att gå tycker jag fast ska jag till stan, varför jag nu skule det, går det ju fortare att cykla. Men jag har inge bråttom.

Varför ska folk ha så förbannat bråttom när de sitter bakom ratten, det är faktiskt bara 30 km/h här inne på området och man behöver inte dubbla det bara för att det sitter två skyltar, kärringjävel. 

Man kan vara det även om åldern bara är barnet.   


Det är växlande väder, ömsom sol ömsom nulet med tunga moln.

 

Men ganska skönt, en skön sommardag enligt mitt tycke som inte gillar att steka mig i solen.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-07-29 10:15:11

Temperatur: 20,7 °C
Lufttryck: 1019,0 hPa och Steady
Luftfuktighet: 84 %
Vindstyrka: 4,0 m/s från S,
i byarna 5,8 m/s
Kyleffekt: 20,7 °C
Inne hos oss. Temp: 22,7 °C Fukt: 63 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,5 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 30,3 mm
Året: 240,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,9 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
25,5 °C
Klockan:
13:20
Temp - Min:
16,5 °C
Klockan:
04:49
Temp - Min:
11,4 °C
Klockan:
04:10
Lufttryck - Max:
1019,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1022,1 hPa
Klockan:
02:36
Lufttryck - Min:
1018,4 hPa
Klockan:
08:17
Lufttryck - Min:
1019,7 hPa
Klockan:
19:48


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:06
Sol upp: 03:40
Sol ned: 21:48
Skymning: 23:19
Dagsljus: 21:13 tim:min
Dag längd: 18:08 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 17s less daylight tomorrow
Måne upp: 00:10
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:16


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Ser att det kom 1,5 mm regn i morse.


Nu prata med Maria och kisse, Gunnar har jag pratat ned och han sover här bredvid på en stol.

Påtåren har jag redan tagit och druckit upp så då återstår bara.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards