jans

Alla inlägg under juli 2016

Av Jan Sandström - 9 juli 2016 08:48

Lördag den 9/7


Idag stämmer rubriken, en riktigt skön morgon förutom att jag velat ligga kvar och sova en stund till då jag och Gunnar låg så skönt i sängen.


Men igår sågde vi och klöv lite ved, inte alls några mängder utan lagom mycket som motion och träning för min rygg.

    

Sedan satt vi på altanen med te och kaffe och en kelsjuk Gunnar.

Jag tog ett bad i tunnan och körde någon form av träning i vattnet, Stretching och simmade bröstsim med benen fast på rygg.

Inger målade väggen under carporten.


En sen middag med vita bönor och en grillkorv samt massor av grönsallad.


På kvällen såg vi en film från Netflix om två cancerpatienter som härjade runt, Det var Morgan Freeman och Jack Nickolsson som heter "Nu eller aldrig". En skaplig film som egentligen inte var något speciell.

Efter den slog vi om till TV och Chaplins "Diktatorn" som är en mycket bättre film men vi missade första timmen och vi såg den inte klart, jag har filmen på DVD hemma. Jag vet inte hur många gånger jag sett den och lika bra varje gång.

Speciellt i början när han avfyrar den stora kanonen och talet diktatorn håller är sevärt. Det finns säkert på Utube.


Gick isäng och sov gott utan värk. Konstigt.

Gunnar kom in kvart i ett efter sin nattrunda.


Medicin klockan sex och somnade om till ½8 då jag måsste stiga upp enligt Inger för det var fint väder.

Kollade mina värden och blodsocker på 6,4 är bra men vikten på 83,6 kg är mindre bra, vill bli av med fler kilon och nu har jag legat still på 83 i en månad. Men jag går å andra sidan inte upp.


Frukost ute på frukosstplatsen och det har varit så skönt, runt 15grader och vindstilla då vi gick ut vid åtta och solen sken tidvis mellan träden.

 

Nu skiner solen och det är 15,9 i skuggan men det har börjat blåsa lite. Egentligen bara sköna fläktar runt benen men det finns lite för mörka moln på himlen.

 

Men det blir så varmt när solen kikar fram och nu sitter vi och väntar ut varandra om vem som ska hämta påtår.


Det går mycket lättare att skriva idag sedan jag klippte mig.

 

Hade jag inte klippt av den skulle jag brytit av den och nageln var egentligen bara ivägen.


Idag ska jag försöka börja lite smått på en trappa upp till förrådsaltanen men jag vet inte hur den ska byggas.

I tanken har jag en bild men det blir lite problem med konstruktonen jag har i huvudet.

Jag har egentligen på tok för mycket i huvudet för att vara hälsosamt, ibland blir det bara rörigt tycker jag och ingenting blir gjort.


Inger gav upp och gick in efter mer te och kaffe.

Jag ska ta och slå ihjäl en geting som håller på att äta upp vindskyddet.

 

Sådär, nu ligger den under trallgolvet.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 8 juli 2016 18:45

En som njuter är Gunnar då han blir kliad av mattes hand.

 


Han kom över till mig men tydligen var det inte lika skönt för han hoppade tillbaks till Ingers knä.


Jag hade inte klippt vänster lillfingernagel sedan jag fick diskbråcket den 1 maj och den var ganska lång.

Men nu klippte jag den och det känns konstigt att skriva på datorn.

Men den skulle ändå ha brutits av när jag pysslar med någonting.


Fast i kväll blir det inte mycket gjort för det regnar men det är så skönt här ute på altanen, det är 13,6 grader på andra sidan stugan men inte mycker mer här.

Men vindstilla och mysigt när det regnar på taket och Gunnar är nu otröstrlig i Ingers knä.


   


Nä man kanske skulle hoppa i tunnan igen, badtunnan och inte i galen tunna eller gå in och värma middagsmaten.

Av Jan Sandström - 8 juli 2016 16:05

Det är duggregn så att allt känns blött men det hindrar inte en arbetsmyra att gno på.
Jag har tänt i badtunnan och ska ta ett lagom varmt bad om en stund.

Inger hon bara latar sig inne i carporten med en pensel i handen.

Det blev en hel del ved av det vi kapade och klöv tidigare.

Jag måste reklamera pooltermometern jag köpte av Kjell och Co för den tappar kontakt med mottagaren eller det är nog sändaren det är fel på för även den displayen slocknar.

Nu har jag inte idas ställa klockan efter alla omstartsförsök jag gjort.
Den ska tillbaks i kartongen igen när batterierna tagits bort.

Av Jan Sandström - 8 juli 2016 10:06

Fredag den 8/7


Igår byggde jag ett ryggstöd till ena grillbänken, Det blev ganska bra och är precis sim de man köper.

 

Inger lastade in veden som legat under carporten in i den nystädade vedboden så nu är den ganska full med fin ved inför vintern.

     


Sedan skottade vi ut grushögen som legat i vägen sedan vi byggde grillplatsen och fick badtunnan på plats.

Ställde on maskiner under tak som vedklyven, byggsågen och kap/gersågen så att jag inte behöver lyfta dessa ut och in i förrådet varje gång jag ska göra någonting.


Middag och sedan gick vi en promenad till hästängarna bortanför skogen i hörnet mot söder på de bilder jag brukar visa.

Man följer vägen efter högra skogskanten och in i gläntan, där borta finna det ganska stora ängar.

 
På Google maps kan man se dem.


Det blev lite över en kilometer och det finns en liten fin myrstack utmed vägen.

Jag uppskattar höjden till 1½ meter ungefär.

 


Men visst ligger stugan ganska fint till.

 

Jag måste få färdigt altanbygget för nu ser det ut som en arbetsplats, fast det är ju vad det är och det blir aldrig klart.

 

Kvällen blev fin och efter promenaden badade vi men än en gång upplevde jag vattnet för varmt. Men Inger trivdes bättre.


Det blev kväll och jag fick värk då kroppen stannade av så jag var uppe och gick några gånger och spanade ut genom fönstren efter vilda och tama djur.

Gunnar rände ute i skogen någonstans men 02:05 kom han in genom fönstret och såg ganske yster ut men lade sig att sova på våran säng.

Till slut somnade även jag men vaknade ändå några gånger.


½8 steg Inger upp men jag ville dra mig till åtta då jag steg upp.

Vägde 83,9 kg, att jag inte går ned mer, blodsockret var fint på 6,0 mmol vilket det även låg på igår kväll vid 22-tiden efter badet och ölen till middan.


När jag skulle klä på mig hann jag bara halvvägs då jag fick en kelsjuk Gunnat i mitt knä och jag satt på sängen.

Vi hade en skn mysstund för det är ju ändå semester och det regnar ute.


Senare när vi kommit oss ut jag och Gunnar blev det nästa mysstund.

 


Vi har fått besök av två tranor som spatserar där ute på ängen, kanske något för Gunnar att ta.

 


 


Det regnar ute men vi ska klyva och kapa upp veden vi drog ihop under carporten igår.

Vi hörde att nu har Tristans bror Trassel kommit hem till oss och de två leker bra tillsammans.


Temperaturen låg på +11 grader tidigare men nu tror jag det blivit lite varmare men Inger och Gunnar fuskade med infravärme.

 

Väderpinnen visar då inte bra väder närmaste tiden men den innre biten pekar då uppåt.


Påtår har jat redan hämtat och druckit upp så nu byta om och gå till jobbet.


Haj hå, haj hå jag nu till jobbet gå. Men snart blir det nog kaffe igen.


Godmorgon.

Av Jan Sandström - 7 juli 2016 22:50

...från BYGGmax.


Vad säger ni farbröder och faster, ska vi bygga något häftigt till Emil nu när inte ni fic något annat än en sandlåda.
https://www.byggmax.se/tr%C3%A4dg%C3%A5rd/lekredskap

Det här kanske?

Endast 57995:-/st från BYGGmax
 
 

Av Jan Sandström - 7 juli 2016 17:57

Idag har jag slitit hårt.

Jag har gjort det där ryggstödet till en av bänkarna vid grillplatsen och bara Inger får på lite färg blir det fint.

 

Jag fick tre gamla plankor av en granne i stan och rvå passade bre men den tredje var sne å vinn.

 


Inger har bara lekt med sina byggklossar hela dagen och staplat dem i vedboden.

   

Det är en hel del sedan igår och det här räcker hela vintern till kaminen inne OM inte Maria får för sig att bo här under jullovet.


    Igår var det tomt där inne och den här latmasken som bara är ute och ränner på natten.

    Men nu har han faktiskt bytt stol så jag kan ordna med mer te och kaffe.


Eljest har jag varit på semester i Lofoten idag, hann med några vägar där ute på Google maps.

Av Jan Sandström - 7 juli 2016 09:12

Torsdag den 7/7


Idag fyller Elisabeth (i Stockholm) 62 år så grattis till henne.


Igår var en jobbig dag här i stugan, jag satte upp en postlåda på badtunnan där vi kan ha småsaker som tändstickor ochsånt som kan behövas utan att springa in och hämta varenda gång.

Sedan gick jag en promenad här i byn och jag gjorde något jag tänkt göra tidigare, jag fotade alla husen.

Synd att man inte gjort det tidigare för det är kul att jämföra hur det såg ut en gång i tiden.


Jag fick skruva dit ett nytt plåtband som håller slangen till det flytande utsuget på plats i badtunnan, det hade rostat av och jag såg att det var dåligt då vi tömde tunnan tidigare men trodde inte det var så dåligt.

Så igår blev jag "tvungen" att bada tre gånger men då vattnet var för varmt för mig (över 40 grader) blev det korta bad.


Eljest tycker jag att det bara blev traskande av och an hela tiden för att hämte det där och annat här.

"En klen hjärna ger starka ben" och det är väl därför jag har så starka benmuskler.   


Jag drack väl också en hel del kaffe.

Gunnar vet jag inte vad han gjort för han låg och sov här på min stol från morgon till kväll men sedan vaknade han och var ute en stund men låg inne hoss oss på soffan och senare i sängen.

Men vi är ju också trötta här så det är väl den friska luften men igår blåste det även om vi hade skapligt lä bakom skogen åt norr.


Inger tömde vedboden och bonade golvet, skojar bara för hon sopade bara och plockade in veden igen efter att skräp har lossnat.

   

Sedan ska veden inne i bilporten in dit så vi får rent och snyggt där och jag kan ställa upp maskinerna under tak.


Jag var trött då jag tog ljudboken och gick isäng men sedan kom Inger isäng efter att ha dett Björn Borg på TV och det blev   men jag måste behärska mina lustar för det är inte hälsosamt så nära efter diskbråcket.


somnade men vaknade eter en stund med värk i händer och knän fast jag tidigare bara låg på rygg.

Men gick upp och 3:e eller 4:e gången jag gick upp kollade jag blodsockret, kanska fanns det något samband.

Men vad vet an efter en gång, låg i alla fall på 6,0 mmol vid ½2 på natten.


Efter en del Voltaren somnade jag och väcktes 6. Gick upp och tog mina piller och kollade runt i fönstren för att kanske få se något djur, men icke.


Vaknade sedan vid åtta och vi låg och drog oss en stund, Gunnar låg vid mina fötter.

Kollade sockret som nu låg på 6,1 mmol och vikten 83,7 kg vägde jag.


Frukost ute men inte på frukostplatsen utan här fram.

 


Idag ska jag försöka göra någonting på trappen upp till altanen men det finna 1000 andra saker att göra här så det är bara att välja.


Nu tittar solen fram lite av och till, det blåser men inte så råkallt som tidigare men vi har firtfarande lä här hos oss.

 

Runt 15 grader skulle jag tro, jo 14,7 när jag kollade och det är i skuggan mot norr och vedboden.

Väderpinnen till höger på bilden pekar uppåt men inte så högt som en solig varm dag då den viker sig ned i hängrännan.


Inger gick in för att dammsuga men jag hoppas hon först kommer ut med mitt kaffe.

Men jag kan ju kolla FB och andra sidor läsa tidningen t.ex


Godmorgon.


Av Jan Sandström - 6 juli 2016 13:00

Jag höll ju på att glömma filmen idag som jag gjorde igår då Sjunde inseglet sändes.

Filmen där riddaren spelar chack med döden.


Idag går "The Artist" på SVT 1 13:40--15:20

Fransk långfilm från 2011. Hollywood 1927. George Valentin är en mycket framgångsrik stumfilmsstjärna, älskad av publiken och pressen. Han inser dock med stor ångest att ljudfilmens intåg kommer att bli slutet för hans lysande karriär. Regi: Michel Hazanavicius. I rollerna: Jean Dujardin, Bérénice Bejo, John Goodman, James Cromwell m.fl

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards