jans

Alla inlägg under juli 2016

Av Jan Sandström - 16 juli 2016 20:07

...där uppe när det blir klart.

 

Men det blev inte mer snickrat på trappen idag, jag började så smått med bordet mellan dubbelsoffan.

 


Nu har vi ätit middag och det blir bad med träning i tunnan.

Av Jan Sandström - 16 juli 2016 13:52

Varken upp eller ned utan frammåt med en trappa kan verka konstigt men så är det när jag bygger.

Nu börjar det likna någonting men än är det mycket kvar.

 

Fast nu säger Inger att det är mat så då är det väl bäst att äta något.


Erik Ringde just och de har inte kul där borta, smala krokiga backiga vägar som det är i Norge men de vill bara göra mig avundsjuk och det lyckas de med.   


Och ingen åska ännu och det är bra för då går det att jobba, Inger har grävt en trappa utför slänten vid sandfiltret vilket jag efterlyst så att jag inte halkar och förstör diskbråcket igen.

Trappbygget tar den tid det tar och jag gör ju inga tunga lyft.

Av Jan Sandström - 16 juli 2016 08:54

Lördag den 16/7


Idag fyller vår "granne" och väninna år, hon blir ett år äldre vet jag  

Så Grattis på födelsedagen Lena.


Och ett kuppförsök i Turkiet, vad   är det med folk och världen. Kan man inte vara nöjd med livet och det man har.

Och är man inte det får man väl jobba för det på annat sätt än med bomber och granater eller köra en lastbil in i en folkmassa.


Igår fick vi en dag utan besök förutom Tor som kom och dundrade hela eftermiddan och kvällen.

Tidvis small det ordentligt så att marken skakade.

Men jag fick ändå ihop lite på trappen vid förrådet.

            

Inger stängde igen en fågelholk som intagits av getingar.



Men jag fick en kortare promenad mellan skurar och åskväder och då gick jag över till grannen och tittade på deras renovering av stugan, eller huset för de är ju fast boende där.

Det blir fint när det är klart.

Inte heller badade vi för det lockade inte att ligga i tunnan med det vädret som var.


Till slut gav Tor med sig och jag gick isäng och sov riktigt gott.

Jag vet inte om Gunnar var ut någonting, tror inte han var det utan han har nog leget inne hos oss hela natten.

Nu ligger han på "sin" stol här ute och vi har fått vår frukost.


Jag ska ge mig på trappen idag med OM det nu inte blir oväder. Det blåser en västvind som tidvis är ganska kall men solen skiner och värmer.

Det kom några mörka moln seglande men drog förbi, nu kommer det mer moln där borta.

 

Det blir väl som de tidigare dagarna regn och åska i eftermiddag så jag ska inte sitta och slösa bort tiden här.


På med arbetskläderna och börja snickra och jag har ett jobb till att ta itu med, det är bordet i dubbelsoffan.

 

så att det blir som på den inne i stan.

 

Nä till jobbet var det, påtåren får jag ta senare.


Godmorgon, och dag sparar jag inlägget direkt   


Av Jan Sandström - 15 juli 2016 21:16

Bommelidunder runt omkring och regnar gör det men bara sånt där lätt sommarregn.
Det blev mörkt här ute.

Utebelysningen har också tänts.

Men tidigare fick jag upp den övre halvan av trappstommen.

Så i det stora hela är jag riktigt nöjd.

 


Men eljest känner jag mig riktigt nöjd med dagen då jag även hann med en kort promenad och hälsade på grannen som rivit ut halva huset och bygger om men det ser ut att bli riktigt bra.

Av Jan Sandström - 15 juli 2016 15:42

Det har blixtrat och dundtrat så att huset skakat.
Och grannen hade inte stängt routern.

Jag har stängt av det mesta men jag tror åskan gick högt upp.
Gunnar var orolig ett tag men har hunnit med att ligga både hos mig och Inger.
Han är nog mest irriterad på regnet.

Det blev kallt så jag hämtade kläder och fika till oss tre. Gunnar fick extra ostkulor.

Tor har inte gett upp ännu utan jagar jättarna men det ljusnar upp i söder.

I väster är det mörkt och det dundrar hårt.

Då är det gott och skönt med kaffe ute på altanen.

Av Jan Sandström - 15 juli 2016 09:00

Fredag den 15/7


Igår kväll var det ännu ett avskyvärt terrordåd och i Nice i Frankrike med hittills 84 döda.

Vad vinner de där terroristerna på att hålla på sådär? INGENTING, utan det skapar ju bara en hatstämning mot de själva och att de blir anfallna militäriskt.

Men det är väl det de vill då de nog tror att de är oslagbara och inte kan förlora ett krig.

Är det nu IS så anser då jag att det fattas en hel del mellan öronen på dem och de som stödjer organissationen för vad är det för fel med en kram och en puss istället för bomber och granater.

Och jag kan inte tänka mig att det finns någon gud som sitter där uppe och klappar händerna åt deras illdåd.


Nu till vardagen här hos mig.


Igår vaknade vi till en skön dag men som jag kanske skrev i bloggens morgoninlägg trodde jag att det nog skulle bli åska på eftermiddagen. Och jag fick rätt.


Men jag hann med lite arbete på trappen innan en bil ruppade upp till oss. Det var Tomas svärföräldrar, alltså Saras mor och far som bilat runt i Norrbottens fjällvärld.

De hade även träffat på Anders där uppe i Abisko var det väl men det tror jag var halvplanerat från Anders sida men det är nog inte lätt att stöta ihop med någon bara sådär.

De fick i alla fall en fin guidning där uppe på fjället och tur var väl det så att de inte gick vilse bland alla renar.

För renar hade de sett så de blev less på dem och de kunde inte förstå att man kan ha 110 km/h på vägar där det springer en massa kreatur på vägen. Det skulle inte fungera söderut sa Micke, då påpekade jag att "nä men ni har ju grisar på vägen istället" och menade vildsvinen.

Jag vet inte vilken av dem som är värst att köra på och då menar jag skador på bil/MC. Det är hemskt att köra på ett djur vilket det än är.


De kom sig då hit till oss och vi grillade kött och åt gott till lunch efter att ha promenerat runt och visat stugan.

 


Under matlagningen dundrade åskan runt omkring, mest bakom Orrberget och därifrån brukar den sällan komma hit till oss.     

Det gjorde den inte heller men det började regna när vi satt ute på altanen och åt.

 


Det regnade ordentligt en stund och när det väl höll upp i ett par minuter klockan 15 skyndade de sig ut till bilen för att köra hem till Söderhamn, en sträcka på 45 mil.


De hann bara åka iväg som kom ännu mer regn och 30 mm mätte jag upp då det till slut gav sig med regn och åskan som dundrat på riktigt ordentligt men inte över oss utan ett par tre km som närmast.

 

Vi fick då en lugn eftermiddag då jag sov en stund här ute.på altanen med regnet smattrande på taket.

 

Sedan blev det dimma och det blev bara tjockare och tjockare och vi värmde upp tunnan för bad.

       

Det blev ett sent bad medan vi pausat ett inspelat program om pumor i sydamerikas berg.


Sov gott då jag somnat och Gunnar låg hos oss.


Piller sex och sedan sov vi till åtta då vi steg upp till en gråkall dag.

Kollade mina värden som låg på 7,0 mmol och samma vikt 83,8 kg.

Att jag låg lite högt idag beror nog på att jag inte gjorde någon egentlig gympa igår och var ineffektig hela eftermiddan.


Idag blir det fortsatt trappbygge för jag måste komma vidare med den och vädret som var gråtrist i morse

   

men nu spricker det upp och solen skiner tidvis. Gunnar som inte kunde bestämma vad han skulle göra har nu lagt sig på golvet under stolen och sover tungt.

   

Det har blivit varmare men som det är efter regn en fuktig värme.



Godmorgon.


upptäckte nu straxt före 14 att jag glömde klicka på sänd.

Så det är väl bara att byta om till arbetskläderna.


Av Jan Sandström - 14 juli 2016 20:56

Det kom 30 mm i eftermiddag på kanske 3 timmar.

Inger sitter på Toppen och läser.
Jag har gjort eld i tunnan för ett bad senare.

Dimman blir tjockare för varje minut som går och nu får jag klicka på sänd medan jag ser mobilen.

Av Jan Sandström - 14 juli 2016 17:24

Ett riktigt oväder kanske man kan säga ifall men inte gillade det som vi.


 


 


 

Jag har inte kollat igenom filmerna så jag vet inte hur de är.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards