jans

Direktlänk till inlägg 2 augusti 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 2 augusti 2016 08:10

Tisdag den 2/8


Eller är det torsdag, VK verkar i alla fall inte vara helt säker på saken.

 


Vilken morgon, blev väckt av mobilens åsklarm som kvittrade och efter att ha leget och gosat med Gunnar så gick vi upp.

 

Gunnar gick ut och jag detsamma efter att ha gjort frukost.

Men Maria i Skeppsvik verkar ha varit mer eller mindre mitt i det hela.


Himlen från höger mot vänster söderut, alltså väster mot öster och havet.

 


 

Det går kanske att ta panoramafoto med mobilen men inget jag lärt mig.

 

Men över alltihopa lyser moder soooool.

 


Molnen har nu avtagit en del men det mullrar fortfarande på "där borta" och det känns att åskmålnet drar åt sig massor av luft för det är ett ständigt stabilt luftdrag mot molnet. Och svalt är det, +10,8 grader då jag gick ut och satte mig.


Nu har jag ju avhandlat vädret direkt men mer kommer sist i inlägget.


Igår gick jag och Maria, alltså dottern, inte hon i åskvädret, iväg till BYGGmax men varan vi skulle ha fanns inte.

Förbi MM på vägen hem men inte heller där blev något köpt.

  Fasligt vad det dundrar, jag trodde åskan skulle ge sig men den verkar ha fått ny energi.

Enligt http://sv.blitzortung.org/ verkar den ha dragit sig tillbaks söderut igen.


Väl hemma igen efter 5,3 km. hade Emil och föräldrar kommit å besök, han ville bada i farfars pool.

       

Jag duschade av mig svetten och satt sedan med mat och kaffe.


Det var en skön dag och kväll, åskan kom igår kväll då jag satt och såg TV men så pass långt bort att jag såg färdigt Izombie innan jag släckte. Det är nån serie på Netflix och jag såg andra avsnittet, lite småkul typ deckare men med rättsmedisinare där hon är zombie och löser mordfall och äter upp hjärnan på liken, nästan i alla fall.


Jo Tomas och Sara kom fram till stugan igår efter 400 mils körning via Treriksröset, från Jönköping.


Åskan gav med sig och jag gick isäng med ljudboken, inatt sov Inger inne och även Gunnar kom in och sov hos mig.

Jag hade lite värk och smorde några kroppsdelar med Voltaren. Somnade och sov gott.


Väcktes före 7 av åskvarning men det vet du redan.

Toabesök och sedvanliga testerna.

5,9 mmol och vikten 81,0 kg är inte dåligt men jag åt dåligt igår, Ingers middag hade nån krydda jag inte tål.

Vet inte om jag är allergisk eller om medisinerna inte går ihop med den för det brinner i gom och hals och jag tappar all matlust.

Så det blev en lunch till middag, fil och sportbröd.


Nä nu önskar jag lite sol för jag fryser om händerna av kalldraget men åskmolnet verkar ha kommit närmare hitåt.

Tror jag får ge upp och gå in en stund. Kan göra mer kaffe.

Det kändes skönt med värme.


Idag inga direkta planer, jo jag ska räkna på altanräcket men det är ingen panik men en promenad ska jag hinna med när vädret lugnat ned sig och solen skiner för det ska den göra enligt YR.NO


Just nu 11 grader ute i skuggan, fast det är ju så mulet att det bara är skugga överallt

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-02 08:45:08

Temperatur: 11,1 °C
Lufttryck: 1013,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från WNW,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 11,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 244,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,2 °C
Klockan:
00:45
Temp - Max:
22,6 °C
Klockan:
13:19
Temp - Min:
9,7 °C
Klockan:
04:43
Temp - Min:
8,0 °C
Klockan:
04:21
Lufttryck - Max:
1014,4 hPa
Klockan:
03:27
Lufttryck - Max:
1015,3 hPa
Klockan:
11:16
Lufttryck - Min:
1013,3 hPa
Klockan:
06:44
Lufttryck - Min:
1012,3 hPa
Klockan:
00:12


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:29
Sol upp: 03:53
Sol ned: 21:35
Skymning: 22:56
Dagsljus: 20:27 tim:min
Dag längd: 17:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:44
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 20:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Med det säger jag Godmorgon.


[Vad är det jag glömt skriva om nu?, hmmmm]

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards