jans

Alla inlägg den 3 augusti 2016

Av Jan Sandström - 3 augusti 2016 19:07

Inger har gjort...

Av Jan Sandström - 3 augusti 2016 12:52

Ute och går, det kommer enstaka regnstänk.

Av Jan Sandström - 3 augusti 2016 09:52

Onsdag den 3/8


Igår small det, ja åskan gick och på ett trevligt sätt, den gick liksom på lagom avstånd så att jag kunde sitta ute och beskåda det hela.

Men dagen började med att åskvarningen plingade i mobilen, då registreras blixtar inom en radie på 10 km som jag ställt in.

Tidigare hade jag 25 km men då fick jag ingen ro då det plingade i ett. Nu får jag bara visuell indikering vid 25 km.


Men den gick hårt ute över havet.

   

       

Sedan blev det lugnt en stund innan den anföll Umeå från inlandet.

Även då undvek den centrala stan och vek av norrut över Håkmark, Flurkmark och uppåt.

  Jag gillar inte mobilappen då den är så oprecis av sig, webbsidan är bättre men där får man inget larm.

Det var då jag satte mig i solstolen ut på vägen och såg på det vackra.

 


Till slut gav det med sig och jag passade på, var tvungen att ta min promenad som blev lite krokig då jag inte ville gå allt för långt hemifrån för det fanns fortfarande regntunga moln över mig.

 

Men det blev i alla fall 1,5 km och egentligen skulle jag ha fortsatt några rundor till, men jag gick in och satte mig på träningscykeln där det blev ett par km till men det blir andra muskler så jag blev helslut av det.

Då Inger var ute i skogen och plockade blåbär kände jag för min tidigare standardmat, nudlar och jag tänkte piffa till dessa med tonfisk vi har.

Dum som jag är öppnade jag burken inne och då fick Mirabell vädring på sin tidigare favoritmat och blev helt galen.

Svansade runt benen och skrek högt att hon också skulle ha.

Men jag får inte ge henne det då hon ska ha annan mat som är nyttigare.


Jag fick ta ut allt på altanen där jag åt.

Maria håller på att packa så det står massor av flyttlådor i köket. Jag valde det istället för framför TVn i rummet.


Sedan fick det bli TV en stund innan jag gck isäng, såg egentligen inte på något speciellt utan småkikade bara på några olika serier på Netflix.


Det fick bli sängen och ljudboken men jag lyssnade bara en stund innan jag somnade.


Sovit gott och har haft Gunnar hos mig i sängen så då har det varit kallt ute inatt. För han är väl inte mörkrädd.


Medicin 6 och Inger åkte till jobbet, jag steg upp först åtta och hade allergikänning, heltät i näsan och sedan snöt jag ut flera kilo mellan nysattackerna, ett piller till fick det bli. Ett Aerius som funkar fint då jag inte har sprutan (Depo-Medrol) i mig och det bara är tillfälliga känninger, inga björkar och annat i luften.


Kollade mina värden och jag var orolig i onädan att jag ätit nudlarna och fått lite motion igår.

5,5 mmol och vikten 81,2 kg är jag nöjd med.


Det blev mycket datortid igår och jag satt med min kalkyl över blodsocker och vikten, det blev en flik till där jag staplar upp värdena månadsvis och jag kan lätt lägga till år efter år beroende på hur länge jag ska fortsätta hålla på med mätningarna.

Viktminskningen an ju inte hålla på i ef´vighet för då försvinner jag som när Kalle Anka hittade ungdomens källa och blev ett ägg.

Men jag kanske glesar ut till veckovis vägning och testning om det visar sig att jag hållar det stabilt på en viss nivå.


Ingen åska idag, inte ännu men den går lite runt omkring, främst över Vasa och den drr sig ut över havet mot oss.

Men inte alls säert att den orkar hålla igång ända hit.

 


Senare idag ska vi åka till stugan för att ha en familjedag och träffa Tomas och Sara så vi får hoppas på att vädret håller i sig och att solen skiner så att det blir varmt och skönt.

Det är bara solen som värmer idag och det blåser en aning och småkallt.

Just nu är himlen mestadels blå.

 

med vita tussar på men det har varit betydligt molningare för en stund sedan.


Inåt landet mot Vännäs tornar det upp sig en del.

 

Men så har det sett ut många dagar utan att det blivit något, men igår blev det ju bom och dunder.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-03 10:30:09

Temperatur: 20,3 °C
Lufttryck: 1016,1 hPa och Steady
Luftfuktighet: 63 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från WSW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 20,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 0,9 mm
Året: 244,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
22,1 °C
Klockan:
08:35
Temp - Max:
21,6 °C
Klockan:
14:21
Temp - Min:
9,0 °C
Klockan:
04:31
Temp - Min:
9,7 °C
Klockan:
04:43
Lufttryck - Max:
1016,4 hPa
Klockan:
07:09
Lufttryck - Max:
1015,3 hPa
Klockan:
22:38
Lufttryck - Min:
1014,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1013,3 hPa
Klockan:
06:44


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:35
Sol upp: 03:56
Sol ned: 21:32
Skymning: 22:51
Dagsljus: 20:16 tim:min
Dag längd: 17:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 05:03
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 21:02


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Men temperaturen tror jag påverkas av solvärmen för så varmt känns det inte där jag sitter.


Nu ska jag återuppta korsorden i dagens tidning samt bläddra igenom bilagan, kanske hittar jag något fint hus eller bil att köpa.

Approå köpa såg jag på Facebook att någon sålde en gammal badtunna liknande den vi har i stugan för endast 3000:-

Jag var så jäkla sugen på att slå till, men nu är den säkert såld, kunde ju ha haft den här eller åtminstine kaminen i reserv till stugan.

Här hemma bör vi ha en mindre tunna som inte rymmer så mycket vatten då vi i så fall kommer att tappa ur den mellan gångerna.

Ett gammalt badkar att elda under skulle fungera.


Godmorgon.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards