jans

Alla inlägg den 7 augusti 2016

Av Jan Sandström - 7 augusti 2016 18:15

Jag tog en varm MC-tur till Skeppsvik där jag kikade på varmvattenberedaren och tror mig konstaterat att värmeelementet är trasigt.

 

Efter en koll med mobilen på Biltemas sida såg jag att nya element fanns till 30 och 100 litersberedarna

 

Så jag sökte då efter en ny att montera dit men for först hem. Ja efter en hiskeligt massa koppar kaffe.


Hemma ville Maria och Mona ha skjuts till Myrorna, men var 17 hade jag lagt mina glasögon.

Hur jag än sökte hittade jag inte dem så då fick jag ta mina datorglsögon som jag ser nog så bra med.

Körde Maria och hittade på Biltema element till beredaren på 50 liter.

Jag vet inte om det är en utgående modell men det var samma element till 30 och 50 liter och det fanns två st kvar.

Jag köpte båda för det kan ju hända att det blir fel på ett till efter två år.

Vi passade på att äta middag på Biltema, kokt korv med bröd.


Körde hem och nu har Maria med Tristan och Trassel flyttat,

    men innan jag körde dem ringde jag Maria i Skeppsvik och tänk, de hade hittat ett par glasögon på trädgårdsbordet.

Jag hade alltså kört hem utan glasögon utan att jag tänkte på det men så dåligt kan jag inte se utan för jag hittade ju hem trotts allt.


Nu funderar jag bara på vart jag ska gå för jag måste ut och ta en promenad men i kväll blir det nog inte mer än högst 3 km.

Tror att det är ungefär så länge jag har kvar på ljudboken.


Men jag är trött och skulle helst vilja sätta mig här ute och sova en stund.

Av Jan Sandström - 7 augusti 2016 08:55

Söndag den 7/8


En solig lugn och tyst morgon här ute på altan.

Så otroligt tyst det kan vara inne i stan, nästan så man kan tro att jag är i stugan om jag blundar.


Igår däremot regnade och åskade det, regn fick vi på oss men åskan gick lite norr om stan.

Så det blev inte mycket mer gjort än att sitta här ute och mysa för det var varmt.

Jo jag hjälpte till att surra och täcka över Marias flyttlass, Erik hjälpte till med att bära och lasta på släpvagnen och bära ned allt i källaren till nya lägenheten, det är en smal källartrapp så bolhyllan blev de tvugna till att skruva isär.


Tomas kom förbi, han var gräsänkling på kvällen då Sara hade en tjejträff, tror det var det så då tog han med sig lillasyster och lillebror Erik och gick ut för att äta mat någonstans.

Jag tog ett paraply och tog en promenad på 4,5 km.

Det blev lite kringelkrokar men hamnade till slut hemma på hemgården, alltså mitt hus där jag växte upp och där nu min brorsdotter Petra men man Robert bor.

Brorsans bil stod utanför och jag fick för mig att de kanske var där men ingen öppnade.

    

Fick sedan veta att brorsan var ute en sväng liksom Petra, så jag fick gå hem igen och värma matlådan efter att ha tagit en sval skön dusch.

Jag var blöt inifrån, av svett.


Sedan blev det kaffe och jag satt ute på altan med kkorsord och myste tills det började bli lite för kallt.

Då gick jag in och tänkte se film. Det gick några på TV men fastnade inte riktigt för någon.

Det blev sltitta på Nakenmilen eller vad den nu hette.


Maria och Tomas kom, Tomas åkte och inger kom men de hade stött på varandra på Stråvägen här utmed och stått och pratat en stund för kvällen blev klar och fin men lite kall.


Gick isäng och bla bla bla etc.

Gunnar har legat hos mig stora delar av natten men det har gått fint då jag legat på sidan och han i mina knäveck.


Steg upp runt åtta, testade och vägde mig.

6,0 mmol och vikten 81,1 kg, godkänt idag också.

Katterna hade stigit upp och svansade runt benen på mig, vad de nu ville.

De blev då nöjda när jag sagt godmorgon och kelat lite med dem, fast Mirabell ville ha mer gos hela tiden eller om det var tonfisk hon trånade efter, något vi slutat ge henne.

 

Det är sista morgonen jag har Tristan och Trassel här hemma, det blir bara Gunnar och Mirabell framöver.

 

Även Maria flyttar ut, Trassel ville visst inte vara med på bild för han gömde sig under ett bord.


Maria i Skeppsvik ringde ju igår och då vädret tydligen ska bli riktigt fint idag tror jag att det blir en MC-tur till henne.

Ska kika på varmvattenberedaren och se om jag kan hitta något fel på den som går att laga eller om vi får köpa en ny och sätta in.

Jag och Inger är ju bjudna på middag hos henne i morgon kväll men då såg jag att det tydligen an bli ordentligt med regn.


Men nu skiner solen från en blå himmel och det har lugnat på, det blåste lite när jag gick ut och då var det runt 16 grader men det stiger fort.

 

Småfåglarna har vaknat och äter jordnötter, Granndotterns kille kom med sin Volvo för att hämta upp henne.

Idag spelar han då inte musik så bilen håller på att sprängas, skönt det.

Aha, Maria skulle med, ja kan jag säga blivande svärmor men grannen heter ju också Maria, ganska många Marior i vår bekantskap så det kan bli lite rörigt.

Men varför ska gamla människan sitta i baksätet, det är en liten tvådörrars Volvo och det såg väldigt trångt ut att komma ut och in.

hon är väl nästan 50 år människan, kunde inte unga dottern sitta bak. Ja se dagens ungdom.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-07 09:30:10

Temperatur: 21,4 °C
Lufttryck: 1020,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från WNW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 21,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 59 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 2,1 mm
Månaden: 7,5 mm
Året: 251,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,5 °C
Klockan:
09:20
Temp - Max:
22,6 °C
Klockan:
12:56
Temp - Min:
10,4 °C
Klockan:
02:41
Temp - Min:
10,3 °C
Klockan:
04:14
Lufttryck - Max:
1022,0 hPa
Klockan:
00:42
Lufttryck - Max:
1022,0 hPa
Klockan:
23:24
Lufttryck - Min:
1020,6 hPa
Klockan:
09:12
Lufttryck - Min:
1020,3 hPa
Klockan:
07:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:55
Sol upp: 04:08
Sol ned: 21:19
Skymning: 22:31
Dagsljus: 19:36 tim:min
Dag längd: 17:11 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:20
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:54


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Nä mer kaffe och klappa katterna innen de försvinner, fast hon skulle åka först i kväll med dem.

Det blev lugnt på gatan igen.


Godmorgon.
Jag nyfiken? Inte alls.   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards