jans

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 11 augusti 2016 08:28

Torsdag den 11/8


 

Idag skriver jag från kontorsdatorn, tror jag skrivit ett inlägg tidigare häriftån efter den 1:a maj i våras.

Eljest har det bara varit från min bärbara knähund och det fungerar med den också.

Jag har också gjort en fin bild som du ser här ovanför.


Men igår då, jo frukost ute på altan innan det böjrade regna, Inger cyklade iväg till jobbet och jag tog senare en promenad till Maria och Mona på Grisbacka. Jag hade med mig en längre nätverkskabel jag gjort i ordning med kontakter.

Där kikade jag på deras toalett som rinner och det läckr från avloppet under tvättstället så jag bar med mig lite verktyg.

    De hade försökt täta med silvertejp men det fungerar ju absolut inte.

Nä, hyresvärden bryr sig inte och de där felen har varit påpekade flera hyresgäster tidigare.

Jag funderar på att linda på vulktejp om det inte går att fixa på annat sätt, jag fick inte upp förskruvningen och misstänker att de kan ha limmat fast allt, jag kan ju fortsätta och smältlimma.

Det är skarven åt höger uppe vid vattenlåset som läcker.

Jag gick ingen egentlig promenad men det blev ändå 2,24 km fram och åtet så det fick räcka med det.


När jag kom hem var jag less och gjorde ingenting, satt med korsord men plockade även med lite smått här hemma.

Mirabell var jamig och låg an på mig men till slut blev det ett par hårbollar på golvet.

Sedan blev det TV och film, senare satte jag på ett avsnitt av Morden i Midsomer.


Inger kom hem och jag gick till slut isäng med ljudboken men låg inte så länge innan jag släckte och somnade med Mirabell bredvid mig.

Till slut kom Inger isäng och bar ned henne så vi kunde ha fönstret öppet och inatt gick det fint.


Klockan sex tog jag medicinen och Gunnar låg hos mig sedan några timmar, eller nästan hela natten då det verkade ha varit kallt ute.

Inger steg upp och släppte upp Mirabell, då ville Gunnar ut men var bara ut en kort stund.

Nu ligger han på sängen och Mirabell här i fönstret hos mig.


Jag steg även upp tidigt i morse, straxt efter sex och senare testade jag mig.

6,3 mmol och vikten 80,6 kg mätade jag upp idag.


Frukost är avklarad (inomhus för fösta gången sedan i våras) och nu ska jag försöka komma ifatt med lite datorjobb som släpat efter och jag behöver ladda min MP# med böcker.

Ska även fylla den bärbara disken med film och annat då vi ska till stugan i helgen.


I kväll ska vi ut och äta med gammla grannarna Hammarbäcks som är uppe på semester. De bor numer nere i Örebro.


Det var lite kallt i morse med +6° så det blev frukost inomhus idag. Men senare ska jag nog gå ut och sitta.

Kanske vid förmiddaskaffet.


Just nu har jag +10,9° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-11 08:45:10

Temperatur: 10,7 °C
Lufttryck: 1017,5 hPa och Steady
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från WNW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 10,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 4,2 mm
Månaden: 12,3 mm
Året: 256,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,7 °C
Klockan:
08:42
Temp - Max:
17,9 °C
Klockan:
10:36
Temp - Min:
4,5 °C
Klockan:
04:16
Temp - Min:
7,9 °C
Klockan:
23:58
Lufttryck - Max:
1017,9 hPa
Klockan:
05:07
Lufttryck - Max:
1017,0 hPa
Klockan:
23:49
Lufttryck - Min:
1016,8 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1007,5 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:12
Sol upp: 04:21
Sol ned: 21:05
Skymning: 22:12
Dagsljus: 19:00 tim:min
Dag längd: 16:44 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:19
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 22:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut i trädgården.

 

Jag tror att fönstret är otvättat eller om det bara är ljuset som gör bilden blek.


Nu ska jag ta mig an ljudböckerna, Inger ville också ha nya i sin spelare.


   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Av Jan Sandström - Lördag 13 april 07:18

Lördag den 13/4   Nu har jag mest bott här i stugan ett år och lite i Vindeln, ännu mindre i husvagnen. Igår fick jag göra om en sak men med en domherrhane som flög in i fönster. Lade den i samma blomkruka och den kvicknade till så småningom....

Av Jan Sandström - Fredag 12 april 07:57

Fredag den 12/4   För ett år sedan jobbade Inger sista passet den här fredagen, alltså den 14/4 2023. Sedan var hon pensionär och vi drog hit till stugan men riktiga flyttlasset gick först sista april.   Idag fyller barnens kusin Jonas Jons...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards