jans

Alla inlägg den 15 augusti 2016

Av Jan Sandström - 15 augusti 2016 14:16

Tänk vad man använder andra muskler vid cykling än när man promenerar.

Jag orkade ju ingenting när jag cyklade iväg och det blev första och andra växeln förutom i backen upp från Rödäng till Tallparken.

Där fick jag gå.

 

Det bar iväg med en kasse full av böcker som skulle tillbaks till biblioteket på Grubbeskolan.

På väg hem cyklade jag förbi Granngården för att kolla in fågelfrö.

De har faktiskt svarta frön för 249:-/säck men jag köpte ingen sådan utan hittade en stekspade som Inger ska få till Mourikan samt en hink med fina skalade jordnötter till utefåglarna för det är ju så trevligt att ha dem här.

 

Det säger Gunnar också där han ligger och sover i blommrabatten.

 


Nu är jag trött och slut, har gjort mig kaffe och sitter ute med fortsättningen på ljudboken.

Så det blev ingen matinéfilm för mig idag.

Av Jan Sandström - 15 augusti 2016 10:57

SVT 1, 13:35--15:15 Harry Munter (1969)

Handling:
Harry Munter är fantast, drömmare och människovän, en käns- lig och tekniskt begåvad pojke på väg ut ur barndomen. Det är sommar och Harry vistas i en villa på landet tillsammans med föräldrarna. Där finns också mormodern, som är döende, och hennes väninna Kristina Birgitta Eleonor. Till grannbarnens förtjusning ägnar sig Harry åt att gå på styltor genom grunda sjöar. Ansiktet har han målat i blått. Fadern arbetar på tryckeri men lönen räcker inte till att underhålla villan. En dag prövar Ha...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 15 augusti 2016 10:31

Med den här får jag promenera en hel mil men Inger hade delat i sådana bitar.

Men gott så det är värt det.

Av Jan Sandström - 15 augusti 2016 09:29

Måndag den 15/8. Vilken härlig måndagsmorgon, måndag och semestrarna slutar för många     

Jag känner mig lite elak idag.


Igår vaknade vi i stugan och det var dagen efter, brukar vara det förutom på den 7:e dagen fast det var ju dagen efter den 6:e dagen.

Men i lördags hade vi ju surströmingsfest i stugan och igår var det lugnt och skönt.

Frukost ute på altan och vädret var skapligt så vi tog itu med att försöka dra in värmekabeln i avloppet ut till brunnen.

Men det gick inte den här gången heller. Jag vet inte hur han dragit avloppsrören Gerard som byggde stugan och under stugan ser man inte så mycket om jag inte river bort isolering och det vill jag inte börja med.

En plastkort på fiskelina funkade inte för den stannar någonstans på vägen.

Men den där rensslangen jag har till högtryckstvätten söker sig igenom men det finns något trångt passage 3-4 meter in som var lite marigt att komma förbi.

Dessutom blev jag stucken av en geting när jag var ute vid brunnen. Det kan finnas ett jordgetingbo någonstans för det var fullt med getingar och bara tur att det inte blev fler stick.

Jag fick det på vänster handrygg vid tummen och det gjorde ont och gör ont även idag om än inte lika mycket.

 

Det är den röda pricken och jag är fortfarande svullen.


Jag får nog ta och planera in en helrenovering av avloppsrören under krypgrunden.och byta ut gjutjärnen mot plaströr.

Det ska inte kosta så mycket i kronor men i form av arbete och svett blir det nog en del. Men jag har ju hjälpsamma ungar som ska ärva den en dag.


Sedan städade vi ihop det värsta och jag behandlade vattnet i badtunnan med allehanda kemikalier eller vad det nu är, PH+, Clear Pool, Flocking, Algfritt eller vad det nu heter.


Sedan tog vi Gunnar och åkte hem till stan igen. Till en kelsjuk Mirabell som tydligen saknat oss fast hon fått kela med Maria.


Här hemma blev det middag och sedan gick jag ut på promenad, det blev en sväng över till Maria och Mona där jag hämtade mitt paraply och pratade en kort stund.

Vidare över Grisbacka och Rödäng hem. 3190 meter blev det på 45 minuter men det är med pratstunden hos Maria och att jag stannade av och pratade med Maria, grannen som var ute med sin vovve.


Här hemma gjorde jag kaffe och tog en bit blåbärskaka till en film jag inte såg så mycket av.

Gick isäng med ljudboken en stund och Mirabell på Ingers säng där hon fick ligga kvar, Gunnar var ute men kom in och åt lite för att ränna ut igen.

Senare på natten kom han in och sov hos mig och då hade Mirabell flyttat till något annat sovställe.

Det var obekvämt för när jag tog min medicin vid 6 var jag alldeles stel i benen.

Men jag vände på mig och somnade om för att vakna halv åtta ännu stelare och mer ont i kroppen men vad gör man inte för kissekatter som sover gott och snarkar utmed en.


Men vad han gjort inatt vet vi inte men sådant här låg på altanen i morse.

 

Stora tussar päls och av annan färg än Gunnars, en mörkare och gråare päls så det kan vara den stora grå katten som har smugit ikring här.

Nu när Gunnar varit borta kanske han tror att det är fritt fram.


Jag vägde mig och kollade blodsockret, 5,8 mmol och vikten 81,2 kg

Inte så illa tycker jag men vikten borde gå ned mer, nu siktar jag på 75 kg men ingen panik bara jag gått ned till fredag.

Nä varje hekto är glädjande men står jag kvar på det här är det också bra..


Inger har åkt till jobbet, det är lite svalt och mulet ute, Gunnar har kommit ut med mig tidigare.

Småfåglarna har snart slut på jordnötter i automaten, jag har slut i hinken så jag kanske skulle köpa en påse till.

Det är snart dags att köpa hem ett lager och börja mata de små, men först i senare delen av September, en månad till innan det blir solrosfrö till dem.

Det var skönt tidigare men nu blåser det kalla vindar så jag har börjat småfrysa om fingrarna, det har även mulnat på lite mer.


Jag har inga planer för idag mer än flytta bilder och ordna upp efter tre dagar i stugan.

Ta en promenad men det ska klarna upp i eftermiddag och då kanske det blir en MC-tur om jag inte är nöjd med att sitta här.


Får stänga av telefonen för eljest ringer Maria och vill att jag ska komma över för att sätta upp hyllor och annat.   


Nä det börjar bli kallt.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-15 10:00:11

Temperatur: 14,6 °C
Lufttryck: 1025,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 84 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från NNE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 14,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 26,7 mm
Året: 270,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,6 °C
Klockan:
09:56
Temp - Max:
16,4 °C
Klockan:
12:06
Temp - Min:
10,4 °C
Klockan:
00:31
Temp - Min:
6,8 °C
Klockan:
03:34
Lufttryck - Max:
1025,8 hPa
Klockan:
09:42
Lufttryck - Max:
1023,8 hPa
Klockan:
22:25
Lufttryck - Min:
1023,3 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
1015,6 hPa
Klockan:
00:07


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:29
Sol upp: 04:33
Sol ned: 20:52
Skymning: 21:55
Dagsljus: 18:26 tim:min
Dag längd: 16:19 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:16
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 00:45


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Vinden har vridit sig lite för den var rent nordlig tidigare så det är kanske det att det nu drar runt huset.


Så här ser det ut från där jag sitter.

   

Så bilen kom med, trodde jag knäppte mycket tidigare men en del kör fort, dock inte den där bilen, hmm kan det vara Sara.


Nä nu går jag in till Mirabell och kontorsdatorn, behöver mer kaffe och värma fingrarna.

Jag gjorde ju sådana där torgvantar fast av ett par handskar, undrar vars de tagit vägen, skulle ju ha dem när jag mekade då det var lite kyligt och de skulle passa fint sådana här mornar.


 



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards