jans

Alla inlägg den 18 augusti 2016

Av Jan Sandström - 18 augusti 2016 18:49

Här åt vi mat, schnitzel och sedan blir det kaffe.

Av Jan Sandström - 18 augusti 2016 16:02

Aaaa kaffe.

Av Jan Sandström - 18 augusti 2016 09:19

Torsdag den 18/8


 

Igår, Mirabell hade rymt ut och ringde på kattklockan för att få komma in tidigt på morgonen.


Erik kom föri ett par gånger och ville ha saker och ting men lämnade även en matlåda till mig, den andra fick Maria ta hem.

Det var rostbiff med potatissallad och lite grönsaker. Riktigt gott och mycket kött.


Mari kom hem och var baksugen så det blev både bullar och kakor i olika format och smak.

Men chefen (Inger) tyckte bullarna var för små och det var förvånansvärt att höra från hon som eljest bara klagar på alla stora bullar.


Jag gick ut en promenad och höll mig i utkanten av Västerslätt och Rödäng men jag kunde ha gjort det bätte och gått ut över ängen till Industrivägen så skulle jag ha hållit mig riktigt i utkanten.

  Jag får gå om sträckan men inte idag för vad ska då alla som ser mig tänka.     


Det blev en hel del fikande igår och finns det något godare än nybakade bullar och ett glas kall mjölk, och det satte jag i mig tillsammans med några kakor.

Sedan blev det TV och en film på Netflix men kom på efter halva filmen att jag sett den tidigare.

Tom Selleck (Magnum pi) spelade pappa vars dotter träffade en anlitad mördare eller agent. Förvecklingar och en massa kul uppstod och Tom hade lika stor grej under näsan som på 80-talet.


9 slog jag över till TV och någonting, jo terrorister fick presidentplanet att störta i norra Finland, bland de höga alperna och det ver ju alla här att det finns skyhöga spetsiga berg i norra Finland, förresten visade de på en karta att det låg mer ute på kolahalvön än i Finland.

och det skulle vara någon 13-åring som genomgick en jakttest för att bli man som räddade presidenten.

Jag antar att han lyckades för jag släckte och gick isäng innan filmen var klar då Inger kom hem från jobbet.


Mirabell ville lägga sig och det kan hon inte göra förrän jag går isäng, då rullar hon ihop sig på Ingers säng.


Ljudboken en stund innan jag somnade.

Sov gott och var baraa upp ett par gånger, en gång tyckte jag mig höra Gunnars klocka plinga men Ingen gunnar kom in.

Lite senare ville han komma och det fick han men lika fort skulle han ut igen.


Medicinen klockan sex och vid åtta steg vi upp.

Inger är hemma så det blev frukost här ute men först mina morgonrutiner.

6,0 mmol och vikten 81,3 kg blev det idag, bara vikten som visar att jag fikade lite mycket igår.


idag ska vi slänga skräp men jag skulle behöva handla lite och då skulle Strömpilen passa fint, så jag följar nog med när vi slänger grejorna, bl.a en stor kontorsmaskin, laserskrivare med scanner och fax m.m m.m

Den jag fick av svågern Harry för att kolla på men det är nog inget som är lönt att åtgärda.


Kanske kan det bli en promenad när vi är där borta, nya ställen är roligare att gå på.

Och idag är vädret skapligt fint även om det nu är höst.

Jag vet inte om det ska regna för det är ganska mulet även om solen skiner ibland.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-18 09:45:10

Temperatur: 16,2 °C
Lufttryck: 1030,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 88 %
Vindstyrka: 4,3 m/s från NNE,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 15,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 26,7 mm
Året: 270,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,3 °C
Klockan:
09:34
Temp - Max:
16,4 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
10,5 °C
Klockan:
04:21
Temp - Min:
12,0 °C
Klockan:
12:26
Lufttryck - Max:
1032,4 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Max:
1032,4 hPa
Klockan:
23:46
Lufttryck - Min:
1030,6 hPa
Klockan:
09:34
Lufttryck - Min:
1026,1 hPa
Klockan:
00:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:41
Sol upp: 04:42
Sol ned: 20:41
Skymning: 21:42
Dagsljus: 18:01 tim:min
Dag längd: 15:59 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:34
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 04:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

 


och en självie där jag sitter.

 


Inger har fixat påtåren och snart är jag färdig med det här inlägget så då kan vi åka iväg med skräpet.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards