jans

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 20 augusti 2016 09:41

Lördag den 20/8


Idag för 32 år sedan tidigt på morgontimmarna kommer jag ihåg vad jag gjorde.

Då förlöste jag Inger hemma på toaletten på Storgatan i Umeå och Anders föddes.     

Så GRATTIS ANDERS där uppe på fjälltoppen.


Jag vill inte lägga upp någon bild från toaletten så det får bli en av du efter att du fått åka ambulansen upp till sjukhuset.

 


I förrgår åkte ju jag och inger ut på MC och Bjuröklubb, det här är en panoramabild mot norr.

 

Nästan ett helt varv.


Igår hjälpte jag Maria och Mona med att sätta upp hyllor på väggarna, de brukar sitta där, och lite annat som skulle borras i väggarna men det är inte det lättaste med lös puts på håltegel eller vad det nu var i väggarna, i vissa var det bara tomt.

Jag tror det blev bra och hör jag inte av Maria idag så kanske hylan ramlat ned med katter och allt i huvudet på henne då två hyllor satt ovanför hennes säng.


Jag körde hem och var minst sagt helslut, av någon anledning för jag hade ju inte jobbat så hårt.

Lagade lite mat och satte mig här ute, det var varmt och skönt så jag somnade en stund.

Men vid ½8 gick jag in då det började bli kallt.


Såg lite TV och hade tänkt se en film men den var så dålig att jag stängde av, mannen med järnhanden eller vad den hette, en Japansk action som minst sagt var värdelös.


Så jag bytte om och gjorde mig i ordning för en promenad men väntade på att Inger skulle komme hem då jag inte visste om hon hade någon nyckel med sig. Småregnat hade det gjort under kvällen men nu höll det upp vid 22-tiden.

Det blev perfekt passning för vi möttes i dörren när jag var på väg ut.


Jag gick en runda på Västerslätt, Rödäng och Sandåkern i mörkret och tystnaden men med ljudboken i lurarna.

Paraplyet i handen och det var 14-15 grader och vindstilla men inget regn, jo det kom en och annan droppe och ibland lite duggregn.

Inget att fälla upp paraflaxet för.

Nästan 3 km blev det i lugn takt, 2,99 km för att vara exakt och det tog 45 minuter.

 

Det är skönt att flanera lungt och stilla en skön natt.

Men jag skulle ha haft kameran med mig för det var några ställen jag kunde ha tagit några fina bilder.


Kom hem ganska precis 23 och drack ett glas vatten innan jag gjorde kvll och gick isäng.

Mirabell svansade runt mina fötter och lade sig när jag gjorde det.


Fortsatte en stund med ljudboken och Gunnar kom in fram och åter innan Inger kom isäng. Det lät då så för hans klocka plingade mot matskålen och nu har även Mirabell halsband med klocka men hon äter inte från den skålen. hon har egen mat förnäm som hon är.


Sov gott och Gunnar kom inte in inatt heller.

Medicin klockkan sex men somnade om framåt 7-tiden men låg kvar ett tag till tills Mirabell tyckte att jag skulle stiga upp.


Morgonrutinerna och jag hade 5,5 mmol och vikten 81,6 kg, vikten får inte gå upp mer utan nu får det bli mindre med kakor och bullar.


Jag släppte ut Mirabell med förmaningen att inte gå så långt och det lovade hon.

Så då blev det min frukost jag gjorde i ordning på brickan och gick ut med dator och tidningen.


Löste sudokun och gick runt huset för att se var katten gått men såg inte till henne.

Lite senare kom hon spatserande och var nöjd så då ville hon gå in och nu ligger hon och sover på min säng.

Det småregnade av och till tidigare men lättade upp, nu verkar det som om det ska komma mer regn.


Senare idag ska jag och Maria hämta Inger som har timmar [vilket jävla påhitt de har inom vården, skulle aldrig vara tillåtet inom något annat manligt yrke] och vi ska hälsa på Emil.

Kanske blir det något besök på någon affär men jag vet inte vilken. Det är om Maria och Mona behöver något till lägenheten.

Eljest blir det väl någon promenad när vädret tillåter och det gör det ju.


Regnet hänger nu liksom i luften, det känns.

Småfåglarna svärmar runt jordnötterna

 

och Gunnar sover tungt och snarkar högt här utmed mig.

   


Himlen är jämngrå och det börjar bli kallt.

 


Väderstationen visar

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-20 10:30:11

Temperatur: 15,3 °C
Lufttryck: 1024,0 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från SE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 14,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 59 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 29,7 mm
Året: 273,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,4 °C
Klockan:
07:26
Temp - Max:
20,0 °C
Klockan:
10:10
Temp - Min:
12,8 °C
Klockan:
02:09
Temp - Min:
11,9 °C
Klockan:
03:52
Lufttryck - Max:
1025,4 hPa
Klockan:
00:17
Lufttryck - Max:
1030,0 hPa
Klockan:
00:54
Lufttryck - Min:
1023,7 hPa
Klockan:
07:16
Lufttryck - Min:
1024,1 hPa
Klockan:
16:48


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:48
Sol upp: 04:48
Sol ned: 20:35
Skymning: 21:33
Dagsljus: 17:45 tim:min
Dag längd: 15:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:04
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:31


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och jag ska gå in igen till värmen. Har lite datorjobb som måste göras och det blir för långsamt på den här knähunden.


 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Av Jan Sandström - Söndag 21 april 15:35

Efter att ha gått omkring och tittat i lägenheten, suttit i våra knän, druckit vatten och ätit lite så har Djurskyddet åkt iväg. Alice är nu registrerad hos Jordbruksverket.           ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards