jans

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 22 augusti 2016 10:09

Måndag den 22/8


Igår var en skön men småjobbig dag.

Frukost ute och Mirabell fick gå ut en liten sväng innan hon lade sig på min säng där hon sov gott.

Efter en del dator jobb gick jag en promenad på 2,64 km, en runda ut på Industriområdet och efter Hissjövägen.

Hade tänkt gå ända ut till Caravan Centerborta mot Norra länken bortanför Bilprovningen men ångrade mig och gick åt andra hållet.


Väl hemma tog jag en skön dusch men tänkte vänta med kaffet till jag kom hem igen, för nu tog jag bilen till CC.

Tur det för där bjöd de på kaffe och jag kikade på allehanda grejor, men iddes inte enss titta in i de jättelika husbilarna.

Men något så smått som jag var intresserad av fanns inte hemma men jag köote några mugghållare som man sätter på bordskanten och som även fungerar som dukhållare till bra pris, tror det var det men de tjänar nog en hel del på dem ändå.

 


Hem och mer kaffe ute på altanen medan jag kikade i katalogen från KAMA fritid samt Adrias brochyr över husvagnar för 2017.

 


Klockan 17 skulle jag hämta Inger på jobbet för att åka upp till Mickelsträsk där det bjöds på mat och godsaker.

Jag åt paj, den bit som var kvar och tyvärr allt för många karameller, sedan blev det kaffe och kakor.

 

Tyvärr var själen svag även nu så det blev på tok för mycket av det goda.

Men en trevlig kväll var det med släktingar och vänner.


Hem vid 21 och då körde vi en smal väg runt sjön innan det bar av mot stugan och då körde jag över Norrland och den smala dåliga genvägen, Kalles vägen som den kallas och då kommer man till stugan bakvägen, man tjänar bra mycket i längd mot att köra runt.


Kollade på stugan och hämtade en kvarglömd fruktskål och en laddare Peter och Anna glömde när de var där.


Stora vägen hem men det började bli dimma på sina ställen och jag måste montera bättre ljus på bilen för jag ser knappt vägen som det är nu eller så får jag sluta kra när det är mörkt.

Hellyset är minst sagt uruselt och jag har ju alltid haft extraljus på mina bilar.

Tyvärr passade inte rampen jag köpte sist eller den krävde på tok för mycket ingrepp för att få dit så den lämnade jag ju igen.


Men vi kom oss hem och katterna var kelsjuka.

Jag kollade mitt blodsocker halv elva och trodde det skulle vara skyhögt men det låg på 8,8 mmol.

Ändå kände jag för en nattpromenad på 2,47 km och det blev ett varv runt Sandåkernsområdet och lite runt Västerslätt innan jag kom hem.


Gick isäng och Mirabell lade sig hos oss.

Ljudbken en stund och sedan sov jag gott, Gunnar kom in under småtimmarna blt och eländig för att äta mat och jag trodde han skulle lägga sig hos mig men inte, han ville ut igen.


Vaknade halv åtta och låg kvar med stretching och uppvärmning av musklerna för jag har fått ont i diskbråcket och ischias igen.

Inte alls roligt så jag får kanske ta det lite lugnare ett tag, inte gå så fort och långt på mina promenader och köra lite mer muskelträning och stretching ett tag.

Blodsockret låg på 6,3 mmol och vikten 81,5 kg vilket jag är ganska nöjd över, vikten kunde ha fått vara lägre men jag stoppade i mig på tok för mycket godsaker igår.


Mirabell var kelsjuk och ville gå ut vilket hon fick men då det regnar var det inte lika kul att strosa iväg så hon kom fort in igen.

Vi gjorde frukost som intogs ute med Gunnar och Mirabell kom ut ett par gånger innen hon lade sig på sängen och sov.


Idag är Inger ledig och vi ska jobba inomhus säger hon, då är det väl bara att göra så då.

Jag kanske ska plocka ute i snickeboa eller min gamla verkstad.

Få till något som man kan lägga upp brädlister på så att de inte rasar ut över hela golvet.


Det har regnat men just nu är det uppehåll, jag kanske skulle ta mig en liten förmiddagspromenad men då tar jag med mig paraplyet.


Men det är ganska varmt, eller är de det, runt 15 grader men vindstilla fast det känns ganska fuktigt.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-22 10:45:11

Temperatur: 15,6 °C
Lufttryck: 1024,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,4 m/s från N,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 15,6 °C
Inne hos oss. Temp: 19,9 °C Fukt: 62 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 3,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 32,7 mm
Året: 276,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,9 °C
Klockan:
10:28
Temp - Max:
17,1 °C
Klockan:
19:41
Temp - Min:
13,6 °C
Klockan:
05:44
Temp - Min:
13,0 °C
Klockan:
01:21
Lufttryck - Max:
1027,3 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Max:
1028,1 hPa
Klockan:
19:21
Lufttryck - Min:
1024,0 hPa
Klockan:
10:40
Lufttryck - Min:
1024,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:56
Sol upp: 04:54
Sol ned: 20:28
Skymning: 21:25
Dagsljus: 17:29 tim:min
Dag längd: 15:34 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:33
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut här på framsidan.

   


Påtår har jag redan hämtat och druckit upp så då blir det bara

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards