jans

Direktlänk till inlägg 23 augusti 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 23 augusti 2016 08:15

Tisdag den 23/8


Igår var en dag.

En dag där jag egentligen inte gjorde så mycket vad jag kommer ihåg.

Inger hade en ledigdag och hon pysslade på med en massa här inne

Vi fick besök på eftermiddan av Harry och Margareta som satt kvar här ett tag med fika och en massa prat.

Det var under matinéfilmen som nästan var slut så jag såg den klart.

Jag plockade lite med brädor och lister ute i snickeboa.


Senare på kvällen tog jag en promenad på nästan 3 km och det tog lite drygt 40 minuter.

Skönt att promenera med ljudboken i lurarna men vid 2 km kom en ordentlig störtskur men tursamt nog varade den bara högst en halv minut och efter det lite lätt regn. Jag blev bara lite lätt fuktig på axlarna.


Men hemma hade vi tänkt se på film fast då var klockan halv tio och jag var trött. Så jag ställde in filmtittandet.

Jag har haft ischiaskänning och jag är lite osäker om om det kommer från diskbråcket eller om det är något annat som felas.


Hur som helst gick jag isäng tidigt och lyssnade på ljudboken men jag tror jag somnade ifrån den.


Gunnar har varit in flera gånger inatt och även legat mellan mina ben så det kanske har varit kallt ute inatt.


Mirabell har börjat få lite friare tyglar och går ut korta stunder men hon vill helst vara här inne.

Men i morse vid 6 öppnade jag fönstret till kissekatterna men Mirabell satt bara utanför på "balkongen" ett tag innan hon kom isäng igen. Så då kunde jag stänga fönstret och stiga upp.


Klockan var då kvart i 7 då jag steg upp, Inger hade då gått till jobbet då vi glömt hämta hem hennes cykel från då jag hämtade henne i förrgår.


Kollade mig som vanligt och hade 6,2 mmol och vikten 81,1 kg

Frukost inne då det bara var lite drygt 10 grader ute.


Satte mig här och började skriva på inlägget då jag blev kallad ut för att ge småfåglarna lite frön, de ville ha det sa de.

Så jag sprättade en frösäck och fyllde lite frön till de små och nu äter de för fullt från den som hänger i björken, den här på fönstret har de inte hittat till fast det var här som de satt och pickade på fönstret.

 

Jordnötterna är alltid populära.

 

Mirabell följde med mig ut men

 

inne är ändå skönast för man blev ju blöt om tassarna.

 


Det var dimma i morse och så här såg det ut lite tidigare när den lättade.

 

Nu skiner solen och det ser så fint ut att jag tror det blir förmiddagskaffe ute vid förrådet.

 

Det blev en dålig bild från webkameran, den här från mobilen blev bättre.

 

Frukost avklarad och snart det här inlägget.

Sedan får jag se om jag tar mig an snickeboa eller min gamla TV-verkstad, Eriks rum, Maria och Monas rum och senare förråd och snickeboa. Det har varit lite olika verksamhet där ute vid garaget.


Eller ska jag ta en tur på MC i det fina sensommarvädret alternativt en långpromenad eller cykeltur.

Svårt att välja men jag ska tänka på saken över en kopp kaffe.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-23 09:00:11

Temperatur: 16,3 °C
Lufttryck: 1026,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 96 %
Vindstyrka: 1,3 m/s från S,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 16,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,7 °C Fukt: 60 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,6 mm
Månaden: 33,3 mm
Året: 277,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,4 °C
Klockan:
08:51
Temp - Max:
18,2 °C
Klockan:
17:28
Temp - Min:
10,2 °C
Klockan:
06:01
Temp - Min:
12,9 °C
Klockan:
23:45
Lufttryck - Max:
1026,6 hPa
Klockan:
08:44
Lufttryck - Max:
1027,3 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Min:
1024,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1022,9 hPa
Klockan:
14:07


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:59
Sol upp: 04:57
Sol ned: 20:24
Skymning: 21:21
Dagsljus: 17:22 tim:min
Dag längd: 15:27 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:52
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 12:11


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards