jans

Direktlänk till inlägg 30 augusti 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 30 augusti 2016 09:47

Tisdag den 30/8


Idag fyller Inger åt

 

Grattis kära hustru


Igår åkte jag till Ersboda och köpte ut extraljusen till bilen men då klockan var mellan 12 och 13 hade Carstedts lunchstängt så jag kunde inte prata med dem om montering.


Väl hemma tog jag mig an trädgården och förstärkte tältets ben där ett gått av och ett var böjt, men vad kan man förvänta sig av ben i folietunn aluminium. Det blev inte som jag först tänkt att byta ut hela benet utan jag stoppade bara in fyrkantstålet inne och bara en bit längst upp.

Det verkar vara i så dåligt skick att det inte är lönt att lägga ned för mycket på det.


Jag tömde dammen på skitvatten och fyllde nytt men hann även se matinéfilmen och gosa med kisse.

Allt för att det skulle vara fint till dagens fest.


Gjorde i ordning månadens räkningar och har jag inte glömt bort någon så gick det ihop även den här gången.


Senare på kvällen skulle jag ta en promenad men en efterhängsen Gunnar som jag inte lyckades komma undan spolierade allt så det blev bara 150 meter innan jag gick hem och isäng och på kinkigt humör.


Det blev ljudboken en stund med Mirabell utemed mig, en stund kröp hon ned mellan mina ben under täcket.

Sovit gott även om jag fått stiga upp för Gunnar som ville in och ut ett par gånger och då han varit inne har han legat hos mig.


Vi steg upp före åtta och mina värden blev 5,3 mmol och vikten 81,2 kg. Godkänt idag med.

Duschade och frukost ute, det var ju ändå runt 12° men inatt var det kallt med 1,5 °C Klockan: 05:15

Hissade flaggan och nu sitter jag här.


Ska åka iväg till Carstedts och höra när det går att få fästplåten till ljusen monterad och även kanske en sladd från cupén till fronten så att det går att slå av ljusen vid behov.

Ska även kanske åka förbi Granngården och köpa fågelfrö och annat.


Inger får ju besök av runt 30 jobbarkompisar i eftermiddag men de vet inte om att hon fyller år idag, men hon blir ändå bara 59 år.

Men det blir fullt hus och ibland funderar jag på att fly någonstans.

Jag kanske tar en långpromenad och fikar hos någon.


Vädret är fint och ska vara fint, just nu 14,6° utanför fönstret där småfåglarna festar på solrosfrön.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-30 10:00:10

Temperatur: 14,3 °C
Lufttryck: 1018,2 hPa och Steady
Luftfuktighet: 74 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från WNW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 13,5 °C
Inne hos oss. Temp: 19,9 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 42,9 mm
Året: 286,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,2 °C
Klockan:
09:25
Temp - Max:
19,9 °C
Klockan:
13:59
Temp - Min:
1,5 °C
Klockan:
05:15
Temp - Min:
2,2 °C
Klockan:
04:12
Lufttryck - Max:
1019,0 hPa
Klockan:
00:30
Lufttryck - Max:
1027,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1017,7 hPa
Klockan:
08:42
Lufttryck - Min:
1018,5 hPa
Klockan:
21:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:24
Sol upp: 05:17
Sol ned: 20:00
Skymning: 20:53
Dagsljus: 16:29 tim:min
Dag längd: 14:43 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:53
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 19:07


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och en trädgårdsbild.

   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards