jans

Alla inlägg under augusti 2016

Av Jan Sandström - 29 augusti 2016 12:33

SVT 1, 13:40--15:00

Oppåt med Gröna Hissen (1952)

 

Handling:
William Forsberg, kallad Billy, är en pedantisk och världsfrånvarande docent i zoologi. Hans allt överskuggande intresse i livet är fjärilar. Sedan tre år är Billy gift med den paranta f d aktrisen Marianne. Hans svärmor, teaterchefen Millie, har aldrig förstått varför dottern ingått detta omaka äktenskap, och Marianne anser sig, efter en dag av demonstrativa försummelser från makens sida, mogen för uppbrott. Åtminstone tycks det krävas någon dramatisk gest för att framkalla en reaktion hos Bi...Mer
 

Av Jan Sandström - 29 augusti 2016 09:58

Måndag den 29/8


Idag fyller min svåger Harry år så

 

GRATTIS på födelsedagen,

men du har ju haft så många sådana stt du blivit van   


Igår vaknade vi i stugan till fint väder men småkallt, så det blev frukost inne innan vi gick ut.


Jag tog itu med att fälla det avblåsta trädet.

 

och så sågade jag upp de stockar som låg kvar i skogen efter förra avverkningen.

Det gick faktiskt riktigt bra med min rygg men så tog jag det ganska lugnt.


Erik och Maria kom upp för att hjälpa till med att höja upp "Grishuset" som vi kallar det gamla skulet. Det har vaktiskt tjänat som grisstia en gång i tiden innan vi tog över det.

Men nu såg vi att det är i sämtre skick än vi trodde och har då beslutat att ge det två år till innan vi ersätter det med ett av nyare virke.

Vi höjde ändå och jag skruvade provosoriskt dig de tryckade plankorna under så det blev lite stabilare.


Ungarna åkte hem och vi pysslade på, Gunnar låg bara och sov ute på soffan.

De uppsågade klamparna bar och körde vi hem och lade under carporten för senare klyvning.


Jag hade lastat alla mina maskiner i bilen och på släpen så nu är det slutjobbat med snickeri i stugan för i år. Fast småjobb kan jag ju göra.

Nu ska (måste) jag städa undan i min snickeboa så det blir ordning där och jag kanske kan snickra lite där inne i vinter.

Göra sådana där fruktlådor bl.a


Vi gick ju en långpromenad i förrgår eftermiddag och jag fotade lite, hittade även en stor skithög från något för mig okänt djur.

Det var nära att jag trampat rakt i den. Så här är bilder ftån promenaden.

 

Inger kan inte gå förbi ett hallonsnår utan att nappa åt sig några bär.

 

Och till Anders kan jag säga, "Varvör åka norrut för att se Lapporten då vi har en egn här nere, "Sjömellantjälenporten" :-)

 

En trädkramare.

 

Kan det vara björnskit eller är det något mindre "farligt".

 

En vacker lingontuva jag inte visade Inger för då hade hon plockat dem.

 

Vägen vi gick var riktigt fin men småhal på vissa ställen då det regnat tidigare.

 

Det är ordentligt med rönnbär i år.

   

En vacker aftonhimmel.

 


Det kom en helikopter som låg och hovrade en stund över Orrbergets topp.

   

Sedan gjorde den en sväng och jag vet inte om den gjorde en snabb landning där uppe innan den stack iväg.


 

Det var ganska skönt när vi till stist lastat Gunnar i sin bur och som han är lade han sig bara och sov igen.


Väl hemma skulle allt lastas av och bäras in och då kom Eriks bil men Maria körde med Mona bredvid, de hade köpt mat, Pizza och burgare men bara till sig själva.

Mirabell var väldigt kelsjuk och det förstår man ju för hon hade bara fått kela med Maria i två dagar.


Hon fick komma ut så kunde vi ha dörren öppen och när hon spatserade över vägen kom Rosi, grannen lilla hund ivrigt lekfull springande mot henne.

Men då blev det fart på Mirabell så klorna raspade på asfalten och hon sprang in igen till Rosis förtret, hon ville ju bara hälsa.


Allt inne och jag som var slutkörd åt en äggmacka till middag, Inger hade ju grillat i stugan och jag satte i mig 2 parisare och 1 hamburgare på vitt kletigt gott bröd, vadå diabetiker.

Så jag tog åter igen på mig och gicku ut en sväng på byn straxt efter 22 då jag tagit min medicin.

Det var en skön promenad på 1,83 km och den tog 29 minuter men kallt var det, tur jag tog en tröja och handskar på mig för det var bara 5,1 gradet då jag kom hem.


I natt var det ned till 2,2 °C Klockan: 04:12

Men Gunnar var mestadels ute.


Vaknade vid åtta då Gunnar ville in och det fick han, efter mat skulle han ut igen.


Mina morgonbestyr och jag hade 5,8 mmol och vikten 81,4 kg.


Mina diagram ser ut så här,

Det där höga värdet förstörde mycket av den fina kurvan på mitt blodsocker.

 

Det ser ut som att jag stannat av i viktminskningen igen men ingen fara, huvudsaken är att jag inte går upp och egentligen är jag mer än nöjd med det jag gått ned.


Snart blir det en kopp kaffe och det här inlägget har tagit på tok för mycket tid att knappa ihop, men då har jag även flyttat bilder och annat från min bärbara och sneglat på min TV.


Jag ska sedan åka och köpa ut mina extraljus till bilen och prata med Carstedts om att montera en fästbygel till dem.


Sedan måste jag ta itu med ben till partytältet som måste vara klart till i morgon då Inger bjudit 30 jobbarkompisar hit på Surströmming och annat, fullt hus med tjejer alltså men det finns nog en och annan kille i gänget.


Vädret är fint, solen skiner och nu har tempen stigit till 13,9° här utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-08-29 11:00:11

Temperatur: 15,6 °C
Lufttryck: 1022,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 69 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från ESE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 15,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 42,9 mm
Året: 286,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,7 °C
Klockan:
10:54
Temp - Max:
19,1 °C
Klockan:
16:19
Temp - Min:
2,2 °C
Klockan:
04:12
Temp - Min:
4,8 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1027,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1030,9 hPa
Klockan:
09:52
Lufttryck - Min:
1021,9 hPa
Klockan:
10:56
Lufttryck - Min:
1023,7 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:21
Sol upp: 05:15
Sol ned: 20:03
Skymning: 20:57
Dagsljus: 16:36 tim:min
Dag längd: 14:48 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:36
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 18:42


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut, ska ta bort det Inger täckt över blommor och annat nu när det är varmt ute.

 


 




Av Jan Sandström - 28 augusti 2016 08:52

Söndag den 28/8

 

Igår hade vi en inte så skön dag, till att börja med.

Regn och rusk och hård blåst.


Jag skulle byta keramikinsatsen på tvättställskranen men det visade sig att det var fel modell så då gav jag mig i kast med att renovera den som satt i och suttit där sedan början på 80-talet då kranen monterades.

Feler var att den blivit så trög och det är något som händer de där keramiktätningarna.

Upp med allt och rengöra, då skulle jag ha velar ha vattnet i kranen men det fick gå med papper och alkogel.

Sedan smorde jag in delarna med kranfett, ett speciellt silikonfett för armaturer.

Ihopmonteringen gick fint, eller gjorde de det. när jag släppte på vattnet så läckte det så stänga och göra om hela proseduren.

Det fick jag göra ännu en gång men då fungerade det.

Då hade jag redan kollat efter en ny kran på nätet och K-Rauta har en till bra pris och samma typ som köksarmaturerna här och hemma, Den modellen jag har en reservinsats till.


Klockan var eftermiddag och vi hade bara haft det gosigt inne, suttit i soffan och läst, surfat och Inger hann sova en stund, jag eldade i kaminen.


Men jag kände att det måste bli en promenad, Inger vilje följa med kanske för att hålla koll på mig.

Jag hade tänkt ett par kilometer men det blev lite längre, nästan till Grannäs som är en gård långt ute i skogen.

4,86 km och det tog nästan 1½ timme, jag var helt slutkörd när j´vi kom hem, säkert lågt blodsocker så jag testade mig men låg ändå på 5,1 mmol, fast det kan ju ha tvärsjunkit några tiondelar på slutet och det känner man av.

 

Nu ser man var Orrberget är som jag fotade under promenaden.

   

Äch, nu har jag inte kameran här med bilder jag tänkt lägga upp, det får bli i ett senare inlägg.

Under promenaden hann vi prata en hel del om kommande stugbygget, hur vi ville ha fönster placerade och sådant.


Innan vi gick iväg blev det eld i badtunnan och på grillen, men den senare hade slocknat.

Det blev två pron, en macka och några morötter när vi kom hem från promenaden och då hade vädret ändrats till sol och vinden avtagit, riktigt skönt och man kunde sitta ute i T-tröja utan att frysa ihjäl.


Det blev en vanlig sen middag och Inger fick eftersteka köttbitarna på spisen och jag hade kokat lite småpotatisar.

Dessa åt jag upp först med smör och salt.


Efter middan blev det bad i på tok för varmt vatten, över 40 kan jag inte bada i men jag körde ändå ett bensträckarpass i vattnet.

Men jag får så lätt huvudvärk av varmt bad så jag gick in straxt efter att Inger kommit ut, vi hann då pussas lite.


Väl inne igen var man varm och det kändes skönt, jag gick ut och bytte en lampa men det var inte den som felades, då är det nog skymningsrelläet som lagt av


Det får bli en framtida reparation, det är ändå bara som en nattlampa på förrådet.


Inne blev det kaffe och så såg vi ett avsnitt av morden i midsomer. Efter filmen bläddrade jag igenom hårddisken och hittade semesterbildern från vår bröllopsresa genom Europa 1979

Det är ett antal bilder men på webbsidan finna inte alla med och i rätt ordning.


Vi kom isäng efter midnatt och då somnade Inger innan hon lagt sig.

Jag hade hämtat hit en ljudbok hemifrån som nu är i min mobil så jag kunde lyssna en stund på den.

Gunnar som legat inne under kvällen gjorde en sista kvällstur innan han kom in och låg hos oss hela natten.


Jag har sovit riktigt gott, upp och kissa då Inger gjorde detsamma vid ½6, medicin vid 6 och sedan sov jag till 8.

Gjorde morgonrutinen som visade 5,9 mmol och vikten 81,4 kg.

bättre glukos men vikten är densamma, nu har jag dragit av de 0,2 kg som den hr vågen visar mer än den nya inne i stan.


Frukost och jag tog några foton till det här inlägget, frukosten åt vi inte där bak utan inne idag.

 

Termometern utanför köksfönstret mot frukostplatsen-

 

Men i badtunnan skulle det gå att bada.

 


Så här såg det ut från altantrappen, betydligt bättre n igår och det ska bli ännu klarare enligt yr.

Det blev ingen trädfällning igår efter promenaden, jag orkade bara inte och då ska man inte köra kedjesåg som jag kände mig.

 

Men idag ska det fällas och några stockar som ligger kvar där ute i skogen ska sågas upp och tas hem.


Vi ska få besök av Erik och Maria idag som ska hjälpa till med lite småjobb och så blir det grilla parisare och burgare.

Vi ska ha en trevlig dag här.


Sedan tar vi Gunnar och åker hem i eftermiddag.


Just nu är det 9,9 grader och som kallast hade vi 7,3.

Så det blir långbyxor idag också och en etra tröja. Senare kanske det blir lättare klädsel, speciellt om jag tar en promenad eller om jag sparar den till hemma i stan senare i kväll.

Men då är risken att jag inte orkar med efter dagens skogsarbetarjobb.


Nu blir det mer te och kaffe och ute på altanen och bror och svägerska ska vara riktigt välkommna hem till Sverige igen.

Ni är väl less på den +30 och varmare värmen i sydeuropa.   

Hör på rdion att det är ordentligt med åska nere i skåne.


 

Av Jan Sandström - 27 augusti 2016 18:04

Inger är alldeles lyrisk.

Och Orrberget.

Av Jan Sandström - 27 augusti 2016 17:11

Det här är det jag ska fälla efter promenaden.

Av Jan Sandström - 27 augusti 2016 17:09

Men så har han egen infravärme.

Vi ska ta en promenad på ett par kilometer.
Inger har gjort upp eld i tunnan för ett kvällsbad men nu regnar det då inte.
13 mm kom det igår kväll.

Av Jan Sandström - 27 augusti 2016 09:07

Lördag den 27/8


Igår åkte jag till Ersboda för att hämta ut mina beställda extraljus till bilen, men de hade bara ett, det andra skulle komma idag.

Men jag parkerade på Coop och tog en promenad upp till Biltema och tillbaks, det blev 2,24 km och då var det avklarat då det skulle bli regn på eftermiddan.

Hur som helst köpte jag 4 st fyrkantstål som ska bli nya ben på ett partytält vi har.


Jag satt ute på altanen en stor del av dagen, Erik kom förbi och skulle hämta några grafikkort till datorer på ungdomsgården han jobbar på. Han har lyckats tigga sig till 10 datorer som barneen ska få spela på men de behöver uppgraderas lite.


Jag lastade släpvagnen med ställningsvirket vi har för att lagras här i stugan och när Inger kom hem efter 5 lastade vi Gunnar och det som skulle med.

Men jag glömde dagens, eller gårdagens tidning och min MP3-spelare.


Vi hade en riktigt varm och skön dag igår så även Mirabell tyckte om att vara ute på altanen och hon sov en stund på en stol.

När vi åkte upp hit började det småregna men Inger hann göra upp eld i tunnan och så åt vi middag och såg lite TV.

Det blev en kaka till kaffet och även lite chips.innan vi gick ut och badade.

Då hade det tidigare ösregnat men uppehåll just när vi gick ut fast det var lite småkallt.

Söderut mellan Östersund upp till Ö-vik hade åskan gått, eller gick och jag trodde den kanske skulle hålla i sig nda hit upp men inte det.


Vi fick en regnskur i badet så det var skönt med en keps på huvudet, handduken jag hade över axlarna då jag gick ut var blöt men nu var ju kroppen varm så det gick bra.


Ingen MP3 så jag fick lägga mig utan ljudboken och det gick.

Gunnar låg ute på dubbelsoffan  men kom senare in till oss och var kelsjuk som han är här i stugan.


Jag har sovit gott men ändå inte, drömt och vaknat flera gånger, vid 2-tiden trodde jag att jag hörde åskan men mobilen registrerade ingenting.

Inte heller skönt att vakna med Gunnar tvärs över smalbenen.


Klockan 6 sken solen och det såg fint ut med drygt 13 grader så jag trodde det skulle bli frukost ute.


Vaknade 7 men låg kvar och gosade med Gunnar, Inger sov tungt så hon var det inte lönt att försöka gosa med.

Kollade nätet på mobilen och drygt 8 steg vi upp.

Då blåste det och var mulet och 11 grader.


Kollade mina värden som inte var de bästa, urusla rent ut sagt men så blir det med för mycket av det goda och lite motion.

7,5 mmol och vikten 81,6 kg är jag inte nöjd med.

Bättring gubbe säger jag till mig själv.


Det blev frukost inne idag men senare ska vi ut, har några timmerstockar som ska tas hem och så fälla ett avblåst träd vid nya stugplatsen.

Jag hade tänkt spara det men har insett att det inte går att ha kvar där.

Jag hittade iinte igen någon bild på det. Och jag ser att det regnar ute så då kan vi inte gå ut.   


Jag ligger på soffan inne och skriver och har det så varmt och skönt

   


Mn det finns jobb att göra här inne, har tänkt byta keramikinsatsen på tvättställsblandaren så det är kanske lika bra att börja jobba då jag ändå måste stiga up för att lägga in ved i braskaminen.


 

Av Jan Sandström - 26 augusti 2016 23:13

Jag glömde att ta med mig min mp3-spelare.
Vad ska jag nu göra när jag går isäng.

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards