jans

Alla inlägg den 2 september 2016

Av Jan Sandström - 2 september 2016 23:30

Jag har just kommit in från badtunnan efter att ha legat och tittat upp i himlen.

Alldeles stjärnklart och inget månljus så man ser ett otal stjärnot och vintergatan förstår man att den heter mjölkvägen.

Ett vitt band från sydväst mot nordost över huvudet på en där man ligger i badvattnet som tyvärr höll 43 grader i kväll.


Jag var trött och frös innan badet och tvekade om jag skulle gå ut. Efter badet gick jag omkring naken på tomten och tittade upp utan att frysa det minsta i en temperatur på +2,7grader.

Synd att jag inte kan fotografera.


Vi såg inget stjärnfall, inte heller norrsken men ett antal satelliter fick vi se.


Nu hörde jag Inger lägga på locket på tunnan så då kommer hon straxt in hon också, hon har ju ficklampan och bör hitta in.

Av Jan Sandström - 2 september 2016 15:13

Sture på Bergvärmetjänst ringde tillbaks då han var i närheten och ett enkelt byte av displayenheten ornade allt.

 

Eljest skulle man ha fått byta reläkort och processor men då skulle jag få senaste programvaran och tekniken för styrning.

Då är frågan, är det värt eller ska man satsa på en helt nu effektivare värmepump.


Problemet är nu att det inte finns delar till den här modellen längre då den är 13 år och då sitter jag i samma sits som stugans luftvärmepump som bara dömdes ut då den inte gick att laga.


Nu väntar jag bara på en faktura vad det nu kan kosta.

Av Jan Sandström - 2 september 2016 10:08

Fredag den 2/9


Igår var det 25 år sedan vår far Bengt Sandström dog endast 71 år gammal efter att ha varit cancersjuk i 5 år.

  Mer om min far på vår webbsida.

Här sitter han på en vedtrave med Jerrys katt Ludde.


Men igår var även dagen då jag grejade med vår bergvärmepump, det slutade med att jag tingde och mejlade den nuvarande firman som reparerar Thermia värmepumpar.


Jag gick en promenad som vanligt och det blev Rödäng, Grisbacka och Sandåkern.

 

Och kameran följde med, den riktiga och inte mobilen fast den var också med men låg i fickan och registrerade gångvägen.


Här hittade jag en veranda på ett tak men de har liggande ribbor på räcket som är så poulärt idag, tyvärr lätt att klättra på för ett mindre barn om man inte sätter dem väldigt tätt, vi´lket kan vara bra om man vill sola naken där uppe.

 


Höghusen på Sandåkern.

 


Men det här diskuterade jag och Inger om under en promenad

 

De räfflade stenarna är ju för att de synskadade ska kunna "se", men finns det någon regel om vilken sida de ska vara på en GC-väg?

Jag säger att gångvägen alltid är längst från körbanan på närmaste väg.

 


Två ståtliga granar, eller är det en som delat sig, de står på Vallmovägen ute mot Timotejvägen.

 


Där i parken satte även senaste blåsvädret sina spår genom att knäcka växtligheten.

 


Väl hemma och lite småsvettig klädde jag av mig och värmde matlådan som jag åt naken vid köksbordet.

Sedan drog jag på mig MC-kläderna och åkte till Harry i Vännäsby där jag fick en kopp kaffe och prata lite om ett och annat.

Bland annat deras takbyte de genomför på huset och vad det kostar.

Konstaterade bara att det är inget jag gör här hemma närmaste åren.

 

Men synd och skam att byggföretaget bara slänger överblivet virke, fina läkter som säkert är 2 meter långa.


Körde hem straxt före åtta och det blev fort kallare när solen började gå ned.

Hemma blev det filmtittande och slutet på serien Strange Things.

Inger kom hem och jag gick till slut isäng ivrigt påhejad av Mirabell.


Ljudboken en stund innan jag släckte och jag har sovit gott inatt även om jag varit upp några gånger.

Vid 5 öppnade jag fönstret så Mirabell kunde gå ut en stund men då det regnade satt hon bara utanför fönstret, något jag räknat med.


Steg upp ½8 ungefär och efter lite småpyssel och dusch mätade jag mig.

6,2 mmol och vikten 81,1 kg blev dagens värden.


Frukost ute men det blåste en konstig vind så jag tog del två av tidningen inne innan jag började plocka ihop lite som ska till stugan.

Vi har ju tänkt åka dit med vedlasset i kväll och ligger vi över tror jag att Mirabell ska få följa med dit.


Nu har vädret blivit soligare men jag ser att fröautomaten är tom, igen så jag måste ut och fylla på solrosfrön.

   

Det och annat pyssel som att felsöka fontänpumpen som löser ut jordfelsbrytaren.

Kanske kommer värmepumpsreparatören och det tar lite tid.


En promenad bör jag hinna med ut någonstans runt området, kanske blir det industriområdet idag men det ser jag vad infallet blir då jag låser dörren.


Solen skiner och tempen i skuggan är 15,7° och det blåser en aning.

 

Det kanske blir förmiddagskaffe ute vid förrådet om en stund.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-09-02 11:00:12

Temperatur: 16,1 °C
Lufttryck: 1014,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 67 %
Vindstyrka: 5,5 m/s från W,
i byarna 7,8 m/s
Kyleffekt: 15,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 55 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 3,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 3,0 mm
Året: 289,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,2 °C
Klockan:
10:37
Temp - Max:
22,5 °C
Klockan:
14:20
Temp - Min:
8,8 °C
Klockan:
00:57
Temp - Min:
9,9 °C
Klockan:
23:48
Lufttryck - Max:
1014,4 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
1015,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1013,3 hPa
Klockan:
07:09
Lufttryck - Min:
1012,3 hPa
Klockan:
06:50


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:34
Sol upp: 05:26
Sol ned: 19:49
Skymning: 20:41
Dagsljus: 16:07 tim:min
Dag längd: 14:23 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 06:44
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:52


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards