jans

Alla inlägg den 3 september 2016

Av Jan Sandström - 3 september 2016 18:43

...men tog paus i skogen.

Där är Inger och plockar lingon.

Men tidigare stötte jag ihop med något lurvigt och snällt.

Jag fotade bara med kameran så jag fotade av den med mobilen.

Av Jan Sandström - 3 september 2016 12:39

Det blev skapligt väder så vi sitter på utsikten och fikar.

Vi har kört 2 lass med Sverker och det räntar bra då 4 till 5 körningar per säck ungefär.

Men hösten är här, det syns på björkarna.

Av Jan Sandström - 3 september 2016 10:02

Lördag den 3/9


Igår plockade jag med ett och annat hemma i huset, hade just gjort mig en stor kopp te som jag spillde ut i hallen, på mattan och så ringde VP-reparatören som undrade om jag var hemma.

Han kom förbi och lagade pumpen, det gick ganska fort och enkelt för jag hade ju skruvat upp den i förväg.

Det var displaykortet som byttes ut och nu skulle han lämna in det gamla på lagning då det inte tillverkas något till min pumpmodell längre.


Det blev ingen promenad, däremot en hel del kaffe och annat gott innan Inger kom hem och vi skulle åka hit till stugan med vedlasset.

Det utspilda teet glömde jag bort tills jag trampade i det.


Gunnar lastades i sin bur under spott och fräs med sönderrivna händer. nä han lät sig villigt läggas i bureen där han lade sig och fortsatte sova och vi åkte hit med ett uppehåll i Hissjö där vi handlade mat på ICA.


Här i stugan gjorde vi upp eld i badtunnan och senare på kvällen blev det ett härligt bad, förutom vattentemperaturen som med sina 43 grader var för varmt för mig.

Men skönt att efteråt stå på gräsmattan och titta upp på stjärnot och satelliter.


Efter en stund inne kom Inger in och sa att nu var det lite norrsken.

Jag gick ut och då var det inte lite utan ganska mycket norrsken, ibland flammade det till som blixtar i ett moln.

Men det var bara vitt till färgen, saknade rött och grönt norrsken.

Till slut blev det för kallt så vi gick in och isäng efter midnatt någon gång och det hade blivit en del mat och efterrätt samt chips under kvällen, chips eller jordnötter är gott med sitt salta efter baden.


Ljudboken en stund innan jag släckte och Gunnar låg på soffan men kom snart till oss i sängen.

Jag tror inte han varit ut under natten fast vi hade fönstret öppet men det var kallt inatt.

 

Vi hade is på fönstret och då var det -1,3 grader ute.

 

Åkern var även den frostvit och solen lyste på blåbärsbergets topp, fast det är ju bara en liten kulle och då var klockan 6 i morse..

 

Som kallast mätade regnmätaren ute på frukostplatsen -1,7 grader men det kan ha varit ännu kallare ute på åkern.


Jag steg upp vid åtta och kollade mina värden, var orolig att jag skulle ha högt blodsocker då jag inte promenerade igår men ätit lite väl mycket gott.

Men jag mätte upp 6,0 mmol och vikten 81,3 kg vilket förvånade mig.

Idag måste jag ta en promenad OM jag nu orkar då vi har 3 kubik ved att ta hand om, men Inger är duktig på att lasta sådant.


Det blev frukost inne och nu har jag fått påtår så nu ska jag bara skriva färdigt inlägget innan det blir ut och jobba.

Vädret är skapligt med blå himmel mellan molnen och 12,8 grader men det har varit en halv grad varmare, beroende på om solen skiner antar jag.

 

Det var lockande att gå dit upp och inta frukosten men då var det bara 5 grader ute.

 

Luchen kanske vi äter där om det nu inte börjar blåsa för det har varit vindstilla på morgonen, som så många andra mornar.


Väderstationen inne i stan hittar du på vår webbsida http://sandstrom.vasterslatt.se/


Jo så idag blir det att flytta veden från släpvagnen till vedbod och npgonstans där det finns plats.

Men jag funderar även på en promenad till Norrmannen i Pias hus, fast det är ju 30 år sedan hon flyttade   

Dit är det ungefär 1821 meter och tar 22 minuter att gå enligt Google, eller 1,8 km som det står där.

Men det lär även bli bad i tunnan i kväll och förhppningsvis klart väder.


 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards