jans

Alla inlägg den 4 september 2016

Av Jan Sandström - 4 september 2016 16:12

De här blommorna gillar humlorna.

Jag vet inte hur många som satt där.

Av Jan Sandström - 4 september 2016 10:09

Söndag den 4/9


Igår lastade vi in veden vi köpt i vedboden och det rymdes alltihopa, det trodde vi inte innan.

Jag klöv upp det jag sågade förra gången, det som legat kvar i skogen men björken jag tog hand om är inte mycket att ha då den är väldigt dålig, murken kan man säga.


Slangade över bensin från snöslungan till gräsklipparen då jag även den här gången glömt ta med bensindunken och sedan klippte jag av det värsta runt trädgårdslandet och det som var kvar när Inger fick soppatorsk tidigare.


Vi fikade även en hel del och kunde sitta på utsikten .

 

Sedan blev det en promenad ned till det vi kallar Pias hus, fast Pia sålde och flyttade någon gång på 80-talet.

Nu får vi lära oss vad nya ägarna heter, han är norrman från Bodö någonstans och hon från Tavelsjö och så har de ett barn ungefär i Emils ålder, så då kanske Emil kan få en sommarkompis här i stugan då de ska eller är fast boende där.


Jo när jag kom dit och Inger vikit av ut i skogen för att hitta lingon såg jag först folk ute med lillbarnet så jag tänkte att det passar bra att gå dit och hälsa.

Men ett vilddjur spärrade vägen för mig.

 

Vad säger du Maria S, tycker du att jag skulle ha tagit hem hon.

   

Men det vilda djuret visade sig väldigt snällt och ville hälsa på mig, vovvens matte satt fast i andra änden på kopplet och det var det lilla barnets mormor från Tavelsjö och vi fölkjdes åt en kort bit efter vägen så hunden fick göra sina behov.

Det visade sig att hon sjunger i samma kör som IA, alltså Hans-Görans fru och min svägerska men det är klart att Tavelsjö är ju inte så stort samhälle..


Hunden och matte gick tillbaks till sitt där de firade en födelsedag och det var fullt med folk och flertalet bilar kom dit under tiden jag var social så jag avstod från att gå in fast jag var välkommen enligt matte.


Nu funderar jag på om vi ska göra en gemensam promenad dit för det finns säkert en massa godsaker kvar efter gårdagen   


Jag gick hemmåt igen och svängde av in i skogen där Inger gick in, såg en röd hink och ropade och där var hon i lingonriset.

Jag satte mig på en stubbe en stund och tog några kort.

   

Vilket mysigt träd, som från en skräckfilm.


 

Jag lämnade Inger i riset och gick hem.

Där upptäckte jag något när jag skulle lägga mer ved i tunnan, det var blött, dyngsurt på marken och jag hade glömt att jag lagt slangen i tunnan för att fylla lite vatten innan jag gick iväg så tunnan var överfull.

Tur jag inte lämnat kranden fullt öppen.


Städade ihop efter vedsäckarna och plockade med lite av varje innan Inger kom hem med lingongen.

Vi åt middag och sedan bad i tunnan men jag hade eldat för mycket så det var på tok för varmt.

Gav upp en stund efter att Inger kommit ut och gick in innan jag fick allt för ont i huvudet.


Lite TV men jag var trött så straxt efter 22 gick jag isäng och tror jag somnade ganska direkt.

Gunnar var inne och kom senare isäng han också och vi har nog sovit gott alla tre med öppet fönster och varmt ute.

Som kallast var det 9,6 grader, lite annorlunda mot gårdagens temp.


Steg upp efter åtta och kollade mina värden.

5,8 mmol och vikten 81,7 kg, bra blodsocker men vikten är för hög.


Idag har vi inte så mycket att göra men ska stapla upp veden jag klöv igår och så får vi se om det blir en promenad eller om vi åker hem till stan igen, jag kan ju gå ut där också men då går jag nog misste om gott fikabröd, vilket inte skulle vara någon skada för mig.


Det är grådaskigt idag men solen har börjat ge lite skugga här inne.

13,8 grader ute just nu.

Det blir nog inget regn utan det kan klarna upp.

 


Väderstationen inne i stan hittar du på vår webbsida http://sandstrom.vasterslatt.se/


Det kanske blir påtår ute på altanen, brasan har slocknat och jag ska tömma aska ut kaminen, tömmde badtunnans kamin igår och nu har det säkert kallnat i hinken men för säkerhets skul dränker jag med vatten innan jag häller ut den i skogen.


I morgon har jag tid på NUS och ögon för att göra en ögonfotografering så att det finns dokumenterat om det skulle bli förändringar p.g.a min diabetes.

Jag funderar på att cykla bort mot Östra station och sedan gå sista biten, jag får ju inte köra efter undersökningen.


 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards