jans

Alla inlägg den 5 september 2016

Av Jan Sandström - 5 september 2016 14:47

För det första ser jag väldigt dåligt just nu då han droppade pupillvidgande droppar i ögonen så jag kan inte focusera på texten.


Men i morse kom en tjej ovh fotade grannens hus.

 

Jag vet inte vilket företag det var men får väl fråga Maria senare.
Men efter henne kom något flygande, inte ett ufo för jag visste vad det var, en sådan där drönare och det var inte lätt att se den långt där uppe när den flög och fotograferade.

 

Killen som körde stog bredvid mig på marken.

          

Sedan var det dags att cykla iväg genom stan och det gick riktigt fint och fort mot för att gå.


Jag cyklade till Östra statione där jag parkerade och sedan rulltrappor upp och ned och upp igen, fast den sista fungerade inte så jag fick handgå.


Inne på NUS studerade jag tavlan vart jag skulle gå då en trevlig tjej kom och frågade om jag behövde hjälp så hon fick se kallelsen och visade åt vilket håll jag skulle, sedan var det enkel sak att ta paternosterhissen upp till sjunde våningen och checka in.

Kostade inget då jag har frikort men skulle till Röda väntrummet tvärs över hela sjukhuset tror jag.

Jag var över en timme tidig men med ljudboken i lurarna, är det du som är Jan Sandstöm? Sa en kille som stod med papperstuss och ögondroppar i händerna.och fort fick jag pupillvidgande droppar och skulle vänta en kvart.

Då det inte var någon fler där tog han mig på direkten.


Jaha, är det dags för Hesa Fredrik igen, ett jäkla liv för han, så Sara, JAG HÖR HAN.   


Väntrummet men kaffe hann jag inte ta mig.

 

Fin utsikt över plattan.

 

och andra delar av NUS.

 


Jag fick komma in och fotograferingen gick fort, fast jag blinkade på första bilden.

Värst var blixten så man såg blixtar efteråt och allt var blått.


Men jag har två friska ögon och med den lindriga diabetes jag tydligen har utan medicinering blir jag kallad om fyra år för att se ev, förändringar.


Pratade med en liten pojke och hans mor i väntrummet som också skulle fotas men tog blodsockret med den där hemska nålen jag först fick, den man får trycka, trycka, trycka och till sist när fjädern är spänd smäller det till och fingret går sönder.

Då gillar jag bättre Anders gammla där man spänner fjädern och sedan med en lätt tryckning sticker i fingret.


Ljudboken i lurarma och en gammal hiss hiss ned till bottenväningen och ut till Östra Station där

 

finns och jag köpte dyrt fika.

 

Men det kostade ju inget på NUS så jag slog till med något gott när jag också motionerat dit och hem.

 


Hem ja. Då tog jag vägen förbi centrum och såg eländet med torget de river upp igen.

Rulltrappan ned till Kjell och Co där jag handlade en USB-laddare på 10 A och 6 uttag, eller var det 8.

Två pannlampor av finare sort vi ska ha i stugan för promenader och de är laddningsbara så man slipper byta batterier.


Nu är snart kaffet slut i muggen och jag ska gå in och ladda grejorna.


I kväll kanske det blir en promenad till, behöver nog det efter glasswienerbrödet som var smarrigt, jag skulle ha köpt två när jag ändå var där.


Jag ber om ursäkt för alla ev. stavfel då jag ser suddigt på datorn   Jag skriver ju på känn här ute i solvärmen med solen från en helblå himmel. Fick jag köra skulle jag kanske ha tagit en tur på MC idag.


Uppdatering, jag gick in och rättade stavfel och det var faktiskt inte så många som jag såg.

Av Jan Sandström - 5 september 2016 09:57

Måndag den 5/9


Igår pysslade vi med ett och annat i stugan, när vi väl kom oss ut efter att ha suttit inne och druckit kaffe, och te.

Inger körde bort veden jag klöv upp igår och jag städade förrådet så nu kan man komma sig in i det utan att ramla och bryta lårbenshalsen.

Och jag hittade den där kofoten jag tappade bort, någon gång för länge sedan.


Inger gick ut och plockade lingon vid "Kalles backe" och jag gick över till grannen och pratade en stund.

När jag kom hem tog jag på mig vandrarskorna och gick iväg tid Inger gått men såg inte till henne så jag gick hem igen.

Det blev 1,5 km och kameran hängde med.

 

I den stugan bodde Kalle och Valborg, Kalle hann vi aldrig träffa då han dog innan vi köpte stugan men Valborg gick vi med barnen ofta och fikade hos.

En vidvinkelbild från Kalles backe där vägen kommer ut ur skogen.

 

Jag kom mig hem och plockade ihop lite av det som skulle hem till stan och så kom Inger med en hink fina lingon.


Vi tog te och kaffe ute på altan när vi såg en fin himmel.

 

Gunnar brydde sig inte mycket om den utan sov lugnt vidare på soffan.

 

Till slut fick han också lastas in i buren och följa med hem till stan.


Då vi hade släpvagn stod farthållaren på 80 km/h och i Tjälamark när jag hade 4 bilar bakom mig kom en BMW i hög fart och svepte om oss alla och det gick fort, 150-200 km/h skulle jag gissa på och när det blev 80 tändes bromsljusen en kort stund, sedan såg vi aldrig till bilen igen. Jag hoppades bara på att Polisen skulle stå vid Hippologum.

Bättre det än att de kör ihjäl sig och andra för det kommer att sluta så om inte föraren sansar sig.


Vi kom hem och Gunnar hoppade ut och gick för att kolla tomten, Mirabell var kelsjuk fast hon haft både Maria och Erik att gosa med.

Erik hade varit hem till oss för att fylla en överfyll frysbox med fikabröd inför nästa lördags stora fest då han fyller 30 år.

Vi gjorde lite mat och åt ute på altanen där vi läste tidningen och helgens reklam.

Det blev lite kyligt och jag blev frusen in i ryggmärgen.

När klockan blev 22 tog jag medicinen och sedan gick vi ut på promenad.

Det blev Västerslätt och Rödäng, 2,3 km gick vi och jag hade klätt mig ordentligt med tröja och vinterjacka för det var bara 9°.


Hemma igen kom Gunnar och tog emot på bron och Mirabell trodde väl att vi rymt igen för hon var kelsjuk.

Jag gick isäng men orkade inte lyssna så länge på boken uten somnade tidigt.


Vid 3-tiden kom Gunnar in och lade sig mellan mina ben, då kändes han kall så han värmde sig någon timme hos mig.


Steg upp och gjorde det jag brukade.

6,1 mmol och vikten 81,3 kg blev dagens värden.


Frukosten åt jag inne för det kändes kallt ute och det blåste runt hörnet så det drog kallt.


Idag ska jag iväg till NUS, (Lasarettet eller Norrlande UnivetsitetsSjukhus) där jag 13:50 ska fotograferas, de ska ta ögonbottenfoton för att dokumentera och se om jag får förändringar i framtiden p.g.a min diabetets.

Jag har tänkt cykla till Östra station och sedan gå sista biten, då slipper jag cykla uppför den sega backen.

Efter det funderar jag på att lyxa till det och ta en fika på något café. Jag bör inte köra bil efteråt stod det i kallelsen men vem 17 vill köra bil och parkera där uppe mitt på dagen, får man en p-plats kan man lika gärna köpa en lott och få högsta vinsten.


Solen skiner och det ser skönt ut men det blåser en aning och en nordlig vind.


Vöderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-09-05 10:30:11

Temperatur: 16,4 °C
Lufttryck: 1026,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 49 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från NNW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 16,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 3,6 mm
Året: 290,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,4 °C
Klockan:
10:29
Temp - Max:
21,8 °C
Klockan:
12:49
Temp - Min:
7,3 °C
Klockan:
06:14
Temp - Min:
10,4 °C
Klockan:
22:22
Lufttryck - Max:
1026,8 hPa
Klockan:
10:06
Lufttryck - Max:
1019,7 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
1019,4 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1014,0 hPa
Klockan:
03:25


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:44
Sol upp: 05:35
Sol ned: 19:39
Skymning: 20:29
Dagsljus: 15:45 tim:min
Dag längd: 14:04 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:34
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 20:26


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut i trädgården.

 

Nu ska jag plocka ihop det jag ska ha med senare, MP3 och sådant som kan behövas.

Men först mer kaffe och det kanske går att sitta ute i solen.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards