jans

Direktlänk till inlägg 5 september 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 5 september 2016 09:57

Måndag den 5/9


Igår pysslade vi med ett och annat i stugan, när vi väl kom oss ut efter att ha suttit inne och druckit kaffe, och te.

Inger körde bort veden jag klöv upp igår och jag städade förrådet så nu kan man komma sig in i det utan att ramla och bryta lårbenshalsen.

Och jag hittade den där kofoten jag tappade bort, någon gång för länge sedan.


Inger gick ut och plockade lingon vid "Kalles backe" och jag gick över till grannen och pratade en stund.

När jag kom hem tog jag på mig vandrarskorna och gick iväg tid Inger gått men såg inte till henne så jag gick hem igen.

Det blev 1,5 km och kameran hängde med.

 

I den stugan bodde Kalle och Valborg, Kalle hann vi aldrig träffa då han dog innan vi köpte stugan men Valborg gick vi med barnen ofta och fikade hos.

En vidvinkelbild från Kalles backe där vägen kommer ut ur skogen.

 

Jag kom mig hem och plockade ihop lite av det som skulle hem till stan och så kom Inger med en hink fina lingon.


Vi tog te och kaffe ute på altan när vi såg en fin himmel.

 

Gunnar brydde sig inte mycket om den utan sov lugnt vidare på soffan.

 

Till slut fick han också lastas in i buren och följa med hem till stan.


Då vi hade släpvagn stod farthållaren på 80 km/h och i Tjälamark när jag hade 4 bilar bakom mig kom en BMW i hög fart och svepte om oss alla och det gick fort, 150-200 km/h skulle jag gissa på och när det blev 80 tändes bromsljusen en kort stund, sedan såg vi aldrig till bilen igen. Jag hoppades bara på att Polisen skulle stå vid Hippologum.

Bättre det än att de kör ihjäl sig och andra för det kommer att sluta så om inte föraren sansar sig.


Vi kom hem och Gunnar hoppade ut och gick för att kolla tomten, Mirabell var kelsjuk fast hon haft både Maria och Erik att gosa med.

Erik hade varit hem till oss för att fylla en överfyll frysbox med fikabröd inför nästa lördags stora fest då han fyller 30 år.

Vi gjorde lite mat och åt ute på altanen där vi läste tidningen och helgens reklam.

Det blev lite kyligt och jag blev frusen in i ryggmärgen.

När klockan blev 22 tog jag medicinen och sedan gick vi ut på promenad.

Det blev Västerslätt och Rödäng, 2,3 km gick vi och jag hade klätt mig ordentligt med tröja och vinterjacka för det var bara 9°.


Hemma igen kom Gunnar och tog emot på bron och Mirabell trodde väl att vi rymt igen för hon var kelsjuk.

Jag gick isäng men orkade inte lyssna så länge på boken uten somnade tidigt.


Vid 3-tiden kom Gunnar in och lade sig mellan mina ben, då kändes han kall så han värmde sig någon timme hos mig.


Steg upp och gjorde det jag brukade.

6,1 mmol och vikten 81,3 kg blev dagens värden.


Frukosten åt jag inne för det kändes kallt ute och det blåste runt hörnet så det drog kallt.


Idag ska jag iväg till NUS, (Lasarettet eller Norrlande UnivetsitetsSjukhus) där jag 13:50 ska fotograferas, de ska ta ögonbottenfoton för att dokumentera och se om jag får förändringar i framtiden p.g.a min diabetets.

Jag har tänkt cykla till Östra station och sedan gå sista biten, då slipper jag cykla uppför den sega backen.

Efter det funderar jag på att lyxa till det och ta en fika på något café. Jag bör inte köra bil efteråt stod det i kallelsen men vem 17 vill köra bil och parkera där uppe mitt på dagen, får man en p-plats kan man lika gärna köpa en lott och få högsta vinsten.


Solen skiner och det ser skönt ut men det blåser en aning och en nordlig vind.


Vöderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-09-05 10:30:11

Temperatur: 16,4 °C
Lufttryck: 1026,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 49 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från NNW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 16,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 3,6 mm
Året: 290,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,4 °C
Klockan:
10:29
Temp - Max:
21,8 °C
Klockan:
12:49
Temp - Min:
7,3 °C
Klockan:
06:14
Temp - Min:
10,4 °C
Klockan:
22:22
Lufttryck - Max:
1026,8 hPa
Klockan:
10:06
Lufttryck - Max:
1019,7 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
1019,4 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1014,0 hPa
Klockan:
03:25


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:44
Sol upp: 05:35
Sol ned: 19:39
Skymning: 20:29
Dagsljus: 15:45 tim:min
Dag längd: 14:04 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 10:34
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 20:26


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut i trädgården.

 

Nu ska jag plocka ihop det jag ska ha med senare, MP3 och sådant som kan behövas.

Men först mer kaffe och det kanske går att sitta ute i solen.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards