jans

Alla inlägg den 8 september 2016

Av Jan Sandström - 8 september 2016 09:48

Torsdag den 8/9


Idag för 30 år sedan vet jag vad vi gjorde.

 

GRATTIS Erik på din födelsedag.

 

Tiden går och alla andra cyklar.

 

En liten nyfödd skrutt.

 

Kommer du ihåg när du fastnade i hissen i Luleå, den minst oroliga var du som hade en godispåse och det var före mobilernas intåg så vi fick springa iväg och hitta en telefon.

 

Och det här är du, en stor humorist som alltid skrattar även när man kommer på dig med att göra något otillåtet.

På lördag blir den stora festen här hemma på Vallmovägen 15 på Västerslätt.


Igår åkte jag och Inger ut för att lämna igen vedsäckarna i täfteå, sedan handla gamla och nya grejor på Ersboda och Mariedahl.

Leksaker och kläder till nästa generation men även nuvarande gamlingar.

Jag köpte ett antal stadiga konsoller som ska upp här i snickeboa och i stugan.


Emil med föräldrar kom på besök liksom Maria och jag "såg" matinéfilmen i soffan.

Somliga påstår att jag sov men det har jag inget minne av, inte heller av filmen så tur att jag spelade in den, tror jag gjorde det.

Jo den finns på NAS-en.

Fikade äppelkaka och kaffe när filmen var slut.


Sedan skulle Maria och Inger handla så jag följde med upp till Kvantum på Kronoparken, gick med och handlade lite till mig själv

Tog med skor och MP3 för att kunna gå hem och med två päron i fickan började jag gå och tänkte gå efter länken till Västerslätt men det blåste så jäkligt att jag istället gick efter en väg på Änge, en ny väg som går utmed Vännäsvägen, delvis över Rödberget och Rödäng hem. Men vad de bygger på jordbruksmarken.

 

De lägger tydligen bara ut fiberduk på marken och fyller på med sten, då bör det fungera hos oss i stugan.

 

44 minuter tog det 3,16 km hem med en liten omväg och då var klockan åtta.


Jag såg lite TV, 100% bonde och Grand Design medan jag surfade på datorn.


Mirabell fick gå ut en sväng innan vi gick isäng.

Slutet på ljudboken, en Homandeckare som heter Döden går på cirkus.


Sov gott även om jag fick gå upp för Gunnar ett par gånger men han låg även en stund hos mig.


Upp ½8, morgonrutiner som resulterade i 5,5 mmol och vikten 80,5 kg vilket jag är riktigt nöjd med.


Frukost ute och vädret är fint, sol och ingen blåst.

Idag har ju Erik sin 30:e födelsedag men festen blir på lördag eljest inga planer mer än plocka här hemma och sedan tror jag det blir en MC-tur för att se på ett hus söder om stan, det är Anders som skickat en förfrågan om att följa med.

Anders som inte kommit hit ännu då han fastnat hos kompisar här i stan och det får han väl göra.


Gunnar mår gott och fick även han frukost ute på altanen.

 

Nu kom Mirabell ut och de hälsade bara på varandra nos mot nos så det går fint med de två "gammkatterna".


I stugan hittade jag tre väderpinnar när jag städade förrådet så nu kan jag ersätta den som gick av här hemma i snöraset men även ge bort i present till någon.

 

Inger hade en jobbarkompis kompis som hade en kompis vilken hade katt och ville ha vårt stora kattträd som Inger gav bort.

 


Småfåglarna gillar jordnötter.

 

och jag får snart mer kaffe efter att vi har lyftat upp grejor på vinden och tagit ned lite därifrån.


Väderstationen visar fint sommarväder på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-09-08 10:30:11

Temperatur: 19,2 °C
Lufttryck: 1024,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 55 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från N,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 19,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,2 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 5,1 mm
Året: 291,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,6 °C
Klockan:
10:26
Temp - Max:
20,2 °C
Klockan:
14:28
Temp - Min:
9,1 °C
Klockan:
06:26
Temp - Min:
9,6 °C
Klockan:
02:09
Lufttryck - Max:
1024,2 hPa
Klockan:
10:08
Lufttryck - Max:
1019,2 hPa
Klockan:
23:50
Lufttryck - Min:
1019,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1014,0 hPa
Klockan:
09:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:53
Sol upp: 05:43
Sol ned: 19:28
Skymning: 20:18
Dagsljus: 15:25 tim:min
Dag längd: 13:45 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:13
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:19


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Åtminstone i solen.

 



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards