jans

Alla inlägg den 9 september 2016

Av Jan Sandström - 9 september 2016 09:18

Fredag den 9/9, denna jäkla fredag igen och så blir det en eländig helg efter den.


Igår en nästan helt vanlig dag från frukost fram till lunch.

Jag slipade, sågade och svetsade en bult till parasollfoten som stått vid postlådan så nu är den hel.

Försökte göra något åt fontänpumpen där jordfelsbrytaren löser ut men jag gick bet, det finns något ställe där strömmen läcker och det kan vara inne i pumpen och då den är helgjuten kommer man inte åt någonting, jag försökte kolla sladden och bytte kontakt utan förbättring, den går en stund innan strömmen slår ifrån.


Ordnade en liten träplugg på ett gammalt träpussel till Emil, drack kaffe och löste korsord ute på altan då det var härligt väder.

Erik kikade förbi med två saker som skulle läggas i frysen, men det gick inte, den är full ända upp till locket just nu och mycket är fikabröd till morgondagens födelsedagsfirande.

Jo Erik fyllde 30 igår och jag sa grattis till han.

      Bilder från gårdagens inlägg.


Senare på eftermiddan klädde jag på mig och tog hojen på en tur, först lämnade jag böcker på Grubbebiblioteket.

Sedan krånglade jag mig söderut i 4-trafiken för att kika på ett hus eller stuga som Anders kanske är intresserad av.

 

Jag gissar att det kommer att säljas för 2,5 miljoner någonting, kanske lite mer. För det såg ganska bra ut och läget var fint med gödseldoft ibland då det gränsar mot åkermark.


Anders kom dit efter en stund och kollade han också, med sig hade han Per med sambo.

Vi får se vad det blir, risken är att priset trissas upp med budgivning vilket är bra om man säljer.

Fotot visar bara ett gammalt förråd i utkanten på tomten   


Jag körde en liten omväg innan jag åkte hem och sedan kom Anders hem också.


Det blev en kvällspromenad för mig, en längre sådan eller 4,27 km. Förbi Granngåden, Brandstationen, Dragonskolan, efter storgatan till Sandåkern och en sväng där innan jag gick hem igen och då var jag ganska slutkörd.

 

Väl hemma straxt efter 21 satte jag på TV:n och gjorde kaffe och en macka. Det var en film på någon kanal men den var inte speciellt bra så jag såg inte så mycket av den.


Gick isäng med ljudboken som jag somnade ifrån.

Sov gott men vaknade på småtimmarna av att kattklockan skrek men förvirrad som jag var förstod jag inte vad det var och sökte något annat som orsakade oväsendet = kattskrik.

Eljest tror jag att jag sovit gott.

Steg upp runt ½8 och gjorde morgonrutinerna.

5,8 mmol och vikten 80,6 kg är skapliga siffror men jag skulle vilja gå ned lite mer, tänk om jag kom under 80 kg men då får jag nog dra ned på lite godsaker.


Gunnar gick ut och in några gånger inatt med men kom sedan in och nu ligger han på sängen.

Mirabell låg på en stol men har nu vaknat och varit ute en stund då jag fyllde fröautomaterna.

   

 


Anders har vaknat och jag får se vad det blir idag,

Solen kikade fram

 

och direkt steg temperaturen, jag kanske skulle ta en MC-tur om vädret håller i sig eljest blir det väl ingenting gjort.

Men jag borde ta mig an snickeboa och montera de där konsollerna så jag får upp alla brädlister som bara ligger där och tar upp hela rummet.

Jag kanske hinner med båda sakerna men jag måste få lite kaffe också och det kan bli en kvällspromenad tillsammans med Inger.


Det har börjat blåsa ser jag på vimpeln och gula löv singlar från björkarna.

Temperaturen utanför fönstret är på 14,2°

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-09-09 09:45:10

Temperatur: 14,7 °C
Lufttryck: 1026,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 2,0 m/s från SSE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 14,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,4 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 5,1 mm
Året: 291,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,7 °C
Klockan:
09:44
Temp - Max:
23,0 °C
Klockan:
17:07
Temp - Min:
3,0 °C
Klockan:
05:15
Temp - Min:
5,7 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
1027,3 hPa
Klockan:
01:36
Lufttryck - Max:
1027,2 hPa
Klockan:
23:48
Lufttryck - Min:
1026,3 hPa
Klockan:
09:34
Lufttryck - Min:
1019,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:56
Sol upp: 05:46
Sol ned: 19:25
Skymning: 20:14
Dagsljus: 15:18 tim:min
Dag längd: 13:39 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 15:19
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och nu ska jag prata med Anders som vaknat.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards