jans

Alla inlägg den 12 september 2016

Av Jan Sandström - 12 september 2016 10:57

SVT 1, 12:55--14:25 Nattens ljus (1957)


Handling:
16-åriga Maria kommer resande med tåg till storstaden Stockholm. Med stora ögon tittar hon ut i mörkret på stadens alla ljus, när tåget närmar sig Centralen. På Centralen försöker en ung man stjäla Marias väskor, men genom ingripande av Alfred Björk -- en känd skådespelare som Maria inte känner igen -- får hon dem tillbaka. Den unge mannen lyckas försvinna. En pressfotograf lockas av uppståndelsen och tar en bild av Maria och Björk. Utanför Centralen hämtas Björk för att delta i en nattfilmn...Mer

 

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Av Jan Sandström - 12 september 2016 10:01

Måndag den 12/9


Så har vardagen återkommit med lugn och ro, nästan.


Igår en dag hemmam men den började med att Anders reste iväg söderut mot Sylarnas fjällstation där han jobbar och bor mest hela tiden. En härlig plats om man slapp ha 16 km väg att gå till jobbet.

Men han kom fram på kvällen då Inger fick telefonkontakt med han.


Tomas och Sara vaknade och vi satt i köket och pratade och åt innan de gav sig iväg, Sara skulle med eftermiddagsflyget söderut men Tomas skulle komma tillbaks, vilket han gjorde vid midnatt.


Jag tog en eftermiddagspromenad, det var oroväckande varmt men jag stoppade ändå ned paraplyet i innerfickan och det behövdes.

Jag hade inte gått många hundra meter innan det började skvätta men det gick över efter en stund.

Fast innan jag var hemma efter en runda började det blåsa ordentligt och regna.


Så det blev en eftermiddag inne och jag passade på att uppdatera vår webbsida sandstrom.vasterslatt.se

med några nya bilder jag tog under Eriks födelsedagsfika i lördags.


Jag pulade även på lite i min "snickeboa" med att sortera lite virke som låg och skräpade på golv och bockar, men det är mycket kvar innan det blir ett användbart utrymme.


Senare på kvällen, kvart över elva gick jag ut en sväng på Västerslätt, det blev 1270 meter och tog 20 minuter.

Gick isäng med ljudboken och vid midnatt kom Tomas hem för att sova en natt till då han skulle passa på att jobba här i stan en stund.

Så då ville han låna bilen vilket jag lovade han.


Ljudboken tog slut vid ettiden och då släckte jag spelaren och sov gott.


Vaknade åtta (fast jag hade varit upp ett par gånger inatt) och mina morgonrutiner.

Blodsockret låg på 5,5 mmol och vikten 81,1 kg. Det blev lite för mycket av det goda igår av vågen att dömma.


Inger hade åkt till jobbet och Tomas träffade jag i köket innan han också åkte iväg, klädd i kostym och slips.

Vad gjorde vi för fel med vissa barn, en jobbar i kostym (Tomas) och en på en fjälltopp (Anders), en knackar sten (Maria) och en leker med ungar och spelar datorspel på dagarna (Erik), en filmar hockey (Peter).

Var tog rörmockaren, snickaren och bilmekanikern vägen, sådana jag skulle ha haft nytta av.  

Men så skönt och roligt att det gått bra för alla fem.


Frukosten avklarad och Mirabell har fått gå ut en stund så nu sitter jag här en stund innan jag tror det blir kaffe och sortering av brädor och lister i snickeboa.


I kväll är jag bortbjuden på middag hos väninnan Maria J. eller bara M som jag ibland kallar henne. Jag planerar att ta en promenad till henne och dit är det ganska precis 3 km.

Det blir lämpligt att få gå hem igen efter mat och dryck för prognosen säger fint väder men det svåra blir vad jag ska ha på mig.

Måste planera för att det kan bli halvsent och lite kallt, jag kanske skulle plocka fram en liten ryggsäck att ha extrakläder i.

Eller ska jag gå idag och ta hojen dit i kväll men hon kanske bjuder på vin och ett glas kan jag nog ta utan att somna då jag går hem.


Solen skiner men det blåser, 14,3° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-09-12 10:30:12

Temperatur: 15,1 °C
Lufttryck: 1025,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 69 %
Vindstyrka: 5,5 m/s från WNW,
i byarna 7,8 m/s
Kyleffekt: 13,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 2,4 mm
Månaden: 8,1 mm
Året: 294,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,1 °C
Klockan:
10:29
Temp - Max:
17,4 °C
Klockan:
14:52
Temp - Min:
7,4 °C
Klockan:
02:31
Temp - Min:
9,9 °C
Klockan:
23:59
Lufttryck - Max:
1025,7 hPa
Klockan:
10:29
Lufttryck - Max:
1023,3 hPa
Klockan:
00:09
Lufttryck - Min:
1020,6 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1014,6 hPa
Klockan:
17:56


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:06
Sol upp: 05:55
Sol ned: 19:14
Skymning: 20:03
Dagsljus: 14:57 tim:min
Dag längd: 13:19 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 17:46
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut.

 


 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards