jans

Alla inlägg den 16 september 2016

Av Jan Sandström - 16 september 2016 22:31

Jag har en sängkompis och Inger en.

Nu ska jag bara försöka att krypa ner under täcket utan att skrämma bort Gunnar.

Av Jan Sandström - 16 september 2016 13:35

Jag tog en snabb promenad ned till stan och det gick fort att välja skorna och sköna är de också.

De här kommer jag att ha när jag tar mina promenader runt bostadsområdena här i höst och även vinter.

Läckra eller vad säger du.

   

Men nu är det inte de här ovanför jag köpte utan de här. Ett par för höst och vår eller närsomhelst.

 

Endast 1300:- för New Balance 775 GTX (man kan tro jag köpt en bil) på Gå & Löpkniniken där jag för övrigt köpte de skor jag gått i hela sommaren, tyvärr finns inte den modellen längre för eljest hade jag enkelt köpt ett likadant par. Från Rebok eller vad de heter.


Men jag behöver något till den kallare årstiden och då blev det de här från Keen.

 

Endast 1900:- men så var det rabatt just nu så jag betalade 1330:-


De högklackade stövlarna övert har jag fått för något år sedan så något pris har jag inte, inte heller vad de heter eller var de kan vara köpta. Men jäkligt sexiga är de     


Nu ska jag få något i mig och sedan tar jag hojen en sväng för att köpa en kokplatta till spisen i stugan.

Av Jan Sandström - 16 september 2016 09:50

Fredag den 16/9


Igår tog jag och Inger en promenad till Ica på Ängesvägen där vi handlade mat och lite annat till hushållet.

Men inte ens där ungår man särskrivningens konst.

 

Får man särskilja folk på hudfärgen sådär.


Det kom reklam i lådan och nu tog jag rätt på den och det här.

 

Maria har haft problem med Tristan och Trassel att de river ned deras blomma på golvet.

Så tar man bort ljuset blir det kansle en stadig kruka kvar till deras kaktus.


Inger var ledig så det var arbetsplikt för mig, jag fortsatte i snickeboa och nu ser man då golvet och idag kanske jag får ork att göra i ordning sågarna och spånsugen.

 


Efter att ha flyttat på Marias racercykel så blev det tomt i hörnet och där fick jag in solrosfrön och jordnötter, det ska väl räcka fram till jul hoppas jag, det är bara 8 säckar á20 kg och 30 kg jordnötter samt en liten hink talgbollar.

 

Det blev en hel del sittande ute på altan och kaffe men även två tvättar hängde jag upp ute.

Inger hon bara grävde i trädgårdslandet hela dagen.


Maria S. skulle hämta Eriks bil så innan middan stack jag iväg till Maria J. och bytte presenter, hon fick en sån där nyckelgömma att sätta upp i stugan hennes och jag fick en bricka med godsaker, cider, kex, ostar och annat gott.

Jag hann just hem med Eriks bil när Maria S. kom och hämtade den.

Besvärligt med många Marior omkring sig.

Det blev raggmunk till middag men Inger kan inte göra dem som mamma, hon gör dem som barnens mamma gör dem   

Jag vill ha dem lite mer välstekta och finare smet men det var gott och jag blev riktigt mätt, det är ju huvudsaken.


När jag senare på kvällen satte mig och såg på TV så stod Inger i köket och tog hand om tvätten.

Jag såg bl.a på Outsiders där de visade upp udda personer och det handlade om en hemsk tyska som jag inte gillade.

Men även Ponnyplay som handlar om att leka hästar, udda men oskyldigt och inget jag skulle hänge mig åt och så var det lite annat de visade.

Nästa vecka skulle det visst handla om någon galning som utmanade ödet på hög höjd, cyklade enhjuling på en klippkant och sådant idiotiskt. Men vill man ramla ned och slå ihjäl sig så får de väl göra det bara inte jag står under.


Gick isäng utan någon kvällspromenad, jag orkade inte utan var ganska trött.

Tog ändå ljudboken men tror jag somnade ifrån den. Gunnar kom in ett par gånger och jag fick tillfälle att gosa med han när han satt på fönsterbänken och inte visste om han skulle gå ut eller lägga sig på sängen.

Han gick ut till slut men kom in senare och låg hos mig, kall var han där han lade sig mellan mina ben eller uppe där benen går ihop rättare sagt.

Ganska skönt med han i sängen fast obekvämt i längden om jag inte sover på rygg.


Vaknade ½8 och kollade mobilen, skulle träffa en vän på stan idag vid ½3-tiden och vi skulle fika, hon kommer från en by uppåt landet och skulle besöka NUS, men nu blev det inte så då hon fått förhinder och jag har svårt att ta mig till NUS vid lunchtid.

Det får bli en annan gång.

Däremot ramlade jagpå Facebook över en som sålde spisplattor av gamla modellen och jag nappade direkt, behöver ju byta ut på stugans spis så nu kanske det blir en MC-tur ned till Nordmaling idag, vädret ska ju bli fint med sol även om det kanske bara blir runt 15°. Kan bli skönt och ta en fika på någon rastplats.

Jag har ju ingen bil hemma, Erik lånade min bil och Maria tog Eriks bil och åkte till stugan.

Tur jag är ensam i familjen som får köra MC så den får jag ha för mig själv.


Vi steg upp och jag gjorde min morgonrutin som idag gav resultatet 5,6 mmol och vikten 80,6 kg

Jo jag funderar ju på att köpa ett till par vandrarskor och det kanske skulle bli en bra promenad idag, det blir ungefär 4 km. fram och åter beroende på vilka vägar jag går.


Frukost intog vi ute även om det var aningen svalt, men även Gunnar kom ut, han som låg och sov så gott på min säng.

 

Mirabell ligger här i fönstret hos mig och verkar sova gott.

 

Nu har hon just vänt på sig och somnat om.


Ute är det fint väder, ja även här inne och här är det varmare.

Men solen skiner från en blå himmel och det är en hög höstdag med frisk skön luft.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-09-16 10:30:10

Temperatur: 14,9 °C
Lufttryck: 1035,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 67 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från NE,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 14,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 48 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 8,1 mm
Året: 294,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,0 °C
Klockan:
09:50
Temp - Max:
22,7 °C
Klockan:
15:04
Temp - Min:
3,0 °C
Klockan:
05:43
Temp - Min:
5,1 °C
Klockan:
23:44
Lufttryck - Max:
1035,8 hPa
Klockan:
08:33
Lufttryck - Max:
1033,6 hPa
Klockan:
23:54
Lufttryck - Min:
1033,4 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
1026,6 hPa
Klockan:
02:31


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:18
Sol upp: 06:06
Sol ned: 19:00
Skymning: 19:48
Dagsljus: 14:30 tim:min
Dag längd: 12:54 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:09
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 04:58


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så nu ska jag göra mig en liten ostmacka, jag är hungrig fast jag åt mackor till frukost.

Det blir nog ute på altanen jag tar det och kanske har posten kommit med något läsvärt och det är inte räkningar.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards