jans

Alla inlägg den 17 september 2016

Av Jan Sandström - 17 september 2016 22:23

...att slutligen klicka på [Spara inlägget] förra gången.


Men jag funderar på om det här fungerar, eljest får du kolla på länken nedan så får du se en videosnutt på en rolig kisse.

https://www.facebook.com/154453377971039/videos/1088608544555513/



Av Jan Sandström - 17 september 2016 21:09

Läraren sa till kalle när han var liten att han skulle komma att gå långt, och han hade rätt, Kalle blev luffare.


Idag har jag varit ute på två rundor, den första idag blev en skaplig rundtur runt Västerslätt och Rödäng.

 

Då hände kameran med i det fina höstvädret och jag tog några foton av omgivningen.


Inga speciella bilder.

 

Ett flygplan inför landning och det ser ut att vara ett Herkulesplan.

 

Norrtåg på bangården

 



 

Betongfabriken här på industriumrådet.


 

Tvärån vid bussgatan, först nedströms och


uppströms.

 


 

En vägskylt.


 

Ett skatbo tror jag det är för det verkar vara för stort för att vara en häxkvast.


 

Fina kisse stöter jag ofta på när jag är ute och går på Rödäng och Västerslätt.


 

Gott om rönnbär vid Västerslättsparken.


Och det var tydligen kalas vid ett hus, många bilar utanför på gatan.

 

Väl hemma efter 4,04 km och nästan en timme blev det kaffe ute på altan där jag somnade i solen.


Senare gick jag in och såg lite TV, jag fick igång ljudet och det var optokabeln som halkat ut ur datorn.

Jag såg Chaplins film som gick tidigare, Guldfeber och fick då en kelsjuk Mirabell i mitt knä.


Här i kväll klädde jag på mig igen och det blev en lite kortare runda under fullmånens sken.

 

2,09 km på en halvtimme och nu med nya skorna som är riktigt sköna.



På Stråvägen hörde jag ett plingande genom ljudboken och det var Gunnar som sett mig och glatt kom springande från en tomt.

Sedan följde han med hem och åt lite mat här inne.

Inger kom straxt efter och då ville han naturligtvis ut igen.


Just nu har vi +4,3° och klart väder med stor fullmåne.

Jag kanske inte orkar sätta på en film men det kan finnas något kortare program att se.

En kopp te och kanske en smörgås, sedan sängen och mera ljudbok.


Av Jan Sandström - 17 september 2016 11:24

Lördagsarbete hos grannen.

Nu ryker häcken och vi har fått ljust på bilplatsen.

Och jag får det lättare när jag kör snöslungan i vinter.
Hur ofta det nu blir, hur var det nu med rönnbären, det är gott om dem och blir det då mycket snö eller kommer det att bli kallt.
Jag kommer inte ihåg vilket.

Skönt i alla fall att inte jag behöver dra upp häcken utan bara kan sitta på den. :-P

Av Jan Sandström - 17 september 2016 09:30

Lördag den 17/9


Idag fyller Tomas 34 år så

 

GRATTIS på födelsedagen lilla pyre.


För det kommer du alltid att vara för oss hur stor du än blir och här kommer några foton.

 

Ganska nyfödd.


 

Första framträdandet då du blev julkort det året.


 

13 månader i en svartvit serie jag tog.


 

Och du fick en jättemorot i stugan


Men det är även höga klackars dag idag och då kan jag bidra med två foton jag tog igår.

   

Snygga och läckra men inget jag kan ha med mina stortår och reumatism.  


Igår tog jag en promenad på 3,73 km ned till stan (och hem) och Gå & Löpkliniken där jag köpte två par skor att vandra i

Det blev lite dyrt (2630kr) men jag behöver dem om jag ska fortsätta promenaderna och det har jag liksom tänkt.

Men jag kunde ju ha köpt den där rikt o planhyveln istället fast varför utesluta det ena bara för att jag köpt det andra. Det kan bli en hyvel framöver men även en bandsåg skulle vara bra att ha för att snickra lite mer.

   


Jag hade nappat på en annons på Facebook där en tjej sålde två spiselement, alltså två plattor till en spis och senare tog hag hojen och åkte ned till Nordmaling där hon bodde och gjorde upp affären på 250:- med Swish.

Det blev lite kyligt på vägen ner så det blev ett par varmare handskar hem men ändå var det 13° i luften.

Kanske blev det årets sista lite längre körning med MC för det är lite obekvämt med att klä på sig en massa fast det är skönt när man väl sitter på den efter vägen.

Nu blir det plattbyte i stugan nästa vecka och vi kanske får en spis med 4 hela element, jag brände ju sönder en när jag monterade och det blev felkopplat, jag gjorde ju misstaget och litade på färgmärkningen vilket man inte ska göra, lita på någonting och ta för givet.


Hemma igen värmde jag matlådan med raggmunken och den smakade ljuvligt men det lockade inte att gå ut så jag satte mig här och skulle se TV och använda datorn, men jag somnade tydligen för helt plötsligt var programmet slut och jag hade inte sett mycket av det.


Så jag snörde på mig de nya skorna och gick en sväng runt Västerslätt, fick snöra om dem efter en bit men de känns riktigt bra och jag fick inte skavsår efter de 1,36 km jag gick.

Lite småkyligt (svinkallt ute) och friskt i luften så nemma gjorde jag en stor kopp TE och skulle se film från Netflix.

Trodde jag, se kunde jag göra men jag fick inget ljud från förstärkaren.

Det är något Erik missat att koppla in efter sin fest då de körde VR här i rummet.


Ursäkta avbrottet, jag fick gå ut och fylla dammen då småfåglarna höll på dränka sig när de ville dricka, och så gav jag dem mer frön.

   


Så det blev ingen film och lika bra det för jag var skapligt trött då Inger kom hem från jobbet, även hon hade för lite kläder på sig.


Jag gick isäng och då låg redan två katter i sängen så det VAR kallt ute.

 

Gunnar låg inne hos mig hela natten förutom en kort stund då han ville ut och det fick han ju göra.


Jag har sovit skapligt gott efter omständigheterna och vaknade ½8.

Kollade i mobilen och sedan morgonrutinerna,

Även idag blev det skapliga värden, 5,6 mmol och vikten 80,8 kg är jag nöjd med.


Frukost ute på altan och det var ganska skönt, lite svalt men lugnt, en skön höstdag med hög klar luft.

Det blir fort varmare när solen skiner, det kände jag när jag nyss var ut till fåglarna men björkarna gulnar och löven faller.

 


Webbkamerabilden ser ut så här.

 

Det blir förmiddagskaffe ute vid förrådet om en stund.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-09-17 10:15:11

Temperatur: 18,0 °C
Lufttryck: 1035,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 63 %
Vindstyrka: 0,6 m/s från N,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 18,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 8,1 mm
Året: 294,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,0 °C
Klockan:
10:13
Temp - Max:
16,9 °C
Klockan:
15:13
Temp - Min:
0,1 °C
Klockan:
02:54
Temp - Min:
1,5 °C
Klockan:
23:41
Lufttryck - Max:
1035,7 hPa
Klockan:
00:53
Lufttryck - Max:
1035,8 hPa
Klockan:
08:33
Lufttryck - Min:
1034,9 hPa
Klockan:
07:13
Lufttryck - Min:
1033,4 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:21
Sol upp: 06:09
Sol ned: 18:56
Skymning: 19:44
Dagsljus: 14:23 tim:min
Dag längd: 12:47 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:23
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 06:34


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

I stugan var det -1,0° inatt men vad Maria sysslat med vet jag inte för det är 15,2° inne i stugan.


Nu ska då jag göra mig en macka, kaffe och gå ut i trädgården till fåglarna innan jag blir allt för långrandig här.

 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards