jans

Direktlänk till inlägg 20 september 2016

(God)morgon världen.

Av Jan Sandström - 20 september 2016 09:15

Tisdag den 20/9


Jahaja, då var det dags igen.


GRATTIS MARIA på födelsedagen.


24 år idag och det var en händelserik dag då du föddes här hemma på toaletten.

 

Nyfödd hemma på toa gick mamma ut med dig och du fick åka den nyare folkabussen.

 

Nyfikna bröder på lassa.

 

Go och gla som kexchokla.

 

Likt bröder fick du bada i tvättstället.

 

Hmm, har vi haft sängen så länge?

 

Kommer du ihåg när vi Mötte "gågubben" som Peter sa.

Peter, Maria och William de Great utanför bageriet i Hökmark den 28/6 2001.


Så än en gång, Grattis på födelsedagen och du bakar väl en go gräddtårta med jordgubbar till mig idag.


Igår var Inger hemma, jag blev satt i arbete att kolla upp bygget av gäststugan men ibland blir det bara för mycket och då blir det härdsmälta i hjärnan, allt stannar och jag blir bara stressad och så blir det en spiral som kan vara svår att komma ur.

Det slutade med att vi skulle ta en MC-tur till Överboda där de tillverkar Brännanstugan som vi ska sätta upp.

Vädret var varmt och skönt så vi tog med fikagrejorna och åkte iväg.

Där träffade vi brodern till han vi borde prata med men han visade oss hur man gör knutarna på stugorna och fick en del tips.

Efter besöket i fabriken åkte vi för att fika och jag svängde in på en liten grusväg på vinst och förlust.

 

Vid en liten sjö kunde man parkera och vi stannade, tyvärr inget bord eller stolar men det gick bra ändå att sitta på strandkanten, den gula ringen.

 

Det blåste ingenting och svanar simmade långt där borta.

 

Men så hörde vi någonting bakom oss och det var uppe i kraftledningen.

     

De monterade någonting på den översta jordledningen och när jag tänkt efter kan det antingen vara för att inte fåglar ska krocka med den eller flyg. Men jag tror på fåglarna då sjän ligger så nära.

 

Inget höjdarjobb fast ändå ett höjdarjobb, hur som helst inget jag skulle vilja göra.

 

Får gåshud bara av tanken på att sitta där uppe och från andra hållet på andra sidan stolpen kom en annan arbetare så de skulle mötas.
På marken gick en person och höll i repet men det var nog mest för att inte vagnen skulle åka iväg.

Ett avståndssnöre användes och klämman släppte när han var lagom långt ifrån, det knäppandet hörde vi.

 

På småvägar genom skog och åkermark som inte var utsatt på en av mina GPS kom vi fram till Degersjön och asfalterade vägar.


Väl hemma gjorde jag mig i ordning för en promenad runt byn.

Nästan 3 km på 40 minuter men under promenaden ringde Anders och hade jobb åt mig.

Jag skulle till hans lägenhet och montera en gardinstång som satt snett inför fotograferingen idag.

Det är mäklaren som sagt till om det och att plocka bort en massa, högtalarna till stereo och annat skulle bort.

Sedan skulle det finnas några kepsar m.m på klädhyllan i hallen liksom en liten blomma här och där.

Allt för att locka köpare då lägenheten läggs ut för visning.


Är folk så lättpåverkade av sådant tjaffs att högtalare till en stereo påverkar negativt.

Då är det utför med mänskligheten.


Jag fotade lite höst när jag gick min runda.

       


Väl hemma gjorde Inger en kantarell omelett till middag.

Erik hade plockat ett kilo fina gula kantareller när han var uppe i fjällen men så kom Maria förbi och stal ett drygt hekto av dem.

Omeletten satt vi ute och åt i kvällsbelysningen och efter åtta skulle vi till Anders lägenhet.


Men vi fastnade ute då vi glämt nya portkoden och hyresgästen inte svarade i telefonen men en granne kom så vi kunde komma in.


Det var marigt att få fast gardinstången då det är lösputsade väggar, sand och vatten ungefär men jag fick dit den men Anders får lämna kvar den i när han säljer.

När vi åkte hem tog vi med de stora högtalarna som ändå ska ut därifrån om en månad.

Nu är det bara att vänta på försäljningen av lägenheten, en riktigt fin lägenhet som Anders kostat på massor i.

Nytt kök och bara garderoberna i sovrummet kostade han på 25 000:-


Väl hemma orkade jag inte med någon fler promenad även om jag hade lust och då för att rensa huvudet. Jag borde ha gjort det.

Jag gick isäng med ljudboken och somnade efter ett litet tag men vaknade senare på natten, runt 2-3-tiden av värk i höger höft eller ryggen samt GRILLER i hjärnan.

Det var så mycket som snurrade runt där inne att jag omöjligt kunde komma till ro. Men jag orkade inte heller gå upp och göra något.

Det var gäststugan men även personliga problem. Det sexuella strular.

Inte enkelt när ena partnern tappatr sexlusten och den andre har kvar sin men livet är ju så mycket mer än sex även om det är en stor del, för mig då.

Och jag har ingen lösning på problemet annat än att vänta ut det då det går över efter en tid, det brukar då det.

Det bästa vore att kunna döda sexlusten helt och hållet men hur gör man det egentligen.


Steg upp före 7 då jag ändå inte hade somnat och Mirabell kom och låg hos mig efter att Inger cyklat iväg till jobbet.

Morgonrutiner som gav 6,3 mmol och vikten 80,9 kg.

Lite högt blodsocker men jag hade nog stoppat i mig lite för mycket gott igår kväll.


Frukost och jag satt inne idag, Gunnar kom in en stund och åt, Mirabell har lagt sig på min säng och allt är lugnt.


Idag måste jag fortsätta med gäststugan i stugan men ska även hinna med en promenad även om vädret inte är så fint som senaste tiden.

Jag har god lust att gå ned på stan, men vad ska jag dit och göra annat än att det går åt pengar där men det finns lite småsaker jag skulle vilja köpa. Men det kan lika gärna vänta.


Dagens film vet jag inte om den är sevärd, gårdagens glömde jag helt enkelt bort att titta på men vi var ju ute och rände då.


Det är mulet idag och +13,4° utanför fönstret och höst, löven rasar från björkarna.

 


Jo i dagens tidning stod det om rönnbären och vintern.

 

Jag fotade bara av

 

Men som det ser ut blir det en sträng vinter och snöslungan blir stående.


Jag vet inte om jag skulle stryka det här med God nedan. Har inte riktigt fått tillbaks humöret.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards