jans

Direktlänk till inlägg 4 oktober 2016

En eftermiddagspromenad.

Av Jan Sandström - 4 oktober 2016 16:07

Det blev en lång skön promenad, först efter det nedlaggda järnvägsspåret mot Vännäs och sedan den gamla vägen upp mot Beijers eller där Grubbesågen en gång låg.

Efter "Gammvägen" eller Grubbevägen som den heter ned till Tallparken och under koporten hem över Rödäng.

 


Kameran hängde med och jag fotade, här är en del av bilderna med förklarande text under en del.

 

Det är något liknande jag haft planer på att göra en carport, den här är på Blomstervägen härutmed.

 

 

Den gammla banvallen sedd in mot stan.

 

 

Och mot Vännäs eller Klockarbäcken långt där borta.

 

 

Bron över Tvärån där vi ibland lekte men då fanns ingen växtlighet utmed järnvägen.

Det levde om ganska mycket om man satt på små hyllor alldeles under spåret.

 

 

Den här spärren fanns inte då jag var ung men vägen från Gruppe ut till lantbruksskolan gick över järnvägen en liten bit där borta.


 

Jag hann inte fota men det kom ett tåg rakt emot mig där borta som en gång i tiden men idag kan de svänga undan, måste svänga.

 

 

Tåget från Vännäs, när jag var liten gick det ånglok ibland.

 

Tåg, Västra länken och Naturbruksgymnasiet arbetar.

 

 

Bara så mysigt att man kan gå där och kossorna betar några meter ifrån en.

 


 

Fina kossor.

 

 

Upp mot Grubbe och Vännäsvägen.

 

Ser du dem?

 

 

Ser du nu då?

 

 

ICA Kvantum långt där borta men det är inte det du ska titta efter.

 

 

Men nu då blindstyre.   Det är ju flera tusen.

 

 

Nu kan ingen missa dem, det var fåglar i massor och Änge har varit ett populärt ställe att spana efter fåglar.

 

 

En liten stackare hoppade bara iväg framför mig.

 

Det var trastar.

 

 

En snygg fönsterinramning jag kanske skull kunna använda i stugan.

 

 

Och en grind så som jag tänkt mig göra räcket på utsikten i stugan.

 

 

Men ett halvrunt fönster skulle bli fint uppe på loftet i stugan.


 

I min ungdom gick lokalbussen efter Grubbevägen, Gabrielssons buss körde då.

 

 

Min fars hemgård som min farfar byggde, den ligger efter Grubbevägen utmed Grisbackaskolan, nedanför backen där ordenshuset en gång låg.

 

 

En vacker rönn.

 

 

Men jag hade problem att komma över vägen för alla övergångsställen gick åt fel håll.

 

 

Men på Rödängsvägen har de nu tagit bort övergångsstället, har sett att de fräst bort sträcken här på Vallmovägen men inte tänkt på om skyltarna också är borta.

 

 

Och snart hemma en bild på Hammarbäcks gamla hus som nu håller på att få nytt tak, det var på tiden för det har sett dåligt ut.

 

Väl här hemma har jag druckit kaffe och nu tror jag att jag ska sätta mig och sova en stund ute på altan innan solen går ned.

Eller så blir det matinéfilmen i rummet och stretching i soffan.

Promenaden blev 5,09 km och tog en 1 timme 20 minuter och det var skönt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards