jans

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 18 oktober 2016 10:40

Så var det dags igen.


Tisdag den 18/10


Idag fyller min svägerska (en av dem jag har men min brors hustru) år.

 

Så GRATTIS på födelsedagen från jag och Inger.

Hmm jag kanske skulle förlägga min promenad upp till Umedalen idag, lång promenad men då kan jag ju fika desto mer   


Igår åkte jag till Anders hus i Stöcksjö, fast än är det inte hans, det dröjer några veckor till men vi har ju nyckel och tillgång till det.

Jag skulle hämta hörnsoffan jag fick av förra ägaren.

Inte den sort Inger vill ha och jag skulle vilja ha en lite ljusare, med rakare hörn och för benen. Den kostar då inte mer än lite arbete, visade sig bli mycket arbete att montera ihop.

      Men nu står den här inne.

Fast brunt passar inte riktigt in i vårt rum.


Det gick då fint att montera isär och lasta den på släpen och sedan kollade jag på lyktstolparna som det ska vara kortslutning i.

Jag blev inte klar med dessa men tror jag lokalicerade felet mellan första och andra stolpen.

När jag skruvade in säkringen enligt lappen i säkringsskåpet så tror jag att den lappen inte stämmer.

Något jag får kolla upp vid tillfälle.

Gamla ägarna kom förbi så jag ville inte greja allt för mycket där inne utan åkte hem.

Ville även ha lunch och kaffe vilket jag fick här hemma.

Sedan blev det matinéfilm samtidigt med datorsurfande och scannande av papper.


Jag hittade ju en pärm med papper på Anders hus och även en rulle med fina ritningar.

 

Även om allt inte stämmer med verkligheten har vi något att utgå ifrån om Anders vill förändra något. Förrådet till vänster är inte på långa vägar så där stort utan en liten friggebo.

Det är stora papper, typ smörpapper eller plastfilm så när jag scannat får jag försöka pussla ihop bilderna.

Sedan ska jag se om jag kan föra över dem i mitt cad-program.


Inger kom hem och jag hade gjort en kanna te till henne.


Erik kom nyss förbi och ville ha en bräda med klossar under till fritids där de kör VR-spel och naturligtvis hade jag något som passade. Det tog bara lite tid att ordna så inlägget blev försenat.


Vi åt middag och så tog jag/vi itu med att skruva isär vår gamla soffa

   

och montera den nya.


Gunnar och Mirabell hade gått isäng och låg riktigt nära varandra.

 


Jag mådde inte bra utan kände mig "uppblåst", magen krånglade men inte så att jag var sjuk utan jag var trött.

Tänkte att frisk luft blir bra så jag klädde på mig och gick ut en stilla promenad runt Västerslätt och Rödäng med ljudboken i lurarna.

Det var skönt ute, vindstilla och 5-6° och det tog en halvtimme.


När jag kom hem var det sängdags, Gunnar låg kvar men Mirabell hade sökt en annan nattplats.

Sängen med ganska ordentlig bengympa och ryggträning på eget sätt. Sedan kom Inger isäng och kröp ned till mig för att inte störa katten.

Jag har sovit gott förutom en tid på morgonsidan vid 3-4-5 då jag hade griller i huvudet och sådant.


Men jag somnade och sov till åtta då klockradion startade, låg kvar en halvtimme och surfade på mobilen.


Morgonrutinerna gav 5,9 mmol och vikten 80,1 kg.


Erik kom förbi som jag skrev tidigare, men idag har jag inga planer inbokade.

Svägerskan fyller år så jag funderar smått på att ta en promenad dit upp, det är ungefär 3,5 km med fikapaus.


Eljest blir det väl meka med snöslungan och sitta här i kontoret med matinéfilmen "I rymden finns inga känslor" men den såg jag och Inger för inte så länge sedan.


Det är varmt idag, 8,4° om termometern fungerar idag.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-10-18 11:30:12

Temperatur: 8,8 °C
Lufttryck: 1035,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 92 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från S,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 6,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,8 mm
Året: 328,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,8 °C
Klockan:
11:25
Temp - Max:
7,1 °C
Klockan:
12:43
Temp - Min:
4,8 °C
Klockan:
01:54
Temp - Min:
3,7 °C
Klockan:
04:26
Lufttryck - Max:
1039,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1043,8 hPa
Klockan:
00:24
Lufttryck - Min:
1035,0 hPa
Klockan:
10:57
Lufttryck - Min:
1038,8 hPa
Klockan:
23:59


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:49
Sol upp: 07:38
Sol ned: 17:09
Skymning: 17:57
Dagsljus: 11:08 tim:min
Dag längd: 09:31 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 18:43
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

så här ser det ut, höst det är.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards