jans

Direktlänk till inlägg 1 november 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 1 november 2016 09:30

Tisdag den 1/11


Ja så var det ny månad, igen.


Igår åkte jag och Inger ut och handlade kläder till mig.

Det blev byxor för familjen tyckte att jag behövde nya och mindre sådana.

Tidigare jeans jag har och som Inger sytt in är va storleken 40/30 (40 är midjan och 30 är benlängden), det är väl tumstorlek och en tum är 2,54 cm

De nya jag köpte har storleken 36/30. Min midja har alltså minskat med 4 tum = 10,16 cm sedan i våras.

Jag kan erkänna att det känns och det känns skönt.


Det blev även en ny röd fin varm och skön jacka, en tröja och två par handskar och allt från Klädhuset på Mariedal.

Sedan gick vi till Café Victoria där vi köpte mackor, jag fick en räkmacka, stor och fin och GOD.

Vi passade på att gå en trappa upp, rulltrappan stod still till loppisen och där köpte jag två fina lätta cardigan att bara ha över axlarna när jag går här hemma och sedan hem till Emil och Anna.

Idag var han på bra humör och lekfull men lite busig emellanåt. Som en ettåring ska vara.


Hem i 4-trafiken man känner man vägarna i stan går det bra att hitta bakgator så man slipper värsta köerna.


Det blev en promenad men inte så lång, just under 3 km men skönt ändå, lite svalt runt kinderna var det men jag vänjer mig väl med det i vinter.

Hemma såg vi lite om hemtjänsten i Vännäs och jag tror jag ska göra den där yxan, sätta en sådan inom glas och ram med instruktion att slå sönder yxan och slå den i mitt huvud den dagen jag inte klarar av mig själv och måste ha hemtjänst.

Inget on om den personal som jobbar inom den för de gör ett ofantligt bra jobb och sliter ut sig men politikerna måste inse att det ska till mer pengar och mer bemanning inom vården.

Skit i dessa jävla skrytbyggen som kulturhuset här i stan som nu tydligen kostar upp emot 80 miljoner/år i hyror.  

80 000 000:-/år i hyra till Baltikgruppen då, inte undra på att de vill bygga ännu mer och hyra ut till kommunen.  


Sedan såg vi andra delen av Midnattssol. Men var är Stormare??? Skulle inte han ha en huvudroll i serien och så går han och dör i första avsnittet???

Inte för att jag gillar han men han är nästan som JR i Dallas.

Jag vet inte om serien är så bra, den blev nästan lite väl flummig och hafsig på nått sätt, svårbegriplig och tung.


Jag gick isäng med två katter, lite bengympa och ljudboken innan jag somnade.

Klockan 2 väckte Gunnar mig och ville hut, då passade även Mirabell på att gå ut hon också och det var -2,0°.

Men jag ställde upp fönstret och efter en liten stund kom tjejen in igen, Gunnar kom långt senare.


Inger cyklade till jobbet i morse och jag väcktes åtta, steg upp en stund senare och gjorde det jag ska göra.

Idag fick jag 6,0 mmol och vikten 79,7 kg. Nu kanske jag kan börja tro på en vikt under 80 kg men jag räknar med att tre vägningar i rad ska jag ha för att ligga på en viss vikt och nu har jag två under 80.


Frukost och tidningen, men hur och vad tänker journalister med.

En ung kvinna har än en gång blivit överfallen här i stan, ja inte samma kvinna uten en ny, tror det var tredje överfallet men frågan hennes far fick.

 

Känner hon sig skärrad efter det som hänt???


Jamen va   hade du väntat dig då Patrik som VK:s reporter heter och som frågade.


Och om det nu är en våltdäcktsman som igen härjar här i Umeå, har du inte läst något om vad som hände och hänt "Hagamannen"?

Sluta upp med det du håller på med och gräv ned dig innan någon annan gör det.

Det är bara en tidsfråga innan de tar dig så lika bra att du cyklar ned till polisstationen idag och anger dig själv.

Det tjänar både du och alla de offer du kommer att göra en massa ont emot.


Nä nu sitter jag och blir arg och det ska jag inte vara.

Jag som tänkt ut till Stöcksjö idag och fixa till eldosan som sitter utomhus så Anders kan få igång elementen i matrummet.

Och bäst att göra det innan det kommer en massa snö och elände för det verkar vara på gång enligt prognoserna.


Just nu har jag -0,8° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-11-01 10:00:11

Temperatur: -0,1 °C
Lufttryck: 1027,8 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från N,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: -2,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 333,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,1 °C
Klockan:
09:57
Temp - Max:
7,2 °C
Klockan:
12:52
Temp - Min:
-3,8 °C
Klockan:
05:27
Temp - Min:
-3,2 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1032,2 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1034,2 hPa
Klockan:
10:41
Lufttryck - Min:
1000,0 hPa
Klockan:
06:54
Lufttryck - Min:
1031,8 hPa
Klockan:
23:55


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:29
Sol upp: 07:21
Sol ned: 15:23
Skymning: 16:15
Dagsljus: 09:46 tim:min
Dag längd: 08:02 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:52
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 16:27


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Det börjar vara vitt och frost där ute och så här ser det ut.

 

Senare när Inger kommer hem ska vi plocka ihop en massa skräp som ska köras bort senare i veckan, det står en härnsoffa ute på altanen bl.a

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Av Jan Sandström - Måndag 22 april 07:40

Måndag den 22/4   Igår fick familjen tillökning för vid tvåtiden kom lilla Alice till oss.     Nyfiken i transportburen men hon har ju träffat oss för en vecka sedan och kameran var hon nyfiken på vad det var.     Men hon knatade ru...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards