jans

Direktlänk till inlägg 4 november 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 4 november 2016 09:26

Fredag den 4/11


Då drar det ihop till helg igen.


Igår tog jag och Inger en liten promenad ned på stan och Clas Ohlson där vi köpte lite smågrejor som en sladd till släpvagnen.

Anders bil har ju 13-polig kontakt som jag måste skaffa sladd till och så blev det ett nytt strykjärn då Anders brände upp det gamla för en tid sedan, jag tror jag skrev ett inlägg om det.

Men det järnet lagade jag så det fungerar men har inte ånga.


På väg hem gick vi förbi ICA Ängesvägen där vi hade vår första lägenhet och nu träffade vi på Inga som äger huset och det blev en stunds pratande. Det blev drygt en halvmil vi gick.

På väg ut ringde Peter som undrade var vi höll hus då de var hemma hos oss.

Så när vi kom hem fick vi träffa lille Emil som snart lever upp till den andre Emil, han i Lönneberga.


Anders kom hem och skulle iväg till Stöcksjö så jag tog min bil och åkte dit en stund senare.

Tänkte krypa in under altanen och kolla om det gick att se vart elkabelarna tog vägen.

 

Under altanen var det trångt så skönt att jag gått ned en del i vikt så att jag inte fastnade, men jag kröp ändå inte längst in.

 

Däremot såg jag bara en kabel komma ned under altangolvet.

 


Anders som jag träffade där tidigare och som visade sin hyresgäst runt hade åkt hem men han ringde och undrade om jag kunde kolla på garderoben i sovrummet och om det var svårt att flytta den.

 

Det var inga problem att skruva ned garderoben, svårare blir det att montera upp den igen

   

Några hyllor på väggen fick jag också ta bort och där får jag ta hem och klyva lite så att det blir snyggt.


Framöver tror jag Anders ska ta bort panelen och sätta gips på de där två väggarna.

 

så att de gamla fönstrer och dörröppningen byggs igen riktigt.

 


Jag hann bara hem så kom Anders med ett lass på släpen så jag följde med han ut med det.

Efter att ha lastat av åkte vi till Erik och hämtade hans köksbord, som var Anders bord och så hem på Västerslätt.


Efter lite surfande och lägga in nya kartan på min GPS som kommit ut gick jag isäng.


Inatt var fönstret stängt då det var kallt ute, snöat hade det också gjort och gjorde men jag fick en natt med dålig sömn.

Låg vaken några timmar, Gunnar ville in och ut och ut och in.

Men somnade om och låg sedan till åtta.


Upp efter en kvart och morgonrutiner, Inger kände sig lite utanför där jag och Anders satt och stack i fingrerna.

Han fick 7 någonting och jag fick 5,5 mmol och vikten 79,6 kg.

Nu liggar jag under 80 kg.


Nu ska vi, jag och Inger straxt ut till Anders hus för Maria kom förbi och hjälper till med flytten, Peter ska också bistå.

Men snön kunde ha fått dröja en tid, till maj nästa år eller så för mig.

Maria är odräglig och går omkring med ett stort leende på läpparna.


Egentligen borde jag starta snöslungan och få bort det som kommit men får ta det senare när vi kommer hem. Det ska inte dröja länge för vi ska bara titta och visa Inger runt och jag har ett par grejor jag ska kolla upp.


Det har alltså kommit snö, småfåglarna har fullt upp här ute där det är -0,9°

Mulet och det kommer flingor, ibland ganska tätt snöfall.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-11-04 10:15:12

Temperatur: -0,8 °C
Lufttryck: 1028,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,2 m/s från NNE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: -0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,5 mm
Året: 335,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-0,8 °C
Klockan:
09:50
Temp - Max:
3,8 °C
Klockan:
12:43
Temp - Min:
-3,8 °C
Klockan:
04:07
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
23:29
Lufttryck - Max:
1028,3 hPa
Klockan:
09:57
Lufttryck - Max:
1026,6 hPa
Klockan:
22:05
Lufttryck - Min:
1026,2 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
1024,9 hPa
Klockan:
02:23


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:37
Sol upp: 07:31
Sol ned: 15:13
Skymning: 16:07
Dagsljus: 09:30 tim:min
Dag längd: 07:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 19s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:01
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 18:08


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut mitt i eländet.

 

Anders ringde och sa att han behöver en till pressening och att det var en trafikolycka på Tegsbron med långa köer.

Nån plogbil eller traktor som tappat skopan eller plogen.

 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards