jans

Direktlänk till inlägg 5 november 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 5 november 2016 09:24

Lördag den 5/11


Igår blev en dag som inte tidigare.


Anders flyttade med allt vad det innebär att flytta från en lägenhet till ett hus, kanske lättare än tvärtom men ändå bökigt.

Fast det gick smidigt med hjälpsamma vänner.


Som vanligt steg jag upp och frukost m.m Sedan åkte jag och Inger iväg till Haga där de redan var full fart med att fylla släpvagnen och bilar så vi fyllde även vår bil.

Men innan vi åkte gick jag tre trappor upp och hjälpte till med att skruva loss saker från väggar och tak samt garderober.


Fullastade åkte vi ut till Stöcksjö och så släpades allt in, jag fick äran att montera ihop sängen men även lite annat smått skulle ju läggas på sina platser.

Inger hade gjort mat som vi hade med, färsfyld paprika och ris till det, jag åt för mycket ris men det var gott.


Iväg för nästa lass och när bilarna var fulla åkte Maria med mig och vi skulle åka förbi Erik som jobbade på Mariehem och hämta bullar han bakat.

Men väl där hade han slutat för dagen och åkt hem så det blev kanelbullar och kakor på ICA.

Jag ville in till Biltema men fick inte, kanske lika bra det då det var fredag em. före storhelg.


Tillbaks till Stöcksjö igen där de andra lasstat av deras grejor och de tog och tömde min bil.

 

Våran trogne vän och barnens kompis Per Lidman hjälpte till med flytten.

Synd att han är upptagen för han och Maria skulle ha blivit ett fint par.   

 

Rumslampan i köket men den passade på kroken och kontakten så varför inte, för stunden.

 

Ett hjul på en gammal fåtölj hade gått sönder så jag ska köpa två nya och skruva dit, tror det är något gammalt hemgjort i grunden.

 

Matrummet blir fint och ljust.

 

Sängramen hade jag monterat så det var klart för sängarna, ramen tog typ 2 minuter att sätta ihop och då fick jag först fundera i 1 minut och 45 sekunder.

 

Att snön tidvis vräkte ned under gårdagen underlättade inte direkt flytten.


 

Man såg inte långt och ibland var det tätare än så här.


Sedan blev det fika bullarna och kakorna vi köpte och jag åt på tok för mycket av det goda.

 

Emil var full av spring i benen fast han inte tagit steget och börjat gå.


Maria var den som inte bar mycket igår, hon sprang mest omkring i snön med Emil på pulkan bakom men någon skulle ju passa han också och snö verkade han gilla, som de flesta barn gör.

Sista svängen hade Inger stannat kvar i lägenheten och städade så när det blev dags att åka hem ringde hon och sa att hon var klar så då körde jag förbi och hämtade henne.

Anders och Maria åkte direkt hem med släpvagnen så den var parketad då vi kom hem.


Det var skönt att få komma hem men paketet jag väntat på och som skulle komma igår missade vi.

En vattenautomat till Marias katter Tristan och Trassel så nu får vi (Maria) hämta den på Preem vid tillfälle.

Zooplus har ju hemkörning på allt och fraktfritt.


Anders stack ut på stan och Maria cyklade hem.


Vi gjorde middag och jag åt en annorlunda "Jerry", två grillkorvar och en kokt med bröd, en Jerry är tre kokta med bröd.

Sedan såg vi andra avsnittet av Svartsjön men jag hade problem att få igång ljudet från min HTPC till förstärkaren.

Till slut gick det och vi kunde se avsnittet som inte var speciellt bra.


Efter det ville Inger se film men jag var slutkörd och gick isäng, hon satte på Marley och jag.

Jag lyssnade på ljudboken men tror jag somnade ifrån den men vaknade, så jag backade från början där jag var och lyssnade om en bit.

Släckte och har sovit skapligt, Gunnar som legat hos mig gick ut vid 4-5-tiden och var ute någon timme i kylan.


Det har kommit mer snö och plogen har varit förbi så jag ska skotta senare.

Frukost enfter en skön stund i sängen där vi dragit oss med Gunnar, Mirabell låg i rumsfönstret.


Idag har jag tänkt mig till Sröcksjö och hjälpa Anders med främst lampor och sådant, jag har plockat ihop en del kontakter och annat matnyttigt.


Kallt ute och just nu -8,0° utanför fönstret och svag nordlig vind men mestadels klart.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-11-05 10:00:11

Temperatur: -4,1 °C
Lufttryck: 1033,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från NNW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -4,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,5 mm
Året: 335,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-3,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
-0,1 °C
Klockan:
10:54
Temp - Min:
-8,9 °C
Klockan:
07:23
Temp - Min:
-4,4 °C
Klockan:
17:49
Lufttryck - Max:
1033,3 hPa
Klockan:
09:28
Lufttryck - Max:
1031,9 hPa
Klockan:
21:58
Lufttryck - Min:
1031,6 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1026,2 hPa
Klockan:
00:05


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:40
Sol upp: 07:34
Sol ned: 15:10
Skymning: 16:05
Dagsljus: 09:25 tim:min
Dag längd: 07:36 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 18s less daylight tomorrow
Måne upp: 12:45
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut där Igor försöker komma åt jordnötterna, Igor är ju en Rysk nötkråka.

 

Nu kaffe och prata med Anders som vaknat, måste fråga om han hittat något flagga i huset, jag har inte sett till någon där jag bökat runt men det är ju mest under huset känns det som.  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Av Jan Sandström - Söndag 14 april 07:38

Söndag den 14/4   Igår började jag riva lite i varmförrådet efter att ha skiftat tillbaks till rätt husvagnsdäck, fick ju lämna in och byta ventil på det också. I höstas upptäckte jag att vänster var platt och nu höger däck, på båda har ventile...

Av Jan Sandström - Lördag 13 april 07:18

Lördag den 13/4   Nu har jag mest bott här i stugan ett år och lite i Vindeln, ännu mindre i husvagnen. Igår fick jag göra om en sak men med en domherrhane som flög in i fönster. Lade den i samma blomkruka och den kvicknade till så småningom....

Av Jan Sandström - Fredag 12 april 07:57

Fredag den 12/4   För ett år sedan jobbade Inger sista passet den här fredagen, alltså den 14/4 2023. Sedan var hon pensionär och vi drog hit till stugan men riktiga flyttlasset gick först sista april.   Idag fyller barnens kusin Jonas Jons...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards