jans

Direktlänk till inlägg 29 november 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 29 november 2016 10:27

Tisdag den 29/11


Dagens värden: 5,7 mmol och vikten 79,2 kg.


Igår åkte jag till Anders och satte upp hans utegran, nu var foten ihopskruvad och jag hade med mig en lång lagom grov betongborr som jag borrade ned i gräsmattan för den där centrumpinnen som finns så det blev enkelt att köra ned den i marken.

Men den är lite vek den där julgransfoten så kommer den att hålla när nordanvinden tar i?


Jag skruvade även ned armaturen i ena, den trasiga lycktsolpen, inne på köksbordet och tidningar skruvade vi isär den och plockade bort lite överflödigt som inte kommer att behövas.

Vi gick runt och kollade på saker och ting i förråden, letade träpanel som behövs för att komplettera i hallen. Men hittade ingen.


Jag tog med mig armaturen och åkte hem.

Lunch och kaffe innan jag klädde mig för promenad och idag skulle jag till Grubbebiblioteket för att hämta Johanne Hildebrandts nya bok Estrid.

Det blev en tur på 5050 meter eller en halvmil och en dryg timme tog det.

Hemma blev det mer kaffe och börja rippa skivorna. Nu är den klar att ladda in i min spelare.


Jag började tvätta upp stolparmaturen, den var skitig kan jag säga. En gråsvart hinna på alltihopa.

Inger kom hem och vi åt upp det sista på lutfisken.

Det blev kväll och ljudboken men jag somnade nog ifrån den förjag vaknade med lurarna på huvudet och det var tyst :-)


Inatt har jag sovit gott, Gunnar har väckt mig ett par gånger men inget strömavbrott eller annat.


Vaknade åtta men låg kvar en halvtimme då Gunnar kom upp till mig i sängen.


Dusch och frukost avklarad men jag satt kvar länge med korsord.


Idag ska jag ut och handla, ska köpa sprayfärg till armaturerna och julkärvar på Granngården.

 

Jag vet inte om det räcker med att lacka locket blankvitt eller om jag skulle ta en reflexfärg, alternativet är att limma aluminiumfolie på insidan för LED-lampan har ljuset riktat uppåt.

Ett annat sätt är att bygga om och vända på lamphållaren, svetsa dit ett stag upptill så lampan blir hängande nedåt istället.

 

Nä jag tror mer på att reflektera ljuset i locket.


Ovansidan vet jag inte om det är något att göra åt, det är ju bara flyget och ekorrarna som set den delen.

 

Granngården har extrapris på kärvar och jag ska se hur de ser ut. Det är ju främst för stämningen jag sätter upp en sådan.


Det ska bli varmgrader och nederbörd idag och alltså halt ute så det blir broddar på skorna även idag, måste komma ihåg att köpa nya sådana.

De jag har är aningen små för mina skor men effektiva när man traskar fram och det knastrar på isen.


Just nu har jag +-0,0° utanför fönstret, mulet och ganska mörkt så det kommer nog lite snö eller snöblandat regn men det verkar vara vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-11-29 10:45:09

Temperatur: 0,3 °C
Lufttryck: 1020,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från S,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: -1,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 71,7 mm
Året: 405,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,3 °C
Klockan:
10:39
Temp - Max:
0,6 °C
Klockan:
11:48
Temp - Min:
-4,1 °C
Klockan:
00:52
Temp - Min:
-4,4 °C
Klockan:
00:28
Lufttryck - Max:
1028,2 hPa
Klockan:
00:30
Lufttryck - Max:
1029,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1020,5 hPa
Klockan:
10:40
Lufttryck - Min:
1025,0 hPa
Klockan:
13:31


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:41
Sol upp: 08:49
Sol ned: 14:06
Skymning: 15:14
Dagsljus: 07:33 tim:min
Dag längd: 05:17 tim:min
Morgondagen: There will be 4min 57s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:54
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 14:54


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och trädgårdsbilden

 

Nu ska jag söka färg på nätet, Biltema, Jula eller någon annan affär och se om de har reflekterande vit färg.

Men gult kanske skulle bli fint det också.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards