jans

Alla inlägg under november 2016

Av Jan Sandström - 22 november 2016 10:45

SVT 1, 13:30--15:10

Kärlek, solsken och sång (1948)

Det här är en film lite mer i min smak.

 

Handling:
Två fotografer från Stockholm, Freddie och Bengt, beger sig till Västkusten för att på uppdrag av sin arbetsgivare, som är baddräktsfabrikör, leta rätt på och fotografera säsongens vackraste badflicka. Med båt, jeep och flyg går jakten från Smögen genom Göteborg via Tylösand och Båstad till Falsterbo. Det blir emellertid svårare än de tror att hitta den idealiska flickan, och när de äntligen finner henne uppstår ett oväntat problem: flickan, Britt, vill på inga villkor posera i baddräkt. Situa...Mer

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

Av Jan Sandström - 22 november 2016 09:40

Tisdag den 22/11


Dagens värden: 5,3 mmol och vikten 79,7 kg.


Idag blev det ändrade planer när jag startade datorn, mer om det längre ner i inlägget.


Igår åkte jag till Anders där vi med gemensama krafter monterade ihop garderoben med skjutdörrarna och det gick bra, mem lite problem blev det.

 

Det blev lite suddiga bilder men de duger till bloggen.

 

Köper man ett hus som egentligen varit en sommarstuga och byggd 1953, säkert byggd av en vanlig händig person så är inte alla vinklar räta och väggar i lod eller tak och golv i våg.

Men det är ju en viss charm med det.


Tidigare i veckan placerade jag ut termometrar och det är ett smart sätt att få reda på hur värmen sprids i huset då man eldar i kaminen eller bara kör luftvärmepumpen.

           

Den första visar tempen i matsalen och gästhuset som då gick på sparlåga, den andra högra visade inne i köket och ute.

   

Nåja, jag Anders och Signe monterade ihop garderoben men hann även med både mat och kaffe och lite annat småpysel.

Jag kikade in i några eldosor och blev både fundersam och smått bekymrad över några kopplingar.

Kan bara säga att inte är det någon elfirma som utfört de jobben. Men det fungerar även om det inte är snygga jobb som är utförda.

Det är något vi kan ta tag i framöver då jag sammanställt vad som kan behöva åtgördas och då får någon behörig ta itu med det.


Efter en nästan hel dag hos anders var jag mör och åkte hem och nästan hemma ringde Inger för att kolla var jag höll hus.


Hemma blev det middag och sedan satt jag vid datorn samt såg på TV men jag hann även med att sätta upp ett par ljusslingor och starta dem, det är ju snart advent


Det hade regnat hela dagen och jag orkade bara inte ta någon promenad så det fick bli en "vilodag".

Gick isäng med ljudboken och tids nog sov jag och jag har sovit gott och länge.


Inger har stuckit iväg till jobbet och jag steg upp först kvart i nio efter att ha leget och surfat med mobilen.


Frukost och snabbläsning av tidningen.

Planerna idag var att hänga på släpvagnen och åka till stugan för att hämta ett par granar och titta till stugan.

Men så kollade jag väderprognosen.

Meteogrammet: Umeå Kommun

Minusgrader inatt och så kommer det regn = halt efter vägarna

men samtidigt otrevligt att fälla träd även om de är små.

Meteogrammet: Vindelns Kommun

Så jag stannar nog hemma idag och väntar på att Maria ska komma förbi och hämta sin egen lilla plastgran och kattsand.

Till det behövs ingen släpvagn.


Det ska komma regn men just nu är det uppehåll men -35,8° ute, jag måste göra något åt den här termometern för det kan bara inte stämma   

Det är då mulet men blåser inte.

Väderstationen visar i alla fall Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-11-22 10:30:11

Temperatur: -0,4 °C
Lufttryck: 1025,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,4 m/s från NNW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -0,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 41 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 7,5 mm
Månaden: 57,3 mm
Året: 391,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,8 °C
Klockan:
00:00
Temp - Max:
6,4 °C
Klockan:
17:35
Temp - Min:
-2,7 °C
Klockan:
07:07
Temp - Min:
1,6 °C
Klockan:
23:56
Lufttryck - Max:
1025,7 hPa
Klockan:
09:20
Lufttryck - Max:
1020,1 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Min:
1019,8 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1010,9 hPa
Klockan:
14:23


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:25
Sol upp: 08:28
Sol ned: 14:22
Skymning: 15:25
Dagsljus: 08:00 tim:min
Dag längd: 05:54 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 37s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 13:22


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

Så här ser det ut i trädgården.

 

Igor är här och han sitter just nu under jordnötsbordet och jag är kaffesugen men först slå av motorvärmaren jag startade tidigare.

Men bra om bilen är lite varm när det kommer regn så att det inte bara fryser till isbark.

 

Av Jan Sandström - 21 november 2016 10:36

SVT 1, 13:50--15:40 Ådalen 31 (1969)

Nä det här är ingen favorit hos mig, ok det var en fruktansvärd händelse men film vill jag ha som underhållning så jag hoppar nog av dagens film, har ju sett den en gång och det räcker.

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

Av Jan Sandström - 21 november 2016 09:46

Måndag den 21/11

Härliga måndag bara det inte regnade så förbaskat.


Dagens värden: 5,8 mmol och vikten 79,2 kg.

Skapligt med tanke på vad jag stoppade i mig igår. Testade även blodsockret igår eftermiddag och då låg jag på 8,4 mmol innan jag tog min promenad.


Igår då från början, vi skulle besöka Stöcksjö julmarknad i bygdegården och det fanns grejor där men är det bara gamla tanter som stickar i Sröcksjö?

Nog trodde jag att det skulle finnas några hemsnickrare men det enda i den vägen var några flugsmällor.

Så efter ett kort besök där vi även träffade Anders åkte vi hem till han och vi körde på småvägar.


Hos Anders kom Erik samt familjen Peter och vi blev bjudna på våfflor med sylt och grädde.

Smaskens eller namnam som Emil sa men sylt tycker han inte om, däremot grädde.

 

Ett snabbfoto med mobilen och man ska se upp med blixten mot fönsterrutor och det var skymning och smömörkt inne så det blev lite grått foto.


Jag gjorde även lite vaktmästarsysslor på huset, gick runt och kollade på saker och ting och det finns mycket att utforska.

Kul och bra att de lämnade så mycket kvar i förråd och skjul.

Byggbeslag behöver han då inte köpa på ett bra tag för sådana ligger lite överallt i kassar och lådor och lite överallt.

Vi får ta en eller ett par kartonger och samla ihop grejor så man har det samlat på samma ställe.


Inger började jobba klockan tre så vi gav oss iväg och jag skjutsade henne till jobbet innan jag åkte hem.

Jag kände mig trött och orkeslös så jag tänkte ta en stund på soffan med ljudboken. Där fick jag Gunnar på magen och så sov vi gott en stund, ett par timmar blev det innan jag masade mig upp och tog en promenad.

Det blev 4 km runt Grisbacka och Rödäng.


Väl hemma värmde jag ravioli till middag och sedan lite datorsurf innan jag gjorde kaffe och värmde TE till Inger som kom hem lagom till Midnattssol på SVT 1.


Efter serien gick jag isäng och varmt ute så det blev öppet fönster men så kom Gunnar och lade sig mellan mina ben och så kom Inger och skulle dela säng med oss.

Trångt och obekvämt låg jag där utan att komma till ro och somna men jag hade ju sovit tidigare och det spelade kanske in.


Men jag somnade och blev tids nog ensam i sängen, steg upp vid åtta då klockradion startade men är inte riktigt på humör uten känner mig trött och orkeslös.


Jag borde ta mig till stugan och hämta en eller två granar men idag orkar jag inte då det regnar.

Måste ut till Anders och vi ska montera upp garderobssystemet jag plockade ned tidigare men takhöjden varierar så det blir till att såga lite men det ska inte vara några problem med det.

Jag får se hur det blir med promenad idag men det lutar åt att det blir senare i kväll om prognoserna stämmer att regnet ska upphöra.


Just nu har jag +3,3°, helmulet och regn där ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-11-21 10:30:11

Temperatur: 3,6 °C
Lufttryck: 1014,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 6,5 m/s från SE,
i byarna 10,5 m/s
Kyleffekt: -1,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,9 mm
Dygnet: 2,7 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 52,5 mm
Året: 386,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,1 °C
Klockan:
02:24
Temp - Max:
3,8 °C
Klockan:
16:45
Temp - Min:
2,9 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
01:18
Lufttryck - Max:
1020,1 hPa
Klockan:
00:06
Lufttryck - Max:
1020,0 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
1014,0 hPa
Klockan:
10:22
Lufttryck - Min:
1011,5 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:22
Sol upp: 08:25
Sol ned: 14:24
Skymning: 15:27
Dagsljus: 08:05 tim:min
Dag längd: 05:59 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 41s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:04
Månfas:
Last Quarter
Moon
Måne ned: 13:09


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut.

   




Av Jan Sandström - 20 november 2016 09:37

Söndag den 20/11


Dagens värden: 5,0 mmol och vikten 79,4 kg.

Inte alls dåliga siffror idag.


Men igår skulle bli en lugn dag, och det blev det tills telefonen ringde.

Det var Anders som ville bjuda på lunch.

Men jag tror att han egentligen ville något annat och det var smakråd vid gardinköp på IKEA. Så vi åkte iväg dit ut bland alla andra Umebor.

Anders köpte gardinstänger och lite möbler samt lite annat som man behöver. Bl.a hjulen jag skulle köpa tidigare till en fåtölj han har.

Lunch åt vi på Finas konditori och jag fick en smarrig räkmacka och KAFFE   innan vi åkte till Stöcksjö och där blev det jobb.

Jag skruvade upp ett nyckelskåp, diskställ och satte fast hjulen på fåtöljen så nu kan man sitta i den igen.

Anders fick gäster som man brukar få då man köpt nytt hus eller stuga.

Man säger ju det att "vill man ta reda på hur stor släkt man har ska man köpa en sommarstuga". Och det ligger något i det.


Jag och Inger gav oss av hem igen till vårt lugna bo där vi åt middag.

Sedan gav jag mig ut på min promenad och den blev lite längre idag.

Genom Sandåkern, Storgatan med mot stan där jag svängde av efter Brogatan upp mot "Rynkeby" och sedan Ridvägen hemmåt men jag svängde av och gick genom hyreshusen och kom hem efter en skön timme med ljudboken i lurarna.

 

Sedan såg vi på Svartsjön på TV3, eller den var inspelad det vi såg och efter den gick jag isäng.
Inger stannade uppe och såg lite mer på TV och gosade med Gunnar som låg hos henne i soffan.


Jag har sovit ganska gott men hade en kissarnatt, en sådan jag får när värken släpper och då rinner liksom allt ur mig.

Därav en viss viktnedgång vissa dagar.

Gunnar har tagit till sig kattluckan då han ska in, men när han vill ut kommer han och väcker mig. Det är också bra för då har vi lite koll på var han håller hus.


Upp efter åtta, frukost m.m och nu sitter jag här.


Senare idag ska vi till Stöcksjö där det ska vara marknad eller något sådant enligt Anders. Och så ska han bjuda familjen på våfflor.

Smaskens och han har köpt grädde.   

Sedan börjar Inger jobba kväll och jag går väl ut på min promenad.

Men nu borde jag ta mig an och jobba på hojen, byta oljor och annan service så att jag kan ställa ut den över vintern.

Jag kan ju inte ha den stående inne och ta upp all plats i garaget hela vintern.

Nu är det ju barmark ute och lättare att flytta den.

I morgon ska det ju komma mer regn och det är kanske snöblandat elände som kommer.


Just nu har jag då +2,3° utanför fönstret, mulet men ändå ganska ljust och det , jag vet inte om det regnar, jo lite ser det ut som för det syns på vattnet som ligger kvar på altanbrädorna.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-11-20 10:15:12

Temperatur: 3,1 °C
Lufttryck: 1012,9 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från SE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 3,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 4,2 mm
Månaden: 48,6 mm
Året: 382,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,3 °C
Klockan:
08:36
Temp - Max:
4,2 °C
Klockan:
15:55
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
01:18
Temp - Min:
0,5 °C
Klockan:
00:46
Lufttryck - Max:
1013,1 hPa
Klockan:
09:58
Lufttryck - Max:
1011,7 hPa
Klockan:
23:45
Lufttryck - Min:
1011,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
995,8 hPa
Klockan:
00:02


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:20
Sol upp: 08:22
Sol ned: 14:27
Skymning: 15:29
Dagsljus: 08:09 tim:min
Dag längd: 06:05 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 45s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:44
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 12:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och en bild jag tog för en liten stund sedan.

 

Nu ska jag fylla på fröautomater och sedan förmiddagskaffe.

 

Av Jan Sandström - 19 november 2016 09:04

Lördag den 19/11


Dagens värden: 5,5 mmol och vikten 80,0 kg.


Igår regnade det mest hela dagen men jag hittade av en kort stund det var uppehåll och gick på ICA där jag köpta cocosfett.

Skulle ha haft ister men det här duger också till småfåglarna där ute.

Jag ska värma och blanda med skalade solrosfrön.


Eljest satt jag bara med ljudböckerna men nu är jag klar med dem.


Jag hämtade Anders på flyget och han kom när vädret var som värst, det snöade/regnade/snöade/regnade eller något sådant.

Skönt att inte behöva vara helt ute i sådant väder.


Inger kom hem och vi åt middag.

Eva och Ulf tittade förbi senare på kvällen och blev kvar här ett bra tag, trevligt var det och gott fikabröd hade de med.


Gick isäng med ljudboken och har sovit gott, det har även katterna gjort och jag har bara varit upp för Gunnar några gånger då han velat ut.

In kommer han genom luckan men ut har han inte lärt sig eller så sitter luckan på fel sida av huset.


Vaknade ½8 och steg upp lite efter åtta.

Dagens värden går åt rätt håll fast det blev gofika sent igår kväll.


Idag funderar vi på att inte göra någonting men jag ska plocka ned två brandvarnare som Anders ska få låna, eller så får han köpa två st. Granngården hade på rea såg jag när jag handlade fågelmat. Tror det var där de hade Nexas brandvarnare och har jag inte missförstått det kan man även koppla ihop dem med övriga systemet från Nexa så att lampor och annat tänds vid larm.

Det kan vara praktiskt om han har en nere i gästhuset och jag har funderat på dessa i stugan när vi fått upp stugan, OM vi nu får upp en sådan.


Jag ska ta en promenad bara det blir bättre väder men nyss kom en ordentlig regnskur.

Just nu har jag -15,1° utanför fönstret och det regnar. Jag tror inte jag kan lita på den där termometern   -16,6° och den fladdrar på hela tiden. -42,3°, men den kanske visar rätt, jag har ju inte varit ut och känt efter.

Ruskade på kontakten (typ hörlurskontakt) och rörde på den och nu fick jag +3,0°, det verkar bättre.


Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-11-19 09:00:12

Temperatur: 3,6 °C
Lufttryck: 997,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från SSW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 3,9 mm
Gårdagen: 14,4 mm
Månaden: 47,7 mm
Året: 381,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,1 °C
Klockan:
06:31
Temp - Max:
3,9 °C
Klockan:
11:51
Temp - Min:
0,5 °C
Klockan:
00:46
Temp - Min:
0,5 °C
Klockan:
21:07
Lufttryck - Max:
997,6 hPa
Klockan:
08:55
Lufttryck - Max:
1006,6 hPa
Klockan:
11:02
Lufttryck - Min:
995,8 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
995,8 hPa
Klockan:
23:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:17
Sol upp: 08:19
Sol ned: 14:30
Skymning: 15:31
Dagsljus: 08:14 tim:min
Dag längd: 06:11 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 48s less daylight tomorrow
Måne upp: 20:22
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 12:26


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här dystert är det där ute.

 

 


Av Jan Sandström - 18 november 2016 09:45

Fredag den 18/11


Dagens värden: 5,7 mmol och vikten 80,5 kg.

För mycket mat och chips har satt sina spår på vikten, tror det beror på det.


Igår hade jag en sämredag men det mesta av det dåliga satt i huvudet.

Så det blev inte så mycket gjort, men lite blev det.

Efter att ha skjutsat Inger till jobbet fortsatte jag söderut och tänkte köpa kattmat på Arken Zoo, men det var så fullt på parkeringen och en kö av bilar in och bilar ut så jag fortsatte ut till Stöcksjö och Anders där jag kollade på några frågetecken jag hade och jag lyckades räta ut några.


Sedan hem men först förbi Granngården där jag köpte jordnötter och skalade solrosfrön som jag med talg tänkt göra egna godbitar till fåglarna ute i trädgården.


Jag gick ut på den dagliga promenaden då det inte regnade men hann inte långt då jag fick mess om att huset larmats av, det var Erik som kom hem och efter att ha pratat med han vände jag hemmåt, lika bra det för det blåste hiskeligt runt höghusen på Sandåkern.

Vi fick en trevlig pratstund och jag fick kaffe.


När han gått blev det datorn och sedan TV hela kvällen.

Inger kom hem och jag gick sent isäng med ljudboken.


Har i stort sovit ganska bra och steg upp halv åtta.

Tidningsläsning och Eriks fritidsgård var med idag.

 

Artikeln finns i gårdagens inlägg som jag nu uppdaterat då något gått fel tidigare, nu går det att läsa bilden men texten jag skrev är borta.

Kommer inte ihåg men jag skrev något om barnen och jobba med ungdomar.


Idag bör jag fortsätta med ljudböckerna och anpassa till våra MP3-spelare med ID-taggar m.m

Sedan ska jag hämta Anders som kommer med flyg i eftermiddag.


Det regnar men blir det uppehåll som prognoserna säger tar jag min promenad för det är inte skönt ute om det regnar och blåser.

Tittar ut och det kanske slutat skvätta nu, då ska jag bara skriva färdigt och ta kaffe innan jag ger mig ut på vägarna.


Just nu har jag +3,0° utanför fönstret och det kanske håller på att klarna upp men det blåser i träden.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-11-18 10:30:12

Temperatur: 3,5 °C
Lufttryck: 1006,0 hPa och Steady
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 5,5 m/s från SSE,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: -0,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,9 mm
Dygnet: 2,7 mm
Gårdagen: 7,8 mm
Månaden: 32,1 mm
Året: 366,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
3,7 °C
Klockan:
08:52
Temp - Max:
4,2 °C
Klockan:
15:33
Temp - Min:
0,8 °C
Klockan:
01:34
Temp - Min:
0,8 °C
Klockan:
02:12
Lufttryck - Max:
1006,3 hPa
Klockan:
06:50
Lufttryck - Max:
1005,9 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1002,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
995,6 hPa
Klockan:
12:05


Dagens sol och måntider.

Gryning: 07:15
Sol upp: 08:16
Sol ned: 14:32
Skymning: 15:33
Dagsljus: 08:18 tim:min
Dag längd: 06:16 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 53s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:02
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 11:50


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut i trädgården, föga uppmuntrande men det kunde ha varit värre, snöstorm.

   

Av Jan Sandström - 17 november 2016 19:04

Smart och öppet på nya Fritidsgården

Det blev tydligen fel med en bild jag hade igår, nu finns den här i dagens tidning.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards