jans

Alla inlägg under november 2016

Av Jan Sandström - 9 november 2016 09:48

SVT 1, 14:40--16:10 Annie Hall (1977)

Av Jan Sandström - 9 november 2016 09:27

Onsdag den 9/11


Idag blev världen osäkrare då USA röstade fram en idiot till makten.

Tänk så förunderligt underbart det landet är, man spärrar gränserna och har stenhård kontroll mot terrorister och så kommer en sådan till makten genom val.

Men vi får väl se vad som händer och inte händer.


Jag förundras i alla fall att 50% av befolkningen är för Trump men av alla inlägg och kommentarer på Facebook har jag faktiskt inte sett ett enda som är för den där Trumpen. Det har bara varit ironiska kommentarer och inlägg och så kan han vinna ett presidentval.

USA är fantastiskt, tycker många men inte jag. Skulle inte åka dit om jag så fick resan gratis eller fick betalt för att åka.

Nog om detta.


Igår hade jag ont i foten, smorde med Voltaren, lindade och hade duntofflorna, fast jag tror inte det är dun i dem.

 

Satt mestadels still eller gick sakta och försiktigt, bytte i alla fall tre strömbrytare i köket så nu är det gjort.

Fjärrstyrningen till taklampan i rummet trilskas så jag plockade ned det. Nexa som jag satt in i sovrummet och exakt likadan armatur funkar klockrent men i rummet där grejor av märket Cotech sattes upp fungerade det inte.

Det är skillnad på vad man köper men jag var tvungen då de andra väggbrytarna är av det märket och för att ha samma fjärrdosa så...

Men jag ska sätta mottagaren inne i dosan bakom väggbrytaren så kanske det fungerar men då behöv ett litet annat ingrepp så jag behöver hjälp till det. Tids nog blir det också gjort.


Anders kikade förbi ett par gånger igår och sedan stekte jag palten till middan men blev övervänt och åt innan hon kom hem.


Sedan tog jag en långsam promenad i mina gamla ingådda skor och det gick bra men sakta.

Startade slungan och drog av en plogkant som börjat frysa ihop, det var mest isklumpar i den men den var liten så det gick bra det med.


Såg Dikte med Inger innan jag gick isäng med ljudboken och har sovit riktigt gott inatt.

Vaknade och steg upp vid åtta.

Mätningarna blev bättre idag, 5,4 mmol och vikten 79,9 kg. Under 80 igen.

Frågan är om det är lönt att bry sig om sin hälsa nu när Trumpen fått makten där borta, han siktar väl efter världsherravälde typ den där tysken i mitten av förra seklet. Miljön verkar då han inte bry sig om.


Jag ska i alla fall ta mig med på stan idag och hämta ut mina nya glasögon men jag funderar på om Inger ska få skjutsa mig till stan så kan jag gå hem.

Eller så går jag redan nu så har jag en dryg timme på mig dit.

Det är 2 km och borde ta en halvtimme att gå med fisk fossing men jag är inte riktigt bra i den känner jag så det dubbla kanske behövs. 11:15 har jag tiden hos optikern.


Vädret är ganska fint för tillfället med skapligt blå himmel, -3,1° men det blåser en aning.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-11-09 09:45:11

Temperatur: -1,7 °C
Lufttryck: 1031,7 hPa och Falling
Luftfuktighet: 80 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från NE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -5,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,0 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,5 mm
Året: 335,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-1,7 °C
Klockan:
09:42
Temp - Max:
-1,0 °C
Klockan:
11:09
Temp - Min:
-3,9 °C
Klockan:
01:24
Temp - Min:
-5,6 °C
Klockan:
03:07
Lufttryck - Max:
1035,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1035,7 hPa
Klockan:
21:58
Lufttryck - Min:
1031,6 hPa
Klockan:
09:40
Lufttryck - Min:
1032,2 hPa
Klockan:
05:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:51
Sol upp: 07:47
Sol ned: 14:58
Skymning: 15:54
Dagsljus: 09:03 tim:min
Dag längd: 07:11 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 13s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:19
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut i trädgården.

 


 

Av Jan Sandström - 8 november 2016 12:52

...synd att det ska blåsa.

 

Men skönt att se solen igen även om det bara var kortvarigt.

Nu 12:54 är det mulet igen eller har solen rent utav gått ned.


Jag har bytt ut tre strömbrytare i köket och som väntat strulade det men till slut fick jag till det och jag fick slopa bort den där dubbelramen jag tänkt använda så det blev två enkelramar, det blev snyggt ändå.


Jag har fått en filtallrik till lunch och snart börjar matineéfilmen så då intar jag soffan och lägger upp foten på en kudde.


Anders ville att jag skulle titta ut och kanske gör jag det efter filmen, jag upptäckte att jag inte har några verktyg här hemma, alla verkar ligga i Stöcksjö.

Det mörknar på men snart har vi passerat vintersolståndet. Alltid något att se fram emot om man inte som jag längtar till jul och klappar.

   


Av Jan Sandström - 8 november 2016 10:45

Normalt brukar inte ändrad planering vara till min fördel då det brukar spräcka mitt schema totalt men nu blev det annorlunda.


Anders kom förbi och stoppade in ny inslulinpatron i pumpen och vi kom överens om att jag inte behöver komma ut och skotta.

Han har kört med bilen fram och åter och packat ihop den snö som kom och handskottat resten.

Det är en fördel att packa ihop snön innan man kör slungan då man undviker haveri från stenar och annat.


Nu var han på väg för att slutföra husköpet och jag ska linda min fot och ta på en varm sock eller de där duntofflorna jag har, varma och sköna.

Det här bli bra för mina fötter, för man ska vara rädd om sina fötter. Har man inga fötter skulle man sjunka ned i jorden.

 

Jag hoppas jag blir bättre för eljest blir det ingen promenad för mig, nu kanske det blir senare i kväll.

Av Jan Sandström - 8 november 2016 10:22

SVT 1, 13:15--14:55 Fröken Vildkatt (1941)

Ovanligt tidigt för filmen, jag får se om jag hinner skotta hos Anders före eller om jag får se en inspelning av filmen för jag sätter på inspelingen då den verkar småkul.

 

Logotyp: Svenska Filminstitutet

Svensk Filmdatabas

 

 

Av Jan Sandström - 8 november 2016 09:45

Tisdag den 8/11


Idag blir Anders riktig husägare då han tar över Stöcksjö Svartnäsväg 19.

Men han har redan legat en natt där ute och jag vet hur konstigt det kan kännas första natten i ett eget hus.

Det tar en tid innan man förstår att allt är något man rår om.


Men igår då, jag pysslade på lite här hemma, gjorde inte så mycket så det var som vanligt.

Men skottade en del snö fick jag göra antingen jag ville eller inte.


Anders kom förbi och vi åt uppstekt palt till middag innan han skjutsade oss in till stan och bion.

Där gick vi och såg Inferno, en film om Robert Langdon. Alltså en ny film efter "Da Vincikoden" och "Änglar och Demoner".

Filmen var hyfsad som film och faktiskt ganska övenensstämmande med boken med vissa ändringar.

Efter filmen gick vi hem men jag har ont i vänster vrist eller just under fotknölen gör det jävulkst on speciellt om jag trampar så att fotan vinklas utåt.

Men hem kom vi till slut och jag fick min dagliga promenad, det blev 2,8 km från Filmstaden och hem.

 

Vi satt ett tag vid köksbordet med varsin dator, inger inloggad på biblioteket och jag med vårt bokregister där jag kollade böcker vi har sparade och inte läst och vilka vi inte läst och ska låna.

Jag tror hon sa att det blev 44 böcker som nu står på hennes bokningslista. Det bör räcka fram till jul, kanske.

 

Jag gick isäng efter att ha smort fötterna med Footmender eller hur salvan nu stavas och sedan blev det Voltaren på mina onda ställen.

Jag borde snart fylla badkaret och krypa ned i det, förutom snoppen, den har jag inte ont i då den avnänds sparamt nu för tiden. Förutom att kissa med.

 

Inger kom isäng och lade sig, snarkade snart högt i konkurens med Gunnar som låg mellan mina ben.

Jag har ändå sovit gott, Gunnar har varit ut ett par gånger och då väckt mig då fönstret är stängt.

 

Inger steg upp tidigt och for till jobbet efter flera dagars ledighet och jag steg upp efter 8.

 

Idag fick jag 5,5 mmol och vikten 80,3 kg och nu måste jag ta tag i vikten och inte stoppa i mig så jäkligt mycke men det går bättre då Inger jobbar men till middag blir det palt igen.

 

Senare idag ska jag lasta snöslungan och åka till Stöcksjö för att köra undan snön hos Anders.

Men han har börjat kika på en egen snöslunga och igår hittade han en begagnad på nätet som jag tycker han skulle kunna köpa.

Lite dyr men ändå bra pris jämfört med en ny och den skulle vara lite använd, har tydligen mest stått still fast sådant kan slita på delar det med.

Jag får se hur han gör.

Men det hägrar inte direkt att köra slungan med min onda fot fast jag funderar på om jag kan linda den och få på mig mina gamla vinterskor typ snowjogging.

Det är fint väder, nä egentligen inte men det snöar då inte men det BLÅSER och det ska tydligen blåsa ännu mer senare idag och framöver.

Erik fick ju igång min sönderfipplade kamera och jag satte ut den i garagefönstret för att kolla om dels signalen når därifrån och jag hade inget annat bättre ställe för tillfället.

 

Den fungerar då och man ser att himlen spricker upp ibland men eljest tycker jag det ser ut som mer snö i antågande.

 

Utanför mitt kontorsfönster har jag -3,2° och det blåser för mig obehagligt mycke.

Anders skrattar och säger Sylarna, där blåser det hårt när en snöskoter på 350kg flyttat på sig, 60 m/s lär det ha blåst.

Då tror jag man håller sig inne.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-11-08 10:15:11

Temperatur: -2,9 °C
Lufttryck: 1033,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 87 %
Vindstyrka: 5,3 m/s från NE,
i byarna 7,1 m/s
Kyleffekt: -8,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,5 mm
Året: 335,4 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-2,9 °C
Klockan:
10:14
Temp - Max:
-3,3 °C
Klockan:
23:55
Temp - Min:
-5,6 °C
Klockan:
03:07
Temp - Min:
-6,7 °C
Klockan:
04:59
Lufttryck - Max:
1033,4 hPa
Klockan:
09:23
Lufttryck - Max:
1033,6 hPa
Klockan:
19:44
Lufttryck - Min:
1032,2 hPa
Klockan:
05:00
Lufttryck - Min:
1031,6 hPa
Klockan:
15:38


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:48
Sol upp: 07:44
Sol ned: 15:01
Skymning: 15:57
Dagsljus: 09:09 tim:min
Dag längd: 07:17 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 15s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:03
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 22:56


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och min vanliga webbkamera visar trädgården så här.

 

Nu känner jag ett visst kaffesug, det brukar komma när jag blir klarr med det här morgoninlägget.

Men först ska jag komma ihåg matinéfilmen, glömde det igår.

 

Av Jan Sandström - 7 november 2016 16:06

Paketet med Marias kattvattenautomat kom och vi åkte och hämtade det jag och Inger.

Men vad det snöat en massa elände, skottat har jag också gjort.


Anders ringde och klagade på snön, något han inte gjort tidigare men så är det att vara husägare   

Eller han klagade väl inte så mycket, påpekade bara att han måste skotta hela vägen upp till vägen fast det inte är hans vägstump.


I morgon ska det bli fint väder, en stund så då tror jag att jag lasstar slungan på släpen och kör över dit och drar undan lite.

Anders tyckte då det var skönt med fyrhulsdrift på bilen. Nu väntar vi bara på att han ska komma hit.


Bio får jag se om det blir senare i kväll, vi har liksom inte bestämt oss ännu, vi har ju Netflix.


Av Jan Sandström - 7 november 2016 09:28

Måndag (härliga måndag) den 7/11


Igår var jag hemma hela dagen, förutom min promenad eller var ut och körde snöslungan hos oss och närmaste grannarna, vi pysslade på här inne, Inger lagade mat då vi bjudit släkt och vänner på paltkalas på eftermiddan.


Klockan 15 dök de första upp precis dp vi bjudit och sedan droppade de in allt eftersom.

Inger åkte upp till Lasse, en gammal bekant och lärare vi båda haft på Grubbeskolan i ungdomen, han gillar palt och nu fick han smaka han också.


Vi blev fulla huset och det åts friskt, det blev inte många kvar till min matlåda men jag borde inte äta så mycket sådant, två stora paltar gick ned med smör och lingonsylt, kaffe och kaka efteråt.


Erik hjälpte mig med lilla stillbildswebbkameran jag fipplade sönder då programvaran skulle uppdateras så nu fungerar den igen.

Det tackar jag han för även om det blev dyrt på en helgdag och allt.


Anders åkte HEM till sitt hus i Stöcksjö för att sova första natten, jag undrar om det spökade där, möss i väggarna och knarr i golven, vinden blåser i skorstenen eller vad det nu kan ha varit för okända ljud.

Eller så myste han bara där i sin ensamhet och hade det skönt framför kaminen.


Det snöade ordentligt igår, ganska ordentligt men inget katastrofalt oväder. Men jag skottade av några gånger för att hålla det fint och när gästerna gått hem klädde jag på mig och tog en promenad på nästan 3 km men det var tunggått då det låg 5-10 cm snö på väg och gångbanor.

När jag kom hem startade jag slungan än en gång och drog av här ute, jag måste ut nu igen och skotta bort.


Väl hemma blev det TV och vi såg först Midnattssol och sedan Svartsjön. Den senare är inte speciellt bra men vi ser den i alla fall och det blir nog även se senare avsnitten.

Igår kväll höll jag mig då vaken hela tiden :-)


Gick isäng med ljudboken och sedan sov jag gott, Släååte bara ut Gunnar en gång i morse och in en stund senare. Han behövde väl gå på toa.


När vi steg upp efter åtta blev det som vanligt för mig, idag fick jag 5,4 mmol och vikten 80,6 kg och vikten förstår jag att den ökat med de två paltarna inombords men jag trodde blodsockret skulle ligga högre.


Vi har funderat på att gå ned på stan i eftermiddag för att äta  och på bio, vad det nu finns att se där.

Jag har ingen koll på vilka filmer som visas nu men Inger har nog kollat det och valt ut en film. Jag tycker att det räcker med Netflix och så sänds ju dagens matinéfilm i eftermiddag, 14.40 Matiné: Fröken Chic


Nu har jag fått besök här ute ser jag.

 

Duvorna är på och bredvid altanen där de rensar frön som ramlat ned, de behöver väl mat de också de små liven.


Jag måste fixa till taklampan i rummet som jag satte in fjärrstyrningen på, jag bytte ut det gamla systemet från Clas Ohlson som var minst 20 år gammalt till Nexa och CoTetch men väggbrytaren slutade fungera efter en dag.

Mobil, dator och fjärr fungerar så jag får programmera om och se om det är felet eller om sändaren är trasig.


Det är kallt ute, vinter, jag vill ha sommar men vad kan man göra åt det hela, inget om man inte flyttar söderut men så långt vill jag inte gå. Jag promenerar bara här omkring.

-5,4° utanför fönstret och det snöar, blåser gör det också¨riktigt ordentligt.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-11-07 10:00:11

Temperatur: -5,4 °C
Lufttryck: 1032,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,7 m/s från N,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: -9,6 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 1,5 mm
Året: 335,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-5,3 °C
Klockan:
09:52
Temp - Max:
-4,4 °C
Klockan:
12:38
Temp - Min:
-6,7 °C
Klockan:
04:59
Temp - Min:
-7,1 °C
Klockan:
00:20
Lufttryck - Max:
1033,1 hPa
Klockan:
00:34
Lufttryck - Max:
1034,0 hPa
Klockan:
01:40
Lufttryck - Min:
1032,1 hPa
Klockan:
05:25
Lufttryck - Min:
1032,0 hPa
Klockan:
14:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 06:45
Sol upp: 07:41
Sol ned: 15:04
Skymning: 15:59
Dagsljus: 09:14 tim:min
Dag längd: 07:23 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 16s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:44
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
Fast vindmätaren visar bara Vindstyrka: 2,7 m/s från N, i byarna 3,1 m/s men det viner väl runt husknuten så att ett spännband fladdrar för vinden.


Så här ser det ut där ute.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards