jans

Direktlänk till inlägg 17 december 2016

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 17 december 2016 10:03

Lördag den 17/12


Dagens värden: 5,7 mmol och vikten 78,9 kg.

Igår: 5,8 mmol och vikten 79,1 kg.


Ja vad gjorde jag igår, inte så mycket egentligen så då var det som en vanlig dag för mig.

Anders ringde om ett problem med takboxen men det löste han själv till slut.
Maria tittade förbi innan hon skulle iväg och åka bräda, det finns tydligen snö i skidbackarna nu.

Per-Gunnar, ingers bror kom förbi med stugnyckeln så nu har de lagt ned fiberledningen efter vägen.

Anslutning till husen och fiber genom byn blir till sommaren.


Jag gick ut på promenad och det blev ned på stan där jag köpte några små hammare på Clas Ohlson, hittade även en stark magnet där som jag ska ha för att kanske hitta igen tomtgränsplinten hos Anders men den går att använda till annat också. 30 kg ska de hålla.

Jag hittade inte pepparkakshjärtan med hål på stan, inte där jag kollade i alla fall.

Det blev en promenad på 5,5 km och 1½ timme men då gick jag inomhus en del

 

Inger stack iväg på fest så jag fick laga middag själv, det blev pyttipanna med ägg fast jag hittade inga rödbetor.

Mätt blev jag ändå och åt för mycket.

Nu måste jag skärpa mig med mat och fika, det går inte att stoppa i sig så här om jag ska fortsätta gå ned eller hålla vikten.


Film och TV samt datorn, filmen såg jag på datorn medan jag lekte med annat.


Var på väg isäng när Inger kom hem och då hade jag gjort ett pass på liggunderlaget med mina 25 situps + 25 benlyft med ett ben i taget, sedan sängen och jag lyssnade på ljudboken en stund.

Inger kom isäng och fick ett hörn av mitt täcke, mer ville inte Gunnar dela med sig av det.


Men jag har sovit gott och Bunnar gick ut två gånger, in har han börjat komma genom kattluckan så det är ett litet framsteg.


Skön sex i morse innan frukost m.m som fylla fröautomaterna.


Idag funderar jag på att åka förbi stugan men det blir även en promenad men har inte bestämt åt vilken riktning jag ska gå.

Julgranen ska ned från vinden men klä den blir senare någon dag.


Just nu har jag -6,3° utanför fönstret, i stort sett klar himmel och vindstilla, prognosen säger blidväder till kvällen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2016-12-17 10:30:10

Temperatur: -6,2 °C
Lufttryck: 1028,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från NNE,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: -6,2 °C
Inne hos oss. Temp: 22,1 °C Fukt: 29 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,8 mm
Månaden: 8,4 mm
Året: 415,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
-4,1 °C
Klockan:
00:53
Temp - Max:
0,7 °C
Klockan:
12:09
Temp - Min:
-7,0 °C
Klockan:
08:32
Temp - Min:
-6,6 °C
Klockan:
23:06
Lufttryck - Max:
1033,4 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1034,3 hPa
Klockan:
10:46
Lufttryck - Min:
1028,2 hPa
Klockan:
09:42
Lufttryck - Min:
1030,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:09
Sol upp: 09:25
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:53 tim:min
Dag längd: 04:20 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 20s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:15
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:55


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här ser det ut, städpatrullen (duvorna) har varit här och rensat alt på marken.

 

Nu till köket och kaffe samt en frukt.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Av Jan Sandström - Söndag 24 mars 07:47

Söndag den 24/3 Tänk att det gått en månad till sedan jag reflekterade över datumet och nu bara 9 månader kvar till Tomten.   Men igår, jo det blev några timmar ute och inne. Ute så hittade jag igen förrådet med fågelholkar så nu kunde jag ta...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards